Onrust in de hobby: Hoe HF de onrust wegneemt

Voor mij zijn horloges vooral jachtobjecten. Ben ik een horloge zat? Dan gaat ‘ie eruit, tenzij ‘ie echt emotionele waarde heeft.

Zoals mijn Grand Seiko Shunbun, die ik voor ons jubileum van mijn vrouw kreeg ze wist dat ik ‘m altijd wilde hebben. Die blijft dus voor altijd bij me. Maar ja, het blijft een dure hobby.

Ik werd er niet minder fanatiek op, want ik heb tien jaar lang nicheparfums verzameld. Had er ooit zo’n 200, nu nog zo’n 50. En met die parfums heb ik trouwens mijn vrouw leren kennen.

Mijn horlogeverzameling begon twee jaar geleden met een Seiko 5, en sindsdien ben ik steeds minder met parfums bezig. Horloges zijn nu mijn ding :smiley: :slight_smile:

2 likes

Cool! Hoe werkt dat? Is dat ook een soort subcultuur met eigen fora? En gaat het dan nog om de geur of op een gegeven moment louter om de zeldzaamheid?

1 like

Nicheparfum is echt een subcultuur, met eigen fora, communities en events zoals Fragrantica, Basenotes, Reddit en YouTube-kanalen.

In het begin draait het vooral om de geur, maar na een tijdje wordt zeldzaamheid, exclusiviteit en het verhaal erachter minstens zo belangrijk. Eigenlijk net als bij horloges.

Al zijn het natuurlijk geen horloges parfums zijn kwetsbaarder. Bewaar je ze niet goed en donker, dan kunnen ze na een paar jaar van geur en kwaliteit veranderen. Vooral geuren met vanille verkleuren vaak naar donkerbruin. Ze gaan niet altijd “slecht”, maar veranderen wel. Risico van het vak.

En als je er zó lang in zit, dan leer je snel herkennen wat echt kwaliteit is. Parfums van Douglas of ICI PARIS zijn leuk, maar voor mij is 95% daarvan saai – op een paar Tom Ford-geuren na. Ze ruiken prima, maar niet uniek.

Maar als je er geen kenner in bent, gaat er een hele wereld voor je open. Precies zoals bij horloges: je begint met een Seiko 5… en een paar jaar later denk je, “nu wil ik een Tudor, of een Rolex – iets van echt hoge kwaliteit.”

7 likes

Bij je vrienden op HF. :joy: :raised_hands:

6 likes

Helemaal mee eens, ik was de houtje touwtje geuren ook zat, ik ben toen naar Clive Cristian overgestapt, dik tevreden over met genoeg keuze voor zowel zomer en winter

1 like

:joy: :joy:

Na verloop van tijd realiseer ik mij een aantal zaken:

→ niet alles wat ik mooi vind hoef ik te bezitten
→ ik wil maximaal een stuk of 5 kluishorloges hebben, als ik er meer heb draag ik ze toch niet
→ ik wil alleen nog maar horloges in de collectie hebben die zo bijzonder zijn, dat ik vrij zeker weet dat ik er nooit meer aan kan komen als ik besluit ze te verkopen.

Dit geeft mij een hoop rust. Heel soms koop ik iets, maar soms koop ik ook een paar jaar niets.

5 likes

Dat is wel een heel tof uitgangspunt. :ok_hand: Kudos voor dat +1

1 like

nee, tot op heden niet :grinning:

1 like

Alsof? :clown_face:

1 like

Of je koopt een Casio F91W en je verkoopt de rest van de collectie. Er is toch niks anders wat deze digitale knakker nog gaat verslaan op het gebied van prijs/kwaliteit. Zo hoef je nooit meer op zoek naar iets anders.

Geeft wellicht ook rust :face_with_raised_eyebrow:

8 likes

Onrust staat voor mij niet centraal betreffende de liefhebberij. Zo kan ik kijken naar een Daytona maar me wel beseffen dat ik dat met mijn carrière in de zorg nooit zorgeloos, of überhaupt, kan bekostigen.

Met andere woorden: het genieten van horloges gaat ten alle tijden gepaard met verantwoorde, en weloverwogen, keuzes maken.

Er is genoeg wat ik op dit moment zou willen hebben en heb een wensenlijst langer dan het Nederlands wetboek. Echter besef ik me bij elk hebberig moment ook dat niet alles tegelijk hoeft en het uitstellen van een aankoop ook maakt dat ik geniet van de huidige collectie die ik heb.

In mijn ervaring is veel tegelijkertijd (of in korte tijd) kopen iets dat afdoet aan het genieten.

