Je vergeet wel even inflatie mee te rekenen, dus jou berekeningen geven een ietwat vertekend beeld.
Ik maak geen berekening en heb het ook niet over netto rendement, o.i.d… Dus ik hoef ook niet te ‘corrigeren’ met inflatie. Ik kan dit hoogstens nog noemen, voor wie dit echt niet zelf kan bedenken.
Maar, diezelfde inflatie geldt natuurlijk voor alle horloges (en je spaargeld!). En er zijn nog wel een paar belangrijke zaken die je dan moet meenemen. Zoals bijvoorbeeld zeer kostbare servicebeurten van de ‘exclusieve’ Zwitserse merken (bij een Seiko vervang je na enkele decennia voor een paar tientjes het complete uurwerk), om over eventuele reparaties maar helemaal niet te beginnen (ook dit is bij Seiko hoogstens ‘tientjeswerk’). In ieder geval wordt het romantische beeld dat soms bestaat over ‘geld verdienen met het dragen van een horloge’ of een flink rendement maken op een horloge, slechts zelden realiteit. Het blijft gewoon speculeren, met (dus) flinke risico’s en in het geval van de fancy merken ook nog een investering van enkele duizenden Euro’s.
En de stelling dat een Citizen (of Seiko) over tien jaar ‘geel drol meer waard is’, klopt dus gewoon niet.
En dan heb je maar 1 horloge? Wat deed je ook alweer op dit forum?
Hmmmm. Anderhalf a twee ton is toch een beetje behelpen hoor, maar goed het zonnebrillenseizoen is pas net begonnen, dus het komt vast in orde
~kuch~ Mijn Marinemaster moest 1,5 jaar geleden ook een servicebeurt hebben (kroon kon niet meer vastgedraaid worden) en dit kostte me een slordige 750 euro… Ze konden ook de kast vervangen maar dat heb ik om logische redenen niet gedaan
Vind ik best kostbaar voor een klok van 2000 euro?
Normaal gesproken is het ook niet zo extreem duur hoor, maar dit horloge moest ivm de zeer specifieke schade naar Japan toe, waarbij ze het schroefdraad helemaal hebben vervangen (ze konden niet de kast vervangen omdat deze is voorzien van een limited edition inscriptie). Het is overigens wel heel erg netjes gebeurd, het is niet te zien dat er ooit staal is bijgelast. Daarnaast nog een gewone servicebeurt waarbij een defect bij automatisch opwinden werd hersteld (om één of andere reden lukte dit niet, moest altijd met de hand worden opgewonden, vandaar ook het kapotte schroefdraad)
Daarbij, dit horloge is aanzienlijk meer dan 2000 euro waard
Welke Marinemaster hebben we het dan over? Ben zelf wat aan het neuzen in het hogere segment van Seiko namelijk.
De SBDX003, een in 2000 uitsluitend in Japan uitgegeven Limited Editie van de Marinemaster. 500 gemaakt, waarbij waarschijnlijk hooguit 30 stuks Azië hebben verlaten.
Schitterend hoor!
Steengeel
Dat valt wel mee. Ik kwam laatst een SBDX003 tegen voor $2275. De prijzen zijn wat duidelijker geworden sinds de SBDX012 uitkwam.
@Cotillion Waar ben je die tegen gekomen? Ik heb juist het idee dat de prijs flink omhoog is gegaan, zelfs (of juist) met de komst van de 012?
Er stond bijna een jaar geleden eentje op Watchuseek voor een wat lagere prijs, maar die was head only, dus geen box, papieren of wat dan ook erbij.