Onrust in de hobby: Hoe HF de onrust wegneemt

Dat de horloge hobby goed is voor de economie is algemeen bekend. Bij het scrollen over het web kom je van alles tegen , impulsaankopen liggen op de loer. Vaak is de voorpret na het bestellen van een nieuwe NA leuker dan het bezitten ervan. Na een NA groeit bij mij de onrust na een aantal weken weer gestaag verder.

“ Toch maar dat ene titanium model aanschaffen ?” , “ Er ontbreekt een GMT in mijn collectie , toch maar doen dan? “

Ik denk dat menig horlogeverzamelaar dit soort onrusten wel kent. Ik probeer zo veel mogelijk te vrede te zijn met wat ik heb maar die onrust blijft zich na een tijdje toch weer de kop op steken.

Hoe voorkomen jullie deze onrust? Is dat door een lange tijd weg te blijven van HF, Chrono24 en andere social media mbt horloges? Andere hobby’s ? Geef elkaar hier de tips!

18 likes

Veel horloge liefhebbers zijn geen verzamelaar of streven naar een “collectie” Zelf ben ik meer een jager dan een verzamelaar…

13 likes

Ik ben midden in het bedrijven van de HorlogeHobby, begonnen met een nieuwe hobby ernaast. En dat heeft het vuurtje voor horloges op een waakvlammetje gezet. Mag ook wel, want de nieuwe hobby heeft in de afgelopen maand, sinds de start, al meer gekost dan mijn horlogehobby. :joy:

3 likes

Je hebt dus eigenlijk een stok achter de deur gecreëerd die jou weerhoud om veel geld aan horloges uit te geven omdat hobby B ook veel geld kost

Ik heb sinds een aantal weken een nieuwe hobby , soort van. Het lezen van Comics. Hopelijk verzet deze hobby mijn gedachte en onrust

3 likes

Gewoon jezelf een paar grenzen zetten!

Af en toe een horloge op je lijst zetten, een aantal weken/maanden wachten, vind ik die dan nog steeds leuk, dan lekker rustig rondkijken wat de „markt“ zegt qua prijs en dan eventueel kopen!

En als je iets wilt, niet er omheen kopen. Dat kost nog meer en brengt je niet dichter bij je doel!

9 likes

Wilskracht, net zoals het gaat met snacks bij mij. Er staan 2 prachtige horloges in het blauw waar mijn hart ja zegt maar mijn hoofd nee.

3 likes

Bij mij persoonlijk is het met periodes. De ene keer koop ik om de 3 maanden nieuwe sneakers, dan weer elk half jaar een andere auto en dan weer flipper ik horloges :sweat_smile:

Mezelf het doel stellen eerst verkopen en dan pas ander horloge kopen werkt ook niet :laughing:

Dus mijn advies…niet naar mij luisteren.

10 likes

Na 50 jaar horloges te sparen heb ik een leuke verzameling.
En heb nu wel een beetje rust.

7 likes

Niet perse, eigenlijk. Het is meer dat ik mijn aandacht heb verlegd naar de nieuwe hobby. Een hobby dat ik al mijn hele leven wil doen. Ik ben nu bezig met mijn motorhobby, heb een motor aangeschaft en ben hem nu helemaal eigen aan het maken.

4 likes

Vertel, vertel! Wat is de nieuwe hobby?

Edit: aha, motor hobby. Prachtig! Maar rij alsjeblieft defensief!

1 like

Ik rij alsof elke automobilist een staatsmongool is en dat ik daarvan ver uit de buurt moet blijven. :crazy_face:

9 likes

Wat wel eens kan werken om bandjes te swappen op je horloges die je bezit, geeft weer een andere smoel en het zoeken naar leuke bandjes is desalniettemin beter voor je portemonnee 🫨

6 likes

Ik denk iets wat je voor jezelf tussen je oren moet uitzetten. Stukje ruggengraat wat mist, ik ken het probleem zelf ook erg. Beste op lossing gewoon zorgen dat je er geen geld voor hebt :stuck_out_tongue_closed_eyes::wink:

3 likes

Vandaag eens een keer m’n Seamaster om, dan denk ik “what else”.

7 likes

Mooi omschreven, ik vind het ontdekken van, en toewerken naar, nieuwe (betere) stukken misschien wel het leukst van de hobby.

Heb jij überhaupt blijvers?

1 like

Zou deze onrust te omschrijven zijn als verslaving?

Een horlogeverslaving, net als elke andere verslaving, kan problematisch worden. Tips om een gezonde relatie met horloges te behouden zijn: erkenning van het probleem, het stellen van doelen, het verminderen van blootstelling aan verleidingen, het zoeken van steun en het vinden van alternatieve bezigheden.

7 likes

Voorkomen? Dat gaat niet lukken.

Wat ik wel doe, is een beetje als ‘edgen’ (zoek maar op).
Ik doe een week of 2 net alsof ik echt een nieuw horloge ga kopen, reviews, goeie prijzen zoeken etc, advertenties volgen, dan net voordat ik de knoop echt doorhak om te bestellen of contact op te nemen met een verkopende partij, denk ik: “Hmmm, laat maar” en dan praat ik hem uit m’n hoofd.

Gaat me al een tijdje goed af :innocent:

3 likes

Woord van de maand. :rofl:

Goeie insteek wel. Met de auto is wat blikschade wel te overzien, op twee wielen “net” iets minder.

Dat inderdaad. Of algemeen jezelf gewoon een verplichte “wachtperiode” opleggen: eens je zeker weet wat je wil… dan moet je één maand (of meer) wachten voor je jezelf de toestemming geeft om de koop te doen.

Als je na die één, twee, … maand nog altijd even gek bent op dat ene horloge? Doen. Zit je intussen al weer drie andere horloges verder waar je zit op te kwijlen? Ja, dan was het toch niet wat je zocht.

3 likes

In die fase zit ik dus nu met een bepaald horloge. Maar eerst maar eens wat geld stukslaan op vakantie.

Ik merk bij een aantal van mijn horloges dat ik die best als enige horloge zou kunnen dragen. Dat tempert de drang om naar ‘weer iets nieuws’ te zoeken.

Ik ben momenteel wel op zoek naar een zalm-kleurige dial… :smirk:
Toch nog eens snel mijn GS omdoen…

1 like