Een vriend van mij heeft zijn Maurice Lacroix Le classique chrono LC 1138 (met maanstand) weggebracht naar de het servicepunt van de Bijenkorf (I know). De reden voor de initiële reparatie was dat hij op een gegeven moment stilstond. Hij ging uit van een klein issue maar volgens hen is er dus meer aan de hand. Zie de offerte:
Om uw horloge te kunnen repareren, zullen de reparatiekosten helaas hoger uitvallen dan verwacht. De kosten bedragen: 563,00 voor dit bedrag worden de volgende werkzaamheden uitgevoerd: • De batterij wordt vervangen. • Uurwerk controleren op functioneren • De wijzerplaat wordt vervangen. Door val/stoot schade zijn de wijzerplaatpoten afgebroken. • De kroon en stift worden vervangen. • De complete pakking set wordt vervangen. • Nieuwe drukker plaatsen • Arbeidsloon
Hij heeft vervolgens aangegeven dat het horloge nooit is gevallen en dat er bij het inleveren van het horloge ook geen schade aan de kast of glas zichtbaar was. Deze discussie ga je waarschijnlijk niet winnen. Zeker niet gezien hun eerste reactie:
Afgebroken wijzerplaat poten ziet de horlogemaker vaak pas als het horloge geopend wordt, verder duidt de kromme kroon ook op val/stootschade. Wij moeten de prijsopgave dan ook laten staan, wij horen graag of u alsnog akkoord gaat met de reparatie kosten.
Concreet: dit moet goedkoper kunnen gok ik. Wellicht door iets creatievere oplossingen. Ik gok dat de meeste kosten in de nieuwe plaat zitten.
Is een nieuwe wijzerplaat wel echt nodig, of kunnen de poten ook opnieuw gesoldeerd worden?
Hebben jullie tips waar ik de ML naartoe zou kunnen brengen? @PeterLC heeft even pauze lees ik net. Dat was wel mijn eerste ingeving uiteraard.
Oeh handgemaakte zeepjes. Ken je Lush? Ook erg fijn. Heb ik laatst nog zeepjes en een bathbomb gekocht voor de vriendin van @SwedishChef (ik maak niet eens een grapje ).
Oh wacht, het ging over een MLC Ja kutding. Advies? Doorspoelen.
Dat van die wp-poten kan, hoe dan ook, wel waar zijn - en dan wordt het echt een nieuwe plaat. Die krijg je alleen bij ML. Solderen/lassen - er schijnen mensen te zijn die het kunnen zonder dat e.e.a. te heet wordt voor de wp-lak, maar ik ken ze niet…
Heb even geen bruikbare tips verder… Er meldt zich wellicht nog wel iemand die iets met die pootjes kan. Kroon en stift ook beschadigd - zou ook zomaar kunnen. Ik wijs niet naar bij wie de schuld ligt, maar als 't stuk is, moet 't vervangen. Stift kan meestal wel behouden blijven als alleen de kroon een deuk heeft. Maar ja, kom maar 's aan een originele ML-kroon…
Ik ga even 100 km fietsen, speciaal voor het mooie weer thuisgebleven. Toch weer 4 uur bezig geweest aan een 60 jaar oude Longines met behoorlijk ernstige issues… Die lag er al een tijdje. Blij dat-ie straks weg mag. Wel een schoonheid, de eigenaar mag t.z.t. met de pics pronken.
Niet alleen persoonlijk, maar ook een beetje raar om vanuit jouw persoonlijke smaak iemand anders te adviseren iets niet meer te kopen. Over gebrek aan smaak valt niet te twisten, dat weet je toch?
Dat zijn toch die kleine winkeltjes in Adam waar je binnen een minuut out gaat door de dampen van 14959503 verschillende soorten bruisballen en het gedrang van ongezond uitziende veganistische moeders en dochters?