Ik heb heus mijn hebberige momenten ook maar vind het afwegen van een nieuwe aankoop, en dát pronkstuk uitkiezen uit de wensenlijst waar financiële ruimte voor is wanneer er eens wat geld over is, leuker dan lukraak inkopen. :ok_hand:t2:

Betreffende het temperen van een impulsieve NA zijn er een aantal dingen die voor mij die helpen bij onrust:

1. Niet alleen maar focussen op het kopen van horloges maar ook op het samenstellen van een leuke collectie horlogebandjes. Hier inspiratie voor verschillende opdoen, en voor ieder horloge een optie leer, rubber en staal of nato zoeken. (Richt op verschillende looks, kleur en materiaal. Het afwisselen geeft het horloge meerdere opties en voorkomt dat je een horloge koopt omdat iets huidigs saai aanvoelt).

2. Foto’s posten op HF. Dit maakt voor mij dat ik naar een mooi plaatje zoek maar bij succes ook de schoonheid opnieuw ontdek van mijn collectie.

3. Vaker afwisselen van horloges, dit houdt het leuk.

4. Mijn vrouw tot in den treure doodgooien met verhalen over de feitjes over de huidige collectie. Vertellen wat mij doet genieten aan dat wat ik al heb. Dit delen van het genieten doet ook beseffen. Ook het benoemen dat ik ergens mijn oog op heb en soms horen dat ze iets simpelweg “lelijk” vindt dooft ook al een hoop impulsiviteit.

5. Een collectie samenstellen waar elk horloge zijn eigen plek heeft. Zo zoek ik naar horloges die niet teveel overlappen qua kleur, complicaties of unieke uiterlijke kenmerken. Dit maakt dat ik niet zo snel weer naar iets zoek wat ik nog niet heb, omdat er al veel is (titanium, goud, rosé, duiker, vintage, small seconds, fieldwatch etc.)

6. En als laatste is het meer tijd nemen om te overdenken soms al genoeg. Wanneer ik iets zie wat ik leuk vind neig ik ook om uit extase te kopen. Maar mijn vuistregel is dat ik een week neem om erover na te denken, plaatjes te bekijken en me af te vragen of het plek heeft in mijn huidige collecties. Op deze manier heb ik al tig horloges afgestreept omdat de plaatjes me na 3 dagen al begonnen te vervelen of ik weer nieuwe dingen inzag die mij deden beseffen dat het toch niet “het horloge” was.

Lang verhaal, maar in het kort:

Niet te veel focussen op horloges kopen, meer op het verdiepen en verbreden van de hobby.

Ter aanvulling op punt 1:

Echter is de hobby voor ieder verschillend dus blijft het toch altijd zoeken naar dat wat het leuk maakt :smile:.

13 likes

Zoals met de meeste verzamelaars hobby’s…

Sterker willen zijn dan de volgende fix van een dopamine kick.

2 likes

:rofl::rofl:

Ik ben zelf ook automobilist in het dagelijks leven. :sweat_smile::rofl:

De meeste zullen geen staatsmongool, maar ik beschouw ze wel maar alsof ze het zijn. :joy:

Ik ontdek ook meer en meer dat er niks echt heilig is en dat is prima!

Doe ik ook. En ik rij niet eens motor!

3 likes

Ik heb gelukkig nog een hobby, waar ik ook veel tijd en energie in steek (en veel plezier uithaal ook). Dus daardoor ben ik niet 24/7 met alleen maar horloges bezig. Maar in praktijk toch wel (te) vaak. :sweat_smile:

Ik zou aan de ene kant elke maand ofzo wel wat nieuws/anders willen kopen. Maar aan de andere kant wil ik ook niet straks met 50+ horloges zitten en is het budget ook niet onbeperkt. Dat helpt een beetje. En soms, als ik het gevoel heb een beetje klaar te zijn met een horloge, verkoop ik nog wel 'ns wat. Zo blijft het, zeker de laatste twee jaar, een beetje beperkt tot één horlogekist. Het waren er ooit twee. Dat was voor mij teveel en wil ik dus niet meer.
Maar, ik heb in het verleden ook een paar keer een ‘horloge-break’ genomen. Ik was dan een tijdje niet op HF en ook op social media was ik even niet meer met horloges bezig. Dat helpt dus echt wel, voor mij in ieder geval. Maar ja, na verloop van tijd volgt dan toch altijd weer een terugval. Je blijft toch verslaafd. :grimacing: :stuck_out_tongue_winking_eye:

4 likes

Macassar door Mamounas voor Rochas .Een Turkse mijnheer op de rommelmarkt in Brussel is nog altijd in de mening dat Belgen zot zijn om liever een halve fles Macassar te kopen dan een volle van een ander merk ingepakt .O tempora, :crazy_face:o mores.

Niet.

Uitbreiden… inkrimpen… meer kwaliteit… nog meer inkrimpen… the one…. Uitbreiden… inkrimpen … nog meer kwaliteit…. In repeat.

Dus eigenlijk nooit. Maar denk dat een grailset, dus bewust niet 1 grail, je wel goed opweg helpt.

En ondertussen heel belangrijk: GENIETEN van wat je hebt.

:smiley:

5 likes

Grails kopen ipv snacks

3 likes