Onlangs heb ik een in super staat verkerende Precista PRS18-Q COSC (die uit de inkoop-actie) overgenomen van een mede HF-lid.
Bij ontvangst bleek het COSC-certficaat te ontbreken. De verkoper heeft nog hard gezocht maar het certificaat niet meer kunnen vinden. Ter compensatie is de prijs netjes aangepast. So far so good.
Omdat ook de handleiding er niet bij was heb ik met Eddie van Timefactors gemaild voor een handleiding en een eventuele kopie van het COSC-certificaat.
De handleiding kreeg ik binnen no-time toe gemaild maar aan volgens Eddie wordt een dergelijk certificaat maar 1x afgegeven.
Gisteren, tijdens wat rondsnuffelen op de COSC-website kwam ik er in de F.A.Q. achter dat je (wel degelijk) een eenmalig duplicaat van het COSC-certificaat kunt opvragen.
Uiteraard meteen een mail gestuurd aan COSC met vanmorgen al een reactie vanuit Zwitserland:
We refer to your request for a COSC certificate and wish to inform you that the tests results belong to the brand only .
For this purpose you should apply directly to Precista, who would address to us for the edition of such a certificate.
By the way, I checked in our files and did not find any COSC registration for this brand.
Therefore I am very doubtful that your watch has been COSC certified.
With kindest regards,
Francine OUDOT
COSC - Contrôle Officiel Suisse des Chronomètres
Assistante de direction
Av. LĂŠopold-Robert 65
CH-2301 LA CHAUX-DE-FONDS
Een duplicaat ontvangen is dus geen probleem, mits de leverancier (Eddie van Timefactors) deze opvraagt voor me.
Het tweede stuk van de mail vind ik echter nogal âverassendâ.
Er zou voor Precista Ăźberhaupt nooit een COSC-certificaat zijn afgegeven?
Ik heb Eddie even gemaild met het verzoek om een duplicaat voor mij op te vragen.
Wellicht staat niet Precista maar Timefactors binnen het COSC geregistreerd?
Ik geef het tot nu toe het voordeel van de twijfelâŚwordt vervolgd.