Onrust in de hobby: Hoe HF de onrust wegneemt

heb je nu een ouwe voor je lopen dan :sweat_smile:?

1 like

Ja nogal.

1 like

Herkenbaar.

4 likes

Ik werd altijd onrustig van te veel orloges in de collectie. Heb er veel verkocht bijna tot aan mijn blauwe Tudor BB toe die hier net niet werd verkocht. Deze zal ik dus houden wat geen straf is. Ik was net zo lief met een Casio geëindigd. Na bijna 19 jaar op het forum wordt het tijd voor andere dingen. Ik zal geen nieuwe exemplaren meer aanschaffen dit jaar. Waarschijnlijk ook nooit meer.

2 likes

Tot je ooit de kans krijt een OP tegen list aan te schaffen bij de AD :grimacing:

OT: iedereen beleeft de horlogehobby anders, maar mijn ervaring tot op heden is dat rust komt met de tijd, doordat je smaak zich uitkristaliseert en steeds specifieker wordt.

Hahaha nee echt niet Rolex is een gepasseerd station. Ik heb maar één pols en ze geven allemaal dezelde tijd aan. Heeft er misschien ook mee te maken dat ik onlangs een serieuze wakeup call m.b.t. mijn sterfelijkheid heb gehad. Dat zet alles in perspectief. Het leven is te kort dus daarom van andere zaken genieten.

14 likes

Zou het liefst alles willen verkopen tegen ‘the one’ en me verder focussen op m’n andere hobby…
Moet zeggen dat ik door die hobby wel tevredener ben met wat ik heb …
Nu eerst maar eens deze opkalefateren…

7 likes

Mischien moet je jezelf eens de vraag stellen of het dan echt om de horloges gaat of om het gevoel omdat je iets mist.
Het boedisme kan hier veel in helpen :wink:.
Leren vrede hebben met waar je staat in het leven en met wat je hebt want op de manier dat jij het beschrijft geraak je nooit verzadigd.
Er is altijd iets dat je niet hebt maar is het wel slim om altijd achter dat gevoel aan te blijven hollen zonder dat het iets oplost?
Mischien zit het probleem wat dieper.
We leven in een wereld waar we altijd iets moeten toevoegen en meer en meer willen bezitten maar naar mijn mening word je daar echt niet gelukkiger van.
Natuurlijk kan je genieten van een mooi horloge te hebben, als je er maar gezond mee kunt blijven omgaan vind ik en niet nog nog nog nog want dat lost niks op.
Een week later ben je uw vorige NA al vergeten op die manier (als het al zolang is).
Boedisme is zeer boeiend om eens een kans te geven of luister eens naar:
Shi heng yi.

3 likes

Niet, die onrust is de hobby. Als je niks meer te wensen hebt, dan is het tijd voor een nieuwe hobby.

2 likes

:point_up_2:Que :man_shrugging:t3:

Hoe ik het voorkom? Andere hobby’s ernaast doen. Werkt prima.

Hier is de onrust qua horloges inmiddels volledig verdwenen. Ik heb er gisteren zelfs heel kort over nagedacht om mijn HF account op te zeggen. :sweat_smile: :rofl: :face_in_clouds:

Dat dus, maar dan volledig tevreden in mijn geval.

1 like

Hey, hou eens even op, jij! Don’t talk sh*t! Dit is HF, man! Met de Squale kroeg! Daar wil je toch zijn?! :person_shrugging: :open_mouth:
Volgens mij moeten wij gewoon binnenkort weer 'ns een drankje doen! Gooi ik even wat mooi horlogespul op tafel. Zullen we 'ns even zien! :stuck_out_tongue_winking_eye: :beers:

1 like

Gaan we doen, maatje!

1 like

Ik had een tijdje onrust, totdat ik bijna alles verkocht had, ( ik moet er nog een verkopen )
en ik mijn huidige horloge in 2024 kocht.
Ik heb tussendoor een keer iets anders uitgeprobeerd, maar daar was ik al heel snel van terug gekomen.

Dus sinds ik dit horloge heb is het voor mij goed zo.

Hahaha moest er hard om lachen

1 like

Er is altijd wel een stuk te vinden dat net iets mooier is (lijkt?) dan jouw horloge. Zeker als je social media afstruint. Op een gegeven moment is het een kwestie van leren waarderen wat je hebt.

1 like

Onrust in de verzameling is ook op te lossen door de hobby uit te breiden met hobbymatig servicen en herstellen.

Binnen no time verschuift een deel van de onrust, naar een drang voor meer gereedschap. De onrust die dan ontstaat, kun je fijn kwijt achter je werktafel :rofl::rofl:

2 likes

Eigenlijk ervaar ik geen enkele onrust vanwege HF.
Integendeel zelfs. De bron van informatieve ervaringen beschreven en gefotografeerd door forummers helpt mij om een duidelijk beeldverhaal vormen van wat er is en wat ik zelf graag zou willen aankopen.
En ik koop iets aan met het doel om te houden. Alsof het mijn enige horloge zou zijn waar ik het mee zou moeten doen.
Ik vink ook geen categorieën horloges af die ik zou moeten hebben.
Ik schaf aan wat ik mooi vind en waarvan ik inschat dat ik het mooi blijf vinden.
Inmiddels weet ik dat ik kleiner wil. Zowel in formaat horloge, als in omvang van de collectie.
Dat lukt prima. Al ruim een jaar niets gekocht en ervaar geen enkele onrust.
Al een tijdje staat de Ranger in 36, zwart, met stip bovenaan. Die komt wel een keer, maar het is zeker geen enkel probleem als dat toch anders blijkt te zijn.
Er is rust. :grinning:

1 like

Je neemt me de woorden uit de mond. Zó herkenbaar! Ik merk dat m’n focus steeds meer op gereedschap ligt, wat ik nog mis en wat beter (lees: duurder) kan c.q moet. Erg he… ( maar stiekem toch wel fijn om met je nieuwe tool aan je werkbank bezig te zijn :smile:).

1 like