Onzekerheid terecht? Of uitgaan van kundigheid horlogemaker.

Heb je ze ervoor betaald? Anders is dit een redelijk niveau ‘Karen’ topic.

3 likes

Paar weken terug bij Eugene van Baal een nieuwe Grand Seiko gekocht. Medewerker Robin heeft toen de stalen band op maat gemaakt. Dat moest in 2 keer, omdat ‘ie na de eerste keer goed zat, maar ik iets meer ruimte wilde omdat ik lager in gewicht zat dan gebruikelijk. Dat deed hij snel en netjes.

Vooral dat snelle begreep ik pas later, toen ik er zelf weer een halve schakel bij wilde plaatsen. (Drama als je gewicht zo schommelt). Toen kwam ik er pas achter wat voor ienie-mienie-mini schroefjes er in deze band gebruikt worden. Werkelijk bijzonder snel door Robin gedaan. Ik heb er minimaal 10x langer over gedaan.

Ergo: ben je handig en je hebt de goede materialen: zelf doen. Zo niet, vakman inschakelen.

Heb exact dit met een GS heb smalle polsen en als het warm is zit hij goed (was warm op dag van aankoop) maar te los als het minder warm is. Geen microadjust mogelijkheid of iets maakt dit niet makkelijker.

Wel met de kanttekening dat je een schroevendraaier gebruikt die echt goed past anders slipt die misschien en heb je een kras.

Wat je kan doen is een plakbandje over de schroef (hele zijkant van de schakel) heen plakken en dan de schroef losdraaien verminderd misschien iets de kans op krassen.

Uiteraard gewoon betaald…

1 like

Moet hij er alweer af dan?

Toen ik mijn Omega SMP kocht is Robin zeker 3 keer en misschien 4 keer ( het is weer een paar maanden geleden) terug naar achter gegaan om de band perfect te krijgen.

Bij de ene laatste keer vond hij hem zelf mooi maar ik wilde er toch nog een halve eruit. En dat deed hij dan ook zonder twijfel.
Perfecte service bij van baal wat mij betreft

1 like

Neuh, maar ik wil binnenkort denk toch eens wat knap gereedschap kopen en wellicht wat schuiven met de schakels om te kijken of ik de balans wat beter kan krijgen.

Probeer t ook eens vanuit de ondernemer te bekijken. Er komt een klant met een horloge wat ie niet bij jou gekocht heeft, vragen of je het wilt aanpassen met een niet origineel onderdeel, wat niet goed past. Bij de verkoper van het horloge ving die klant al bot, nu komt ie bij jou. Waarom zou je daaraan gaan beginnen? Waar zit voor W&V de winst? Soit, ze besluiten je toch te helpen omdat ze je niet in de kou willen laten staan. Vinden eem slimme oplossing. Gaat die klant nog een beetje twijfelen aan jouw deskundigheid ook. En dat terwijl je het - dit vul ik even in op basis van mijn ervaring met W&V - nog voor nop gedaan hebt ook.
Volgende dag komt die koekenbakker terug met een enorm drama wat allemaal niet HAD KUNNEN gebeuren, en of je even de tijd hebt om wat ‘opties door te spreken’. Natuurlijk, we hebben 6-8 weken wachtrij meneer, maar voor u gaan we even zitten. Ze besluiten je opnieuw te helpen door het schroefje te zekeren met Loctite. Gaat die klant weer twijfel uiten. Om vervolgens nog even je naam in twijfel te trekken op HF.

Je maakt dit topic aan vragend om reacties, dus hier komt ie: beetje verplaatsen in de ander kan geen kwaad. Nu lekker genieten van je mooie klokkie! Enne, niet laten vallen he :sweat_smile:

14 likes

Ben het helemaal eens met @Trevillian

Zeker je maakt goede en terechte punten hier. Tegelijkertijd kan je het op die manier ook van de kant van de auteur bekijken. Die heeft serieus geld aan een horloge uitgegeven wat net niet lekker zit. Omdat tudor geen oplossing biedt zoekt hij een oplossing bij een derde partij die overigens goed staat aangeschreven.

Vervolgens gaat hij naar een gerenommeerde horlogemaker die zijn beroep maakt van het herstellen van horloges die niet per se daar zijn aangeschaft. Hij betaalt voor de service en kort daarna valt de band bijna uit elkaar en wordt hij ook nog wantrouwend en kortaf bejegend als hij kritische vragen stelt cq geruststelling zoekt. Ik snap wel dat je dan gaat twijfelen. Bij dit soort bedragen wil je gewoon dat het goed gebeurt. Aan horloges zit ook vaak een zekere emotie verbonden waardoor het een soort kindje wordt.

