Dag allemaal. Ik ben ontzettend stom geweest. Misschien weet iemand raad. Ik wilde bij mijn Tudor Chrono eens kijken hoe een zwarte leren horlogeband staat. Ik heb dus rustig de bracelet vervangen en een van de banden die ik voor mijn Panerai gebruikte er op gezet. Toen ik het eerst deel er op had en met de tweede wilde beginnen zag ik het metalen buisje dat in de band zit. Bij Panerai is dat gebruikelijk want daar schuif je de schroefpin uit de lug. Bij de Tudor gebruik je echter een push pin. De band zit nu dus met een pushpin vast terwijl er een metalen buisje tussen de lugs zit⦠ik kan dus met geen mogelijkheid meer bij de pushpin komen met het vorkje waarmee je normaal de pushpin er uit drukt⦠iemand enig idee hoe ik dat kan oplossen? Het enige dat ik kan bedenken is om de band er af te knippen en ook de pushpin met buisje door te knippen⦠maar ben bang dat ik dan het horloge kan beschadigen⦠iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen?
Het buisje heeft geen speling tussen de lugs?
Ik denk toch dat dit de enige oplossing is. Band zo ver mogelijk verwijderen en met een goede zijkniptang doorknippen. Doorslijpen met een dremel kan ook maar dan zou ik het horloge heel goed beschermen tegen losvliegend materiaal.
Ik vermoed dat de band slechts een fractie van de prijs van de Tudor is. Ik zou geen risico nemen en de band afknippen en met een klein, degelijk tangetje het buisje proberen door te knippen.
Je zou ook de lederen band voorzichtig los kunnen maken met een mesje en geduld. Daarnaar dat pinnetje en de puspin doorknippen. Band opnieuw lijmen.
Is provisorisch maar dan hoef je de band niet weg te gooien.
Er even vanuit gaande dat het er zo uitziet bij jou bandje
Ik denk ook dat je moet knippen.
Helaas.
Let wel goed op, want soms blijft er een stukje van je pushpin in je lug achter.
Je kan ook het horloge op die band dragen tot hij op is en daarna pas actie ondernemen.
Dacht hetzelfde.
Maar uiteindelijk toch knippenā¦.
Als er nog iets van ruimte is kan je flosdraad proberen⦠btw.
Mij is dat ook eens overkomen!.. Oplossing: multi-tangetje midden op het band-einde zetten en het buisje āknakkenā. buisje en pushpin verloren, maar band wsch niet eens -te erg- beschadigd. en als je het goed doet raak je de horloge kast niet eens (wel even tape-je ertussen to be sure)
Flosdraad filmpjes vind je wel op YouTube!
Succes.
Ps, ik heb een horlogemaker het ook gewoon met een combinatietang zien doen. Die brak met geweld de pushpin aan ƩƩn lug zijde kapot en zo kwam het ook los. Maaaar met dit
horloge zou ik liever de band offeren
Ik heb een ingegroeide teennagel. Heb je daar ook een doelmatig advies voor?
Tyrap strak om je teen. Het gaat wel even bonken maar als je het lang genoeg volhoudt valt hij er vanzelf vanaf.
Heb ik ook wel eens gehad. Dremel in het midden van de band en rustig door band, buisje en springbar slijpen. 2 minuten werk en kost je alleen het bandje
Sterkte, de ābestā oplossingen zijn al gegeven, kies de voor jou minst pijnlijke.
Balen Kees, de band staat er wel lekker op.
Denk alleen dat het je een bandje gaat kosten. Zal zelf alleen niet gaan lopen wrikken tussen de band en de lugs in. Succes!
Haha op een of andere manier moest ik door je topictitel gelijk aan deze klassieker denken.
https://www.dumpert.nl/item/6350_7e370664
Sterkte. Altijd voor veilig gaan en t bandje laten sneuvelen!
Dank jullie wel mensen! Ik ga het bandje een tijdje dragen tot ik er zat van ben. Als ik er klaar mee ben dan knip ik de band afā¦