Ik zit met iets in mijn maag die ik met jullie wil delen, in de hoop mijn onzekerheid weg te nemen.
Ik heb zeer recent een gloedje nieuwe Tudor BB58 aangeschaft bij een AD. Helemaal blij mee, echter ik kon net niet de juiste fit vinden qua band afstelling. Toen kwam ik in mijn zoektocht de half-link van Uncle Seiko tegen. Dus deze besteld en mee naar de AD gegaan om te laten plaatsen, deze wilden hier echter niet aan meewerken (wat ik ergens wel kan begrijpen, want niet origineel).
Dus ik met mijn horloge en schakel gisteren naar een denk ik bekende en goed aangeschreven horlogemaker in Alkmaar. Ik heb daar aangegeven dat mogelijk de schroef van de half-link anders kan zijn dan de originele, dus het verzoek gedaan om die schroef dan ook te gebruiken voor alleen deze link. Voor ik het wist zat de schakel er op, met de mededeling dat de meegeleverde schroef niet paste dus dat hij de originele schroef van de originele schakel in de half-link had gedaan en de Uncle Seiko schroef in de originele schakel (dit paste blijkbaar welā¦) waar hij aan vast werd gezet. Dit zat mij niet helemaal lekker, maar hij garandeerde mij na meerdere vragen over of dit nou wel slim was, dat als het past dan past het.
Nou ja enigszins gerustgesteld ik weer naar huis met de extra half-link aan de band.
Ik heb het horloge die dag gedragen en voor het slapen gaan opgeborgen. Echter vanmorgen toen ik mijn horloge weer om wilde doen stak de schroef (originele) uit de half-link. Dit was wel even schrikken want het horloge had gister ook op straat kunnen liggen.
Ik ben zojuist dus terug gegaan naar de horlogemaker met een extra Uncle Seiko half-link en (had er 2 besteld) en de originele schakels en aangegeven dat ik hier wel van geschrokken was en de opties wilde bespreken. Hier was weinig oren naar en hij wilde eerst wel even kijken. Ik heb nog een paar keer aangegeven dat ik wat opties wilde bespreken, maar het antwoord (zonder mijn opties te bespreken) was dat de enige optie was de schroef weer aan te draaien en eventueel wat loctite te gebruiken. Ik zei vragend ānou dat moet dan maar?ā, het antwoord was, ik heb het al gedaan⦠en kreeg het horloge terug. Mijn vragen mbt of het niet verstandig was de schroef te gebruiken die bij de half-link hoorde en de originele schroef in de originele schakel, en of nu mogelijk het schroefdraad van de originele schakel beschadigd zou kunnen zijn door de niet originele schroef werden afgewimpeld als onzin. Ik moets maar gewoon van zijn vakkundigheid uitgaan kwam het op neer.
Ik zit nu echter met wat onzekerheid of alles nu goed zit en ik met een gerust hart mijn gloed nieuwe horloge kan dragen⦠Kan ik inderdaad van hun vakkundigheid uitgaan en kan ik ontspannen? Of zijn mijn zorgen terecht? Ik vind dat ik niet fijn behandeld ben en vond de houding behoorlijk arrogant.
Ik hoor graag jullie mening.
Schroefjes willen soms wel eens losdraaien. Als het schroefje vastdraaide en met een drupje loctite op zān plaats zit, lijkt me dit in orde. Door dit soort euvels geef ik mān geld liever uit aan fatsoenlijke schroevendraaiers dan aan servicediensten van juweliers.
Dat is toch logisch, het gaat toch om de kant van de link waaraan je bevestigd en niet waar je doorheen gaat?
Sorry maar ik denk dat je er te zwaar aan tilt, wat wil je voor opties bespreken dan behalve loctite en vastschroeven?
Daarvoor ga je er toch heen? Een halflink aan een bracelet schroeven kan je zelf ook wel maar je koos er voor om het niet zelf te doen.
Blijkbaar was het niet 100% en hebben ze het nu opgelost.
Is al genoemd, maar ik herhaal het nog maar een keer; setje goede schroevendraaiers kopen en het lekker zelf doen.
Ik heb dezelfde slechte ervaringen met ADās die het wel even āsnelā kunnen doen. Met half uitgekauwde schroeven tot gevolg.
Vast is vast en zeker als de verwachting is dat je er de komende jaren niet aan hoeft te komen. Ik denk dat ik zelf Loctite Blue 242 gebruikt zou hebben. Dat je eventueel hitte nodig hebt om het los te krijgen lijkt me wat minder bij een horloge(band). Want hoeveel hitte/warmte is hitte/warmte?
Ga ik doen, goed advies. Ik heb het voor mijn Seikoās wel eens zelf gedaan en nooit loctite gebruikt. Gaat tot nu toe al jaren goed, maar ik doe ook maar wat niet gehinderd door enige kennis en vakmanschap. Met dit horloge dacht ik vanwege de waarde, laat ik het door een vakman doen en niet zelf lopen klungelen.
Eens.
Niet helemaal toch? De Halflink is nu bevestigd aan de link die aan de clasp zit. Die link had een originele schroef die door een andere link gaat, maar dus weer in de zelfde originele link schroeft. Nu zit daar de Uncle Seiko schroef in die door de half-link gaat en die dus weer in de originele link schroeft. Of begrijp ik het niet helemaal?
Ik had vragen vanwege mijn niet aanwezige kennis, dan is het toch fijn dat als je om een dienst vraagt dat daar gewoon op gereageerd kan worden? Vooral omdat er nu schroeven in schroefdraad geschroefd zijn ādie er origineel niet horenā?
Begrijp mij niet verkeerd hoor, het is niet de bedoeling om een zaak in twijfel te trekken. Ze hebben niet voor niets goede referenties en daarom ging ik er ook heen.
Het is gewoon fijn om mijn twijfel weg te kunnen nemen dat mijn horloge straks niet op straat ligt.
Wat ik niet begrijp is dat je een Tudor koopt bij de AD en dan nog geen goed passende band hebt. Is toch een premium merk?
Tot nu toe 1 ervaring met W&V (restauratie vintage horloge) en die is zeer positief. Zijn gewoon vakmensen.
Snel verzet is toch maximaal 1 schakel lengte? Dan moet je toch wel uitkomen? Mijn Tissot RVS heeft 3 standen snelverzet dus steeds 1/3 schakel lengte.
Als ik 1 schakel liet toevoegen zat het horloge veel te los, op de strakste snelverzet. Liet ik 1 schakel weghalen dan zat het horloge net goed op de ruimste snelverzet. Echter gedurende dag begon het horloge dan best strak te zitten door uitzetten van de pols. Ik had dan geen mogelijkheid meer om de snelverzet een tandje losser te zettenā¦