Ik vind dat een horlogemaker dan ook wel beetje begrip en/of geduld mag tonen en iemand een beetje gerust mag stellen of net wat meer uitleg kan geven. Of als het niet uitkomt door drukte, minimaal zeggen: joh ik snap je vraag, heb nu geen tijd om het uit te leggen. Vertrouw me maar het zit goed, maar laten we binnenkort als het wat rustiger is kop koffie drinken en dan leg ik het uit. Is ook soort klantvriendelijkheid toch?

5 likes

Dit zou fijn geweest zijn ja. Ik was ook echt niet te beroerd geweest om eventueel wat extra te betalen als dat gevraagd werd.
Achteraf had ik misschien beter niet mijn gevoel kunnen uiten mbt de behandeling.
Ik was onzeker over de bevestiging van de band en zocht hier bevestiging dat ik mij geen zorgen hoefde te maken. Dank voor de antwoorden, ik ben gerustgesteld.

2 likes

Ik heb onlangs een vintage Omega laten servicen voor het pittige Omega tarief daar. En ik herken wel wat punten uit het verhaal van @EJ86.
Het zijn zeker vakmensen, geen twijfel over. De communicatie per mail was ook goed. Waar ze echt kunnen en moeten verbeteren is het denken vanuit de klant. Ze gaven in mijn geval weinig tot geen informatie wat er nu mis was, namen aan dat ik geen kennis van horloges heb en reageren niet op een verzoek tot het bespreken van opties. Dat vind ik echt jammer, want je kan een vintage horloge maar 1 keer verknallen. Ik ken meerdere horlogemakers hier op HF die dat veel beter doen. Als ik in mijn werk (automotive engineering) zo met mijn klanten zou werken was er weinig omzet over.
Uiteindelijk is alles naar tevredenheid opgelost, maar het had beter gekund zonder dat dat nu veel moeite of tijd zou hebben gekost.

Het horloge, niet bij de horlogemaker.

Serieus? …

Het is geen vrijwilligers werk he.

Eerste keer nergens op gebaseerd, maar als je de tweede keer terug moet gaan omdat de schroef los is gekomen, dan heb je voldoende reden om te twijfelen.

Edit; precies wat @Aki01 zegt minus de koffie. Uitleggen kan prima tijdens het wisselen, daar hoef je niet apart voor te gaan zitten, maar ik begrijp het idee.

Het feit dat TS op een forum moet vragen of het goed zit, dan is er gevoelsmatig toch iets fout gegaan in de winkel.

TS is gewoon een betalende klant en als hij aangeeft alleen de schroef van de halve schakel voor de halve schakel te gebruiken dan luister je daar naar. Als er problemen blijken te zijn overleg je die met de klant. Als vervolgens de dag erna de schroef er al uithangt mag je best aan iemands kunnen gaan twijfelen ik zou er zelf ook een nare nasmaak aan overhouden.

Zelf laat ik overigens nooit meer iemand aan mijn banden schroeven.

Wat mij verbaast is dat de horloge maker aan zo’n klus begint. Onderdelen die de
Klant heeft besteld en ook niet origineel. De AD bedankt er ook voor.

2 likes

De meeste Seiko bracelet zijn pin and collar of split pen. Wat overigens een betere bandconstructie is dan schroeven, want loctite nodig bij schroeven, schroefdraad wat dol kan draaien en ga zo maar door. Maar goed. Schroeven zijn modieus omdat mensen ze luxueus vinden, blijkbaar.

Ik kan wel zeggen dat je nooit loctite op een pin & collar moet gooien, want dat is de hel.

Bestel dan ook geen Uncle Seiko links. Da’s, zoals @Ruud al opmerkte, het risico van modden.

Maar mag ik vragen wat je voor die dienst betaald hebt? Want als je een tientje betaald hebt en hij moet daar ook nog een plenaire vergadering van een half uur voor beleggen wordt z’n arbeidsloon magertjes. :slight_smile:

Eerlijk gezegd mij niet. Ik kreeg ze altijd netjes passend, maar da’s nog geen garantie voor draagcomfort.

Bloeddruk maar eens laten controleren.

Bergeon, het was al gezegd.

Calm your inner Karen is inderdaad altijd goed advies.

Niet als het niet past. Zoals TS aangeeft: Hij heeft twee linkerhanden en is a-technisch, dan prevaleert het woord van de techneut al gauw.

Dan zegt hij tegen TS helaas pindakaas het lukt niet op die manier hier heb je je zooi terug.
Als ik als betaalde klant iemand iets vraag niet te doen ga ik er vanuit dat hij gewoon luistert.

Als het schroefdraad dezelfde tapmaat heeft, dan maakt het niet uit of je origineel met aftermarket combineert.