Wat een gruwelijk gaaf topic is dit, echt met bewondering zitten lezen!
Ik zou geen instapmodel maken voorlopig @stefanketelaars.
Eerst de productie van de huidige modellen optimaliseren.
Productie draaien en de wachtlijst gedeeltijk wegwerken.
Het voordeel van deze diversificatie ontgaat me en je verstrooit je energie.
Blijf bij je leest.
Tegelijkertijd, de beste stuurlui staan aan wal. Geldt ook voor mij.
Eens, heb de man een keer meegemaakt, en twijfel sindsdien niet meer aan zijn stuurmanskunst,
Mijn eerste gedachte was wat doet hij nu?
Een rijk gevulde orderportefuille, jaren werk en dan deze uitstap.
De huidige topmodellen moeten naamsbekendheid genereren die een instapmodel momentum geven.
Niet andersom.
Met een optimale produktie eerst de lijst afwerken.
Geen tijd voor instapmodellen en planetariumbollen verfen.
*verven
Dat staat duidelijk beschreven in een bericht hierboven.
Dat is iets wat jammer genoeg nooit zal gebeuren. Ik kan simpelweg niet voldoen aan de vraag, deze vraag stijgt sneller dan de tijdswinst die ik kan behalen met het verbeteren van mijn productie proces. Onthoud ook dat ik al 5 jaar aan productie optimalisatie heb doorgevoerd, elk proces is dusdanig uit ontwikkeld dat op de momenten alleen uitbesteden mij nog tijdswinst op kan leveren.
Juist dit nieuwe model bied mij de mogelijkheid om sneller te kunnen leveren aangezien een groot deel van de geïnteresseerde op mijn wachtlijst voor deze nieuwe keuze zullen gaan (staat ook beschreven in een bericht)
Elke stap in mijn bedrijf is doordacht en elke vernieuwing die ik doorvoer is in het belang van mijn groei als merk zijnde. Het doorvoeren van dit nieuwe model heeft ook vele malen meer voordelen dan nadelen.
Ik ben niet altijd aan het werken, dat heb ik jaren gedaan, maar dat was niet goed voor mijn gemoedstoestand, af een toe iets anders doen dan horloges maken is goed voor de afwisseling.
Je kent je doelgroep beter dan wij ergens kan het ook een springplank zijn - grotere afzetmarkt, meer naamsbekendheid, en meer mensen die automatisch het “topmodel” gaan ontdekken. Zolang het instapmodel een eigen smoel en identiteit heeft natuurlijk (geen MoonSwatch toestanden
).
Wel benieuwd. Heb je iets van renders/mockups van wat je in gedachten hebt?
Dan is er niets aan de hand Stefan.
Als de merknaam SK inmiddels, dankzij je handmade topmodellen, zodanig is dat het kopers niet uitmaakt of het een door jou persoonlijk ontworpen handmade bespoke horloge is of een elders door derden in serie geproduceerd horloge met een elaboré Sellita werkje er in is, als er maar Ketelaars op plaat en deksel staat, dan gelijk doen.
Jij weet wie er ingetekend hebben en of ze genoegen gaan nemen met een snel leverbare downgrade.
Ik was verbaasd over dit plan, meer niet.
Jou kennende heb je gedegeb marktonderzoek gedaan en met klanten gesproken.
Aan goodwill zal het niet ontbreken maar de discrepantie tussen een 25K pièce unique en een 5K LE is voor mij erg groot.
Ik vraag me ook af waarom je eigenlijk meer naamsbekendheid wil als je orderportefeuille al voor vele jaren gevuld is?
De seriematige produktie van een ‘instapmodel’ gebruik je die om de wachtlijst op te schonen of om een compleet andere richting qua bedrijfsvoering op te gaan?
In beide gevallen blijft de wachtlijst voor bespoke pièces unique bestaan.
Als je ‘pech’ hebt zit je binnenkort met twee wachtlijsten.
Hoe ik het zie, vanaf de wal, is het verstandiger om delen van de produktie van de modellen die je nu al hebt uit te besteden en/of de produktiecapaciteit (personeel) te vergroten.
Je blijft dan veel dichter bij de oorspronkelijke wensen van je haute horlogerie-doelgroep.
Dit is geen kritiek Stefan, ik zit gewoon ongevraagd mee te denken, uiteraard vanuit mijn eigen beleving van jouw prachtige activiteiten.
