Onduidelijkheid m.b.t. COSC-certificaat behorende bij Precista PRS18-Q PRS

Onlangs heb ik een in super staat verkerende Precista PRS18-Q COSC (die uit de inkoop-actie) overgenomen van een mede HF-lid.

Bij ontvangst bleek het COSC-certficaat te ontbreken. De verkoper heeft nog hard gezocht maar het certificaat niet meer kunnen vinden. Ter compensatie is de prijs netjes aangepast. So far so good.

Omdat ook de handleiding er niet bij was heb ik met Eddie van Timefactors gemaild voor een handleiding en een eventuele kopie van het COSC-certificaat.

De handleiding kreeg ik binnen no-time toe gemaild maar aan volgens Eddie wordt een dergelijk certificaat maar 1x afgegeven.

Gisteren, tijdens wat rondsnuffelen op de COSC-website kwam ik er in de F.A.Q. achter dat je (wel degelijk) een eenmalig duplicaat van het COSC-certificaat kunt opvragen.

Uiteraard meteen een mail gestuurd aan COSC met vanmorgen al een reactie vanuit Zwitserland:

We refer to your request for a COSC certificate and wish to inform you that the tests results belong to the brand only .

For this purpose you should apply directly to Precista, who would address to us for the edition of such a certificate.

By the way, I checked in our files and did not find any COSC registration for this brand.

Therefore I am very doubtful that your watch has been COSC certified.

With kindest regards,

Francine OUDOT
COSC - Contrôle Officiel Suisse des Chronomètres
Assistante de direction
Av. LĂŠopold-Robert 65
CH-2301 LA CHAUX-DE-FONDS

Een duplicaat ontvangen is dus geen probleem, mits de leverancier (Eddie van Timefactors) deze opvraagt voor me.

Het tweede stuk van de mail vind ik echter nogal ‘verassend’.
Er zou voor Precista Ăźberhaupt nooit een COSC-certificaat zijn afgegeven?

Ik heb Eddie even gemaild met het verzoek om een duplicaat voor mij op te vragen.
Wellicht staat niet Precista maar Timefactors binnen het COSC geregistreerd?

Ik geef het tot nu toe het voordeel van de twijfel…wordt vervolgd.

4 likes

Eddie is geen EMG of zo dus zal vast wel geregistreerd staan.

1 like

Ik verwacht ook dat het allemaal wel los loopt.
Een ‘EMG’ ?

Uiteraard! Alleen is de vraag: waar staat Eddie / Precista geregistreerd? Als mevrouw COSC zegt, dat bij COSC Precista niet in hun lijst voorkomt, daagt bij mij een bang vermoeden. En ik was juist nog zo trots op mijn ene COSC certificaat!

1 like

Hier de mijne met bijgeleverde certificaat.
Er staat nergens de naam Precista of Timefactors op. Enkel Mouvement 000228.

1 like

Dat dus…

1 like

Overigens: COSC certificaat of niet, die Precista loopt onwaarschijnlijk nauwkeurig! Minder dan twee seconden in de plus in dik een jaar! Ik kan er dus prima van slapen, dat er een luchtje hangt aan het certificaat.

En de naam SWISS TIMER H 3 watches die op het rechter gedeelte van het formuliertje staat? Kan dat niet de naam van het bij COSC geregistreerde bedrijf zijn? :slightly_smiling_face:

3 likes

Fotootje van het certificaat sturen naar mevrouw Francine OUDOT?

2 likes

Op de caseback vind je het nummer 228 ook terug.

2 likes

Dat zie ik, maar ik bedoel dat de meting misschien is gedaan op de bedrijfsnaam die ik noemde en niet op de naam Precista. Ik weet het ook niet; probeer mee te denken omdat het een apart verhaal is. :thinking::wink:

3 likes

Reactie van Eddie is al binnen maar weinig hoopgevend vrees ik:

The brand owner is the name of the sponsor on the certificate, which is not me Andy. Because I am not registered with COSC I used the registration of the manufacturer in Switzerland, Swiss Timer, H3 Watches.

Regards,

Eddie

3 likes

Exact! :slightly_smiling_face:

2 likes

Oei. Dat wisten wij tijdens het organiseren van de actie uiteraard ook niet!

2 likes

Eddie maar vriendelijk verzocht om via Swiss Timer H3 Watches het duplicaat voor me aan te vragen bij COSC.

Hoop tegen beter weten in ?

1 like

Was ook absoluut niet bedoeld als ook maar iets wat op een verwijt lijkt.

2 likes

Is Timefactors Ăźberhaupt de debiteur van de COSC dienst?

Eddy maakt nl. niets zelf, de horloges koopt hij “kant-en-klaar” bij producenten zoals Fricker en/of samenstellers zoals Kemmner. Ik weet niet waar het huidige model van de PRS18Q gemaakt is (sowieso geen van beide voorgenoemden), maar als deze firma X het horloge incl. COSC certificaat heeft verkocht aan Eddy, dan is enkel X bekend bij COSC.

2 likes

Maar als je als ‘inkoper van de actie’ zou willen bemiddelen bij Eddie zodat hij het voor me probeert bij zijn COSC-gecertificeerde leverancier…HEEL GRAAG ! :grinning:

2 likes

@Motormuis is dezer dagen toevallig ontzettend druk met andere zaakjes!

1 like

Certificaat is uiteraard alleen het papieren resultaat na metingen, maar wel heel leuk om er bij te hebben.