Onderhoudsbeurt en reparatie 6309 & 7002

Dag allen,

Het is alweer een tijd geleden dat ik mij bezig heb gehouden met de twee oude duikers die ik ooit van m’n grootvader heb gekregen. Een 6309-7290 en 7002-7039, beide in ‘goed’ gebruikte staat.
De laatste, het meeste jonge model, heb ik jaren zonder problemen gedragen.
Na het vinden van wat oude handopwinders (Raketa, Ancre’s, Palerma e.d.) heb ik 'm al een hele tijd niet meer gedragen. Zonde, want het zijn beide twee prachtige horloges

Het liefst geef ik ze beide een grondige servicebeurt, ze zijn immers de laatste tien/vijftien jaar niet meer onderhouden. Graag laat ik dit doen door iemand die er verstand van heeft en al vaker een Seiko onder handen heeft genomen.
In het verleden heb ik als eens eerder een topic gehad over deze twee duikers, toen werd ik verwezen naar de heer Askham. Daar heb ik wat mee gemaild, maar het leek ons toen op dat moment onverstandig om de horloges naar Engeland te verzenden, aangezien er toen nog wel eens wat verdween bij de post. Ik vrees dat ik destijds ook het geld niet had, als arme niet werkende scholier…

De 6309 lijkt goed te lopen, al ben ik er niet zeker van hoe nauwkeurig. Het probleem is dat de kroon is afgebroken, uitwendig. Ook kan ik mij herinneren dat de dag-aanduiding niet meeloopt per etmaal.

De 7002, die het altijd perfect gedaan heeft, lijkt zich niet goed op te winden. Hij loopt eventjes, een paar minuten, en staat dan weer stil. Blijf je 'm dragen is er niets aan de hand, al loopt ie wel te snel heb ik 't idee.

Het zijn twee horloges van prachtige kwaliteit, die allebei tientallen jaren door mijn opa gedragen zijn, zowel boven- als onderwater.

Wat zal ik doen, Richard opnieuw een voorstel doen, en ze (verzekerd) te versturen naar Groot-Brittannië, of iemand vinden die wat dichter in de buurt woont?

1 like

Verzenden naar GB is niet per definitie error vrij. PostNL gebruikt in GB de vrij slechte dienstverlener ‘Yodel’. Meestal gaat het goed, af en toe fout (verzekerd aangetekend pakket werd onder de bosjes bij de voordeur gevonden… etc). Altijd als verzekerd aangetekend pakket, dat sowiezo.

Onlangs begrepen dat de fout ook heel goed bij PostNL kan ontstaan: veel pakketten worden voor ze de grens over gaan ‘ge-relabeled’. PostNL gebruikt hiervoor labelstikkers van Yodel zelf (in dit geval), daarna gaat het pakket de grens over naar Yodel. PostNL maakt regelmatig fouten bij relabelen: verkeerde of oncomplete adressen worden hierop afgedrukt met als resultaat dat aangetekende pakketten retour gaan en niet aangetekende pakketten simpelweg bij de niet geadresseerde worden afgeleverd op een fout adres. Weg pakket.

Wil je error-free verzenden kies dan voor een andere meer betrouwbare pakketbezorger die zowel in Nederland als over de grens bezorgt en dus afleverpunten heeft in NL. Je houdt het pakket dan ‘in-house’

Ik heb vorig jaar een 6105 laten servicen bij Richard Askham en binnenkort gaan een 6217 en 6309 die kant op. Begreep van hem juist dat hij veel klanten uit NL heeft en dat het altijd goed gaat. Kosten zijn 110 euro voor full service (volgens mij inclusief retourzending).
Zowel qua communicatie als werk een topper, erg tevreden over. Inderdaad wel aangetekend (en bij waarde boven 500 euro apart pakketpost volgens mij tot 5500 euro) is verstandig.
Het is natuurlijk vervelend mocht er iets misgaan en klokjes kwijtraken maar je krijgt dan in ieder geval geld terug (vraag me trouwens af hoe je waarde bewijst als je geen aankoopfactuur kunt overleggen).

Succes! Zijn 2 mooie horloges (heb ze ook)

Vorig jaar heb ik ook probleemloos enkele horloges verstuurd naar Richard.
De Seiko’s zijn bij hem in ieder geval in goede handen.