Onrust in de hobby: Hoe HF de onrust wegneemt

Ten eerste ben ik geen verzamelaar dat scheelt natuurlijk al een boel, en die onrust vindt ik juist wel weer leuk aan deze hobby.
Heerlijk Youtube horloge filmpjes kijken en dan denken dat je eindelijk het perfecte duo gevonden hebt.
Maar zoals jullie weten is er dan altijd weer wat anders op komst.

6 likes

Ik ben zelf nu een kleine 4jaar bezig met horloges.
Ik herken het gevoel van onrust wel een beetje… er zijn momenten dat de horloges weer een beetje meer naar de achtergrond schuiven, meestal omdat de ā€œitchā€ door iets anders wordt vervangen. ( bv. Dan ga ik heel intensief met mn koersfiets bezig zijn en allemaal gadgets kopen. )

Ik denk dat de combinatie van een kleine koopverslaving en liefde voor mooie horloges ( er zijn er zo veel !) mij ook soms rusteloos maakt.

Ik voel dat HF de ā€œverslavingā€ zeker niet minder maakt, er is niets leuker dan de blauwe topics aflopen elke dag… of een nieuwe klok showen aan de HF leden.

Ik start zelf met een opleiding horlogemaker in september, zo kan ik mijn drang naar horloges op een andere manier bevredigen :wink:

4 likes

De onrust herken ik zeker. Lezend door dit topic wordt mij nogmaals duidelijk dat iedereen zijn eigen horloge reis aflegt.

Er zitten veel overeenkomsten in en herkenningspunten, maar tevens ook verschillen. We beleven en ervaren dingen anders, we leiden een ander leven buiten HF, het besteedbare inkomen verschilt, wel of geen andere hobby’s ernaast, wel of geen discipline, etc.

Ik wilde een tijdje alleen maar meer, waardoor de onrust alleen maar groter werd. Naast een duiker, ook een pilot, een fieldwatch, een dresser, een maanfase en nog een duiker en naast de chrono moest er een chrono komen met drie sub dials, enz.

Bij 20 horloges was de onrust mij te groot. Vijf horloges aan mijn zoon gegeven en vier met emotionele waarde uit de collectie gehaald. De core collectie telt nu vier stuks, met wat bescheiden variatie daarnaast. De onrust is nĆŗ beduidend minder.

Plus mijn laatste aanwinst is voor mij toch echt een grail. Deze had ik al zo lang op de radar en ik ben er zo content mee. Heerlijk.

Heb overwogen uit te loggen, maar ben blij dit niet gedaan te hebben. Ik leer hier nog steeds bij en geniet daarnaast ook van jullie aanwinsten en posts.

6 likes

Grappig, sinds kort ook aan mijn bezigheden toegevoegd. Er zijn hele gave (volwassen) strips tegenwoordig. Het horloge virus is echter wel een blijvertje ben ik bang :grinning:

1 like

Gaaf. Welke lees je momenteel? Ik ben momenteel bezig met Demon Slayer. Een Japanse Manga over een jonge houtskoolverkoper diens familie wordt vermoord door een Demon. Met zijn zusje ā€œ die veranderd is in een demon ā€œ gaat hij gewapend met een zwaard de strijd aan met demonen om zijn zusje weer menselijk te laten worden.

2 likes

Heb je een grail watch, maar nog niet in je bezit? Ja? Dan gewoon kopen :laughing:

Ik heb twee jaar geleden alle horloges verkocht en toen mijn grail watch gekocht. Sindsdien heb ik geen last meer van die bekende onrust. Tuurlijk heb ik in de tussentijd nog wat horloges gekocht en verkocht (onlangs nog een mooie NA), maar niet met de drang van ā€œik heb dat type horloge echt nodig omdatā€.

Het is heel ontspannen en werkt prima voor mij… maar of deze methode voor jou werkt??? :grin:

6 likes

@Remsjo
Je leest vaak dat dit vanzelf verandert. Na een paar jaar alles kopen wat je leuk vind, wijzigt je stijl langzaamaan.

Dat gebeurde bij mij ook. In 2022 begonnen, veel gekocht. Maar vorig jaar en dit jaar het meeste verkocht, zo’n 60 stuks.

