Ontzettend knullige vraag: stalen band verwijderen Speedmaster

Hallo allemaal,

Ik heb een hele knullige vraag. Ik heb vandaag geprobeerd mijn stalen band van mijn Omega Speedmaster Professional Moonwatch af te halen. Ik wilde er de OEM lederen band met Omega vouwsluiting erop zetten. Ik kreeg het alleen niet voor elkaar om de stalen band eraf te halen. Ik heb met de Omega bandentool geprobeerd de stalen band eraf te halen maar bij het indrukken en naar achter schuiven van de pushpins gebeurd er helemaal niks. Ook niet als ik de endlink in allerlei richtingen forceer. Heeft een van jullie tips? Of weet iemand hoe het wel moet? Werkt het bij de Speedmaster op een specifieke manier? Ik heb op mijn Seiko’s destijds allerlei bandenwissels gedaan zonder enig probleem. Misschien was ik wel wat te voorzichtig maar ik ben er bij de Speedmaster maar mee gestopt omdat ik de boel niet wel forceren/beschadigingen. Ik hoor graag naar jullie ervaringen en tips tav banden wissel bij de Speedmaster. Alvast heel erg bedankt!

MvG Ralph

Hallo Ralph,

What a wonderful evening for a horological question!
Ik kwam dit tegen op YouTube.

Tot slot:

  • Messi
  • Ronaldo

0 stemmers

20 likes

Anders even bij een winkel binnenlopen … niet zelf mee knoeien als het niet lukt. Die stalen band is zelfs met een pushpin-pincet (is dat een woord?) een secuur klusje; je wilt geen krasjes op de lugs.

2 likes

Je moet Ă©Ă©n uiteinde van de springbar naar binnen toe schuiven en vervolgens op het deel van de band drukken waar je het uiteinde van de springbar verschoven hebt, blijf drukken op deze kant, ook tijdens de volgende stap. Vervolgens moet je het andere uiteinde van de springbar naar binnen toe schuiven en wederom ook druk zetten op die kant van de bracelet. Als het goed is komt de band dan los.

Zorg wel dan je tape of plakband aan de onderkant van de lugs hebt zitten als je geen krassen wilt.

3 likes

Al gezien, maar werd er niet veel wijzer van. Ik doe in wezen niks anders als in dat filmpje.

@Rolopalooza als bandenwisselkoning weet jij wat ik fout doe bij de Speedmaster? Nog tips als ervaren bandenswapper?

Was geen beweging in te krijgen op deze manier. Ik snap ook niet waarom het niet wilde. :confused:

Oefen bij het inzetten van je bandentool wat druk met een vinger van glaskant naar caseback kant bij de endlinks.

Zo zorg je ervoor dat je losgekomen springbar niet terugwipt in de lughole.

1 like

Je moet echt stevig op de band blijven drukken zodat de springbar niet terug gaat. Ook tijdens het naar binnen toe schuiven van de andere springbar moet je druk blijven zetten.

Oh en misschien helpt het om het uiteinde van de springbar echt ver naar binnen toe te schuiven. Echt ver.

1 like

@Watch2Morrow dat is dus ongeveer wat ik zeg…

Ik kwam vroeger ook niet uit mijn woorden. Komt later goed knul.

23 likes

Wat??

Misschien moet ie nog verder naar binnen inderdaad. Ik heb hem ingeduwd tot de bandenwisseltool tot het einde kan van de pushpin opening van de endlink bij het einde kwam (90 graden/loodrecht)

Moet verder.

1 like

En welke kant luxeer je dan de endlink? Richting caseback of richting glas of in het verlengde weg van de kast?

:point_up:

Zorg er wel voor dat je tape of plakband gebruikt ter bescherming van de kast.

1 like

Ja dat ga ik zeker doen bij een volgende poging :+1:
Thanks for your advice :sunglasses::+1:

1 like

Tot ziens in “kras op lug Speedmaster, wat nu?” topic :wave:

Zenuwachtig? Lekker laten doen Ralph.

12 likes

Het is geen knullige vraag; het is gewoon vrij lastig.

Leg het horloge gewoon even weg en probeer het morgen nog een keer alsje geduld is aangevuld! :slightly_smiling_face:

2 likes

Dit is idd de manier maar blijft een lastig klusje :+1:t2:

2 likes

Ik dacht al issie ziek is er iets mis, maar ja hoor daar is het weer dat onbenullige zinnetje in het Engels.

2 likes