Dit vind ik zelf een mooi projectje. Ik had een Avia uit 1941 in deerniswekkende toestand op de kop getikt. De AS 984 miste zijn stift, die is onderweg. Maar de kast! Die had meer dan de helft van het chroom verloren. Dus ben ik met een batterij en een baking soda oplossing aan de gang gegaan om te ontchromen. Dat ging als een tierelier. Nu heeft het kale metaal nog een flink pokdalig uiterlijk en twijfel ik over de volgende stap. Is dat oppervlak een goede basis voor het nikkellaagje of ga ik eerst nog wat polijsten? Graag jullie mening.
Ik heb ook wel eens een kast ontchroomt. Maar ik heb dit met chloorbleekloog gedaan, aka wc chloor. Dat is niet zo agressief op de kast.
Maar voor een mooi resultaat zou ik de kast wel weer glad maken. Want je ziet alles onder die nieuwe laag. Maar iets zegt me, dat die chroomlaag er niet helemaal af is.
De mogelijkheid bestaat dat ik de kast van een extra koperlaagje heb voorzien De + was aangesloten op de kast. De - op een koperen moer. Volgens het internet klopt dat. En aangezien alles op het internet waar is… Ik kom op één plekje nog wat chroom tegen, ook na een ultrasoonbadje met een tandpasta oplossing. Het is me het MacGyver dagje wel.
Dat is wel heel agressief gegaan. Daar zit nog flink wat schuur en polijstwerk aan. Ik heb een oplossing om te ontchromen en dat laat een beduidend nettere ondergrond achter.
Welk voltage heb je gebruikt? Is van belang. Was een azijnoplossing met elektrolysetechniek niet
eenvoudiger? Ik vrees dat je dubbelop werkt én chemisch én elektrisch (ik denk dat je op de plaatsen waar bij de start geen chroom meer was gaten aan het branden bent in je kast ).
Een andere gedachte die uit je vraag naar boven komt :Je bent je bewust dat nikkel bij veel mensen kwalijke allergische reacties opwekt? Zou verkoperen of vergulden of chromeren niet
beter zijn? Qua techniek zit daar niet zo veel verschil op.
Toen ik dit experiment startte, dacht ik dat er niet snel resultaat te zien zou zijn. Dat had ik mis. Maar hé, zo leer je dingen
Het horloge is trouwens waarschijnlijk cadeau gegeven rond 1959. Ik vind op HF een identiek exemplaar uit 1954. 1941 is dus een geboortejaar en de eerste eigenaar kreeg het op zijn 18e verjaardag.
@Dukmans na mijn vorige antwoord bleef er iets onbestemd hangen in mijn gedachten.
Hou je rekening met de vrijkomende dampen ? nikkel en chroom met elektro en een zuur en een koperkast (zamac?) zou wel eens een insecten uitroeiend effectje in je werkplaats kunnen veroorzaken. En we willen zeker geen hf lid kwijt.
Dankjulliewel voor de input tot nu toe. Ik zie dat polijsten als plastische chirurgie. Bij teveel verlies je de originele vorm, zoals een aan botox verslaafde celebrity. Te weinig? We gaan het zien.
na het ontchromen is de rest van de kast in oplossing gegaan.
Dit oppervlak komt doordat het zo agressief is gegaan.
Je kunt nog proberen te polijsten maar dan raak je nog meer kwijt.
Om te vernikkelen kun je best eerst een laagje koper platen zodat bij lage spanning weer een glanzend oppervlak ontstaat.
Bij het vernikkelen onder de juiste omstandigheden krijg je glans nikkel.
Leuk dat zoveel mensen meedenken. Inmiddels groeit mijn twijfel of mijn methode echt te agressief was. De reden hiervoor is de gladheid van het oppervlak waar het chroom initieel nog intact was. Bij een te agressieve methode zou dit ook enigzins aangetast moeten zijn. Al is het natuurlijk wel zo het chroom daar enige tijd als een beschermlaagje werkte.