Ik heb er nu nog 7.
Nog twee eruit, dan ben ik tevreden met mijn nieuwe Rolex Datejust, Tudor Ranger, nieuwe Nivada Super Antarctic, nieuwe Precista PRS-10 en de oude Pontiac van mijn pa.
Er is nu meer rust in mijn hoofd en de aankopen zijn doordachter en zeldzamer.
Wat ik nu heb zijn vooral blijvers. In DNK trouwens.

Succes met je verslaving :+1:.

3 likes

Exact dit… en een keer je aanvaard hebt dat het nooit stopt, is er niets mis mee ook :+1:

2 likes

De ā€œPrometheusā€ serie. Aanrader. Wel veel tekst voor een strip :grinning:

1 like

Ik ben blij dat ik niet alle horloges op dit forum zelf in bezit heb (en hoef te onderhouden)

Ach, als het kan waarom niet??
Maar af en toe gewoon een stapje terugdoen, even evalueren wat wil ik…
In welke richting wil ik gaan? Wil ik gewoon een boel horloges of breng ik er een beetje systeem in. Sommige willen maar 3-4 horloges die alles afdekken. Duiker, dress, sport, etc. Ik bijv. wil dat niet. Hou niet van dresser, draag gewoon een duiker bij een pak. Draag wat ik wil, niet wat ā€žhoortā€œ
Maar daarin is iedereen vrij!
Het heeft af en toe echt wel zin even te overleggen wat je wilt!

1 like

Schreeuw niet zo.

3 likes

Niet? Waarom zou ik me daar druk om maken? Is toch gewoon onderdeel van de hobby en wat het juist leuk maakt.

Laatste jaar niks gekocht en nu in twee weken weer twee nieuwe horloges.

2 likes

Ik zie het niet zo als een probleem. Ik vind horloges leuk en soms koop je een nieuwe, soms doe je er ƩƩn weg. Per saldo kost het meestal geld, maar ik haal er voldoende plezier uit.
Uiteindelijk blijven De leukste stukken blijven over, totdat je weer gaat inkrimpen omdat je er teveel hebt.
Maar ook dan komt er altijd wel iets leuks voor terug. :+1:

7 likes

Gebrek aan geld hebben om alles te kopen wat ik zou willen hebben.

Oh, en het hebben van andere hobby’s.

2 likes

Onrust wordt gecreëerd naar mijn mening. Het is een hobby die erg leuk is, maar zeker niet het belangrijkste is. Natuurlijk heb ik hier een paar horloges die ik na verloop van tijd wat minder interessant vind dan eerst, aan de andere kant eten ze ook geen brood. Gelukkig is mijn horlogesmaak ook niet 180° gedraaid, anders had ik wellicht wat anders gezegd. :slight_smile:

En ja, soms ontdek je een horloge dat in je hoofd gaat zitten. Laat het lekker daar zitten, en mocht het er na 3 maanden nog zitten, eens zien of je er budget voor vrij kan maken. Ofja, zo pak ik het in ieder geval aan.

Niet. Waarom zou je? Dan komt er wel een andere onrust voor in de plaats, zoals idd

Geo. F. Trumper of Knize iemand?

Fragrantica.com en Parfumo.com zijn leuke sites, niet helemaal fora zoals dit, maar wel veel info en commentaren van gebruikers.

1 like

Ja daar word je wel beter van, dat HF.:laughing:

1 like

Je horloges gaan ā€œvermenselijkenā€ en als je dan ook nog een beetje empathisch/introvert aangelegd bent, dan hou je je beste maatje aan de pols, en de rest worden kennissen die je kunt laten gaan.

Met andere woorden, je verzameling krimpt dan vanzelf, en dan ook weinig behoefte om andere horloges aan de pols te hebben :grimacing:

Ik kijk naar mijn collectie en denk dan jees wat een geld zit erin! Dan laat ik een nieuwe aankoop wel weer even.
Ik kijk naar mijn collectie en denk dan jees wat een geld zit erin! Een beetje meer maakt eigenlijk ook niks meer uit
Onrust is er dus altijd wel.:slightly_smiling_face::grimacing:

3 likes