Ja, dat kan zeker het probleem zijn!
Ik ben nu aan het wachten tot de nickel activator binnen komt, hopelijk lost dit mijn probleem op.
En welke vloeistof gebruik je bij reinigen?
Alkalische reiniger ( alkaline zeep ? )zou moeten helpen ook.
Ik maak het onderdeel eerst zuiver in ultrasoon met wat Dreft
Hierna maak ik het elektrolytisch zuiver met het onderstaande product
Hierna Nickel plating, spoelen, spoelen 2, zodra ik het binnen heb activeer ik het nickel met het volgende:
spoelen, spoelen 2,
En hierna in de gold plating:
Ziet er geweldig uit. Petje af hoor.
Informeer hier eens.
Ondergrond om te vernikkelen anodisch ontvetten in een natrium carbonaat/ natrium fosfaat oplossing met oppervlakte spanningsverlager bij 40C
Vervolgens het opperlak spoelen met demiwater en vervolgens activeren met een sulfaminezuur oplossing van 100 gr/l.
Wederom spoelen met demiwater.
Platen met nikkelsulfamaat bij 55-60 graden met een concentratie van 450 g/l. De pH rond de 3,9 en 4,2 Met een oppervlakte spanningsverlager. (Dodecylsulfaat enkele grammen) een lanzender oppervlak kan ook verkregen eorden met enkele grammen butyldiol toe te voegen.
Hoe lager de stroom hoe glanzender het oppervlakte.
De oplossing bufferen met 20-25 g/l boorzuur.
Dit alles onder beweging om waterstofpitting te voorkomen.
Na plating spoelen met demiwater en wederom activeren met sulfaminezuur om een betere hechting met goud te krijgen.
Platen met goud heb ik geen enkele ervaring mee. Nikkel 25 jaar.
Bedankt voor je geweldige uitleg! Alleen het nickel platen is iets wat wel lukt
Hoe dan ook heb ik zeker iets aan je reactie, ik ga er me eens in verdiepen, misschien kan ik de kwaliteit van het het vernikkelen wel verbeteren!
Dit is toch wel heel gaaf gelukt.
Forged carbon dial en case. Compressie mallen gemaakt met de 3D printer.
Resultaat:
Wauw! Heel fraai. Heb je dat ook zelf gemaakt? Hoe gaat dat proces ongeveer in z’n werk?
Cool; mooi gelukt
Heel erg mooi Stefan. Ik ben ook wel benieuwd naar het productieproces. Kan ik alvast een 28.5mm dial bij je bestellen?
Al gedaan zie ik. Bedankt.
voor de techniek, maar voor de rest heb ik een lichte aversie tegen carbon, kan het niet mooi vinden, en herinnert me altijd aan de val van George Hincapie.
Erg goed gelukt Stefan. Is dit voor de nieuwe HFLE? Of is dit proces erg kostbaar?
Ik was serieus onderstaand horloge aan het overwegen. Maar vraag me nu af waarom het zo duur moet zijn. Toch eenvoudiger te produceren dan verwacht.
Er zit bij mij jaren aan teken kennis en technisch inzicht in om tegenwoordig redelijk snel nieuw ideeën te kunnen realiseren. Dus al lijkt het eenvoudig hoe ik het hier post, de mal die ik hiervoor heb bedacht is alles behalve eenvoudig aangezien het de druk van de compressie moet kunnen weerstaan, de overtollige epoxy af moet kunnen voeren en demontabel moet kunnen zijn om het carbon werkstuk er weer uit te halen. Is de prijs te verantwoorden wat zenith extra vraagt voor een carbon versie van hun horloge, nee.
Tof zeg Aardig strak zo te zien
Wel ik dacht het net te vragen, nu ik zelf de basis ken voor een simpel 3D tekening te maken… hoe lang alvorens je een bruikbare mal hebt getekend?
Ik zou er weken over doen door filmpjes en forums aan te spreken en ben niet zeker of ze ooit echt perfect zouden zijn om te gebruiken…
Ik heb de mal in 30 minuten getekend Fusion 360 heeft geen geheimen meer voor mij