Onrust staat voor mij niet centraal betreffende de liefhebberij. Zo kan ik kijken naar een Daytona maar me wel beseffen dat ik dat met mijn carrière in de zorg nooit zorgeloos, of überhaupt, kan bekostigen.
Met andere woorden: het genieten van horloges gaat ten alle tijden gepaard met verantwoorde, en weloverwogen, keuzes maken.
Er is genoeg wat ik op dit moment zou willen hebben en heb een wensenlijst langer dan het Nederlands wetboek. Echter besef ik me bij elk hebberig moment ook dat niet alles tegelijk hoeft en het uitstellen van een aankoop ook maakt dat ik geniet van de huidige collectie die ik heb.
In mijn ervaring is veel tegelijkertijd (of in korte tijd) kopen iets dat afdoet aan het genieten.
Ik heb heus mijn hebberige momenten ook maar vind het afwegen van een nieuwe aankoop, en dát pronkstuk uitkiezen uit de wensenlijst waar financiële ruimte voor is wanneer er eens wat geld over is, leuker dan lukraak inkopen. 
Betreffende het temperen van een impulsieve NA zijn er een aantal dingen die voor mij die helpen bij onrust:
1. Niet alleen maar focussen op het kopen van horloges maar ook op het samenstellen van een leuke collectie horlogebandjes. Hier inspiratie voor verschillende opdoen, en voor ieder horloge een optie leer, rubber en staal of nato zoeken. (Richt op verschillende looks, kleur en materiaal. Het afwisselen geeft het horloge meerdere opties en voorkomt dat je een horloge koopt omdat iets huidigs saai aanvoelt).
2. Foto’s posten op HF. Dit maakt voor mij dat ik naar een mooi plaatje zoek maar bij succes ook de schoonheid opnieuw ontdek van mijn collectie.
3. Vaker afwisselen van horloges, dit houdt het leuk.
4. Mijn vrouw tot in den treure doodgooien met verhalen over de feitjes over de huidige collectie. Vertellen wat mij doet genieten aan dat wat ik al heb. Dit delen van het genieten doet ook beseffen. Ook het benoemen dat ik ergens mijn oog op heb en soms horen dat ze iets simpelweg “lelijk” vindt dooft ook al een hoop impulsiviteit.
5. Een collectie samenstellen waar elk horloge zijn eigen plek heeft. Zo zoek ik naar horloges die niet teveel overlappen qua kleur, complicaties of unieke uiterlijke kenmerken. Dit maakt dat ik niet zo snel weer naar iets zoek wat ik nog niet heb, omdat er al veel is (titanium, goud, rosé, duiker, vintage, small seconds, fieldwatch etc.)
6. En als laatste is het meer tijd nemen om te overdenken soms al genoeg. Wanneer ik iets zie wat ik leuk vind neig ik ook om uit extase te kopen. Maar mijn vuistregel is dat ik een week neem om erover na te denken, plaatjes te bekijken en me af te vragen of het plek heeft in mijn huidige collecties. Op deze manier heb ik al tig horloges afgestreept omdat de plaatjes me na 3 dagen al begonnen te vervelen of ik weer nieuwe dingen inzag die mij deden beseffen dat het toch niet “het horloge” was.
Lang verhaal, maar in het kort:
Niet te veel focussen op horloges kopen, meer op het verdiepen en verbreden van de hobby.
Ter aanvulling op punt 1:
Echter is de hobby voor ieder verschillend dus blijft het toch altijd zoeken naar dat wat het leuk maakt
.