Mijn opa is in de 80 maar maakt nog steeds de boxen voor mij, dit vind hij ontzettend leuk om te doen, buiten dat is mijn opa echt een geweldige vakman!
Om het leven van mijn opa wat gemakkelijker te maken heb ik de horloge box verder uit ontwikkeld wat hem een tijdsbesparing oplevert van 50%
Het geleidingssysteem maakt hij van hout en vijlde hij vervolgens op maat tot het bij elke box de lade mooi op en neer bewoog zonder te veel speling, verder gebruikte hij meerdere mallen om op de juiste manier alles te lijmen en gaten te boren.
Nu kwam ik gisteren op het idee tijdens de wekelijkse zondagmorgen bakje koffie drinken bij de opa en oma om dit systeem eens te automatiseren. Ik heb het bestaande ontwerp geredesigned naar het volgende:
Het syseem bestaat uit 2 geprinte onderdelen (wat eerst uit 12 losse onderdelen bestond)
Aan de bovenkant bevinden zich al de gaten waar het elastiek doorheen gaat en waar de voorkant van de box op geschroefd word. Aan de onderkant uitsparingen waar de elastiek in gelijmd word en de aanslag. Deze aanslag zorgt er voor dat de box tot een bepaalde lengte open gaat en zorgt er voor dat de box dicht blijft door een lock mechanisme.
Het onderste onderdeel word geschroefd op de main body van de box.
Hier heb ik mechanisme bedacht zodat ik de lade in dit onderdeel kan schuiven, de aanslag die gemonteerd is op de bovenkant drukt het lipje in waardoor deze er eenmalig overheen schuift, hierna fungeert het lipje als aanslag zodat de lade er niet meer uit getrokken kan worden.
Als eerste de 2 geleiding test versies
En hier de proto:
De boxen baas had nog 2 verbeter puntjes, die voer ik door, dan kan ik dit dag project weer mooi achter me laten en verder gaan met de productie (en ondertussen alles gaan printen)
Hoe verzin je dit top man!
Alleen al om de verpakking is een Ketelaars begerenswaardig
Echt prachtig!
Ook super mooi dat je dit nog samen met je opa kunt doen!
Zoals wel vaker gezegd wordt (en bij jou zeker opgaat)… Vakmanschap is oog voor detail!!!
Het nickel platen heb ik voort aardig onder de knie, helemaal sinds ik mijn onderdelen ultrasoon reinig en electrolyte reinig voor het platen. Echter wil het goud platen niet echt lukken. Ik heb een 18k solution die ik momenteel aan het uitproberen ben, speciaal hiervoor een nieuwe hotplate aangeschaft zodat ik de temperatuur van de solution nog nauwkeuriger kan bepalen. Echter hecht het goud zich niet aan mijn nickel basis laag. Heeft hier iemand ervaring met gold platen of heeft iemand een adresje waar ik antwoorden op mijn vragen kan krijg?
Hier trouwens nog het resultaat van het platen van 30 tandwielen:
Men de volgorde verkoperen en dan vergulden?
Bedankt voor je reactie, maar het is niet wenselijk om gold plating over een laag te zetten die oxidatie gevoelig is. Dit is de reden dat de laatste 2 stappen bijna altijd nickel en daarna goud is. Er word soms gebruik gemaakt van een laag koper, maar dit is puur voor een betere hechting van de nickel.
Oké dat leidt ik nog niet. Ben aan het oriënteren om het ook te gaan doen. Was er ook iets met een verschil in zuurgraad met nickel?
Je moet inderdaad je PH waarde neutraliseren, je Nickel activeren en hierna gold platen.
Maar als ik je een tip mag geven, begin er niet aan, het is allemaal gewoon echte troep. Voor mij is het een noodzakelijk kwaad, maar als je het niet perse hoeft te doen zou ik hier niet aan beginnen.
Misschien een vreemde vraag, maar waarom is het noodzakelijk kwaad?
Omdat de afwerking niet op een andere manier (evenzo) mooi te krijgen is, of is er een andere reden?
Het is een uitdaging die ik toch een keer wil doen. Als je mijn sleutelprojecten voorbij ziet komen, zie je ook genoeg kasten die wel wat meer nickel/Chrome mogen hebben. Vergulden zal ik niet zo snel doen aangezien ik amper vergulde projecten doe, maar zeg nooit nooit.