Onzekerheid terecht? Of uitgaan van kundigheid horlogemaker.

Zeker je maakt goede en terechte punten hier. Tegelijkertijd kan je het op die manier ook van de kant van de auteur bekijken. Die heeft serieus geld aan een horloge uitgegeven wat net niet lekker zit. Omdat tudor geen oplossing biedt zoekt hij een oplossing bij een derde partij die overigens goed staat aangeschreven.

Vervolgens gaat hij naar een gerenommeerde horlogemaker die zijn beroep maakt van het herstellen van horloges die niet per se daar zijn aangeschaft. Hij betaalt voor de service en kort daarna valt de band bijna uit elkaar en wordt hij ook nog wantrouwend en kortaf bejegend als hij kritische vragen stelt cq geruststelling zoekt. Ik snap wel dat je dan gaat twijfelen. Bij dit soort bedragen wil je gewoon dat het goed gebeurt. Aan horloges zit ook vaak een zekere emotie verbonden waardoor het een soort kindje wordt.

Ik vind dat een horlogemaker dan ook wel beetje begrip en/of geduld mag tonen en iemand een beetje gerust mag stellen of net wat meer uitleg kan geven. Of als het niet uitkomt door drukte, minimaal zeggen: joh ik snap je vraag, heb nu geen tijd om het uit te leggen. Vertrouw me maar het zit goed, maar laten we binnenkort als het wat rustiger is kop koffie drinken en dan leg ik het uit. Is ook soort klantvriendelijkheid toch?

5 likes

Dit zou fijn geweest zijn ja. Ik was ook echt niet te beroerd geweest om eventueel wat extra te betalen als dat gevraagd werd.
Achteraf had ik misschien beter niet mijn gevoel kunnen uiten mbt de behandeling.
Ik was onzeker over de bevestiging van de band en zocht hier bevestiging dat ik mij geen zorgen hoefde te maken. Dank voor de antwoorden, ik ben gerustgesteld.

2 likes

Ik heb onlangs een vintage Omega laten servicen voor het pittige Omega tarief daar. En ik herken wel wat punten uit het verhaal van @EJ86.
Het zijn zeker vakmensen, geen twijfel over. De communicatie per mail was ook goed. Waar ze echt kunnen en moeten verbeteren is het denken vanuit de klant. Ze gaven in mijn geval weinig tot geen informatie wat er nu mis was, namen aan dat ik geen kennis van horloges heb en reageren niet op een verzoek tot het bespreken van opties. Dat vind ik echt jammer, want je kan een vintage horloge maar 1 keer verknallen. Ik ken meerdere horlogemakers hier op HF die dat veel beter doen. Als ik in mijn werk (automotive engineering) zo met mijn klanten zou werken was er weinig omzet over.
Uiteindelijk is alles naar tevredenheid opgelost, maar het had beter gekund zonder dat dat nu veel moeite of tijd zou hebben gekost.

Het horloge, niet bij de horlogemaker.

Serieus? …

Het is geen vrijwilligers werk he.

Eerste keer nergens op gebaseerd, maar als je de tweede keer terug moet gaan omdat de schroef los is gekomen, dan heb je voldoende reden om te twijfelen.

Edit; precies wat @Aki01 zegt minus de koffie. Uitleggen kan prima tijdens het wisselen, daar hoef je niet apart voor te gaan zitten, maar ik begrijp het idee.

Het feit dat TS op een forum moet vragen of het goed zit, dan is er gevoelsmatig toch iets fout gegaan in de winkel.

TS is gewoon een betalende klant en als hij aangeeft alleen de schroef van de halve schakel voor de halve schakel te gebruiken dan luister je daar naar. Als er problemen blijken te zijn overleg je die met de klant. Als vervolgens de dag erna de schroef er al uithangt mag je best aan iemands kunnen gaan twijfelen ik zou er zelf ook een nare nasmaak aan overhouden.

Zelf laat ik overigens nooit meer iemand aan mijn banden schroeven.

Wat mij verbaast is dat de horloge maker aan zo’n klus begint. Onderdelen die de
Klant heeft besteld en ook niet origineel. De AD bedankt er ook voor.

2 likes

De meeste Seiko bracelet zijn pin and collar of split pen. Wat overigens een betere bandconstructie is dan schroeven, want loctite nodig bij schroeven, schroefdraad wat dol kan draaien en ga zo maar door. Maar goed. Schroeven zijn modieus omdat mensen ze luxueus vinden, blijkbaar.

Ik kan wel zeggen dat je nooit loctite op een pin & collar moet gooien, want dat is de hel.

Bestel dan ook geen Uncle Seiko links. Da’s, zoals @Ruud al opmerkte, het risico van modden.

Maar mag ik vragen wat je voor die dienst betaald hebt? Want als je een tientje betaald hebt en hij moet daar ook nog een plenaire vergadering van een half uur voor beleggen wordt z’n arbeidsloon magertjes. :slight_smile:

Eerlijk gezegd mij niet. Ik kreeg ze altijd netjes passend, maar da’s nog geen garantie voor draagcomfort.

Bloeddruk maar eens laten controleren.

Bergeon, het was al gezegd.

Calm your inner Karen is inderdaad altijd goed advies.

Niet als het niet past. Zoals TS aangeeft: Hij heeft twee linkerhanden en is a-technisch, dan prevaleert het woord van de techneut al gauw.

Dan zegt hij tegen TS helaas pindakaas het lukt niet op die manier hier heb je je zooi terug.
Als ik als betaalde klant iemand iets vraag niet te doen ga ik er vanuit dat hij gewoon luistert.

Als het schroefdraad dezelfde tapmaat heeft, dan maakt het niet uit of je origineel met aftermarket combineert.

Is ook weer waar maarja, één op de 100 klanten gaat t gewoon mis. Er is uiteindelijk weinig ad hand denk ik. Gewoon ff miscommunicatie. Uiteindelijk goed opgelost. We moeten het ook niet groter maken dan t is denk ik.

1 like

Ik bedoelde die koffie ook symbolisch, maar gewoon beetje klantvriendelijkheid en begrip tonen lijkt me niet te veel gevraagd.

En ja het horloge is duur, niet de horlogemaker. Maar als horlogemaker mag je dan wel begrijpen dat je sleutelt aan iets belangrijks voor je klant.

Edit: maar goed volgens mij is mijn punt duidelijk. Uiteindelijk moet het van twee kanten prettig gaan, klant en handelaar :slight_smile:. TS is nu gerustgesteld geloof ik, dus dat is fijn!