Ook de Tuna krijgt het 'Prospex' treatment van Seiko

Dat ze de oude wijzers weer gebruiken vind ik ook top. :+1:

Maar om een Marinemaster om te dopen tot Prospex slaat nergens op.

De Marinemaster serie staat al sinds jaar en dag bekend als DE ultieme topcategorie duikspeelgoed van Seiko. Dus wat dat betreft vind ik het omdopen tot Prospex totale onzin.

5 likes

Daar zijn ze met de MM300 mee begonnen. De teloorgang van Seiko als je het mij vraagt…

1 like

Mijn Tuna had al het prospex logo…

3 likes

Dat is niet helemaal juist, dat is pas vrij recent. Er stond altijd gewoon “professional” op.

1 like

Dacht dat ze al een jaar of 20 Marinemaster op de dial hadden staan? Of in ieder gaval op de caseback?

Of nog korter geleden?

Groet,

Noel.

Volgens mij is er een jaren 90 kinetic model met de Marinemaster tekst (net als je toen de flightmaster, landmaster etc had). Maar de SBBN007 tuna had bijvoorbeeld nog geen marine master tekst, dat kwam pas later met de 017. Geen idee wanneer die switch precies was, in de loop van de 2000’s?

1 like

Ik heb zelf een oudere Tuna gehad. Maar weet zelf niet hoelang en bij welke modellen er precies Marinemaster op stond. Sommigen hebben het in ieder geval niet, dat klopt.

Vroeger had geen enkele tuna marinemaster op de plaat. Dat is echt pas iets van later, met de komst van de nieuwere modellen. Wanneer dat was weet ik niet precies maar ze zijn langer zonder de marine master tekst gemaakt dan met. En de top of the line duikers voor de Tuna’s hadden ook alleen “professional” en geen Marinemaster.

De moderne ultieme tuna, de golden tuna reissues hebben het nog steeds niet op de plaat staan. En de andere reissues van de 6159, 6105 en 62MAS ook niet. Het liefst zou ik alle tuna’s weer zonder marine master en zonder prospex logo.

1 like

Ik weet het niet, de urenwijzer is me net wat te lomp met de deling in de lengterichting en de markers voor de uren wat te uniform, ook is de prijsstijging wel aanzienlijk, ook al zit er nu een saffier in plaats van hardlex glas in.
Het wordt voor mij geen spontane aankoop, ik heb al 2 tunas.

1 like

Ook voor mij geldt dat ik gelukkig op alle 4 mijn tuna’s marinemaster heb staan er zal ook geen nieuwe tuna meer voor mij komen met een x, alle tuna’s zijn tophorloges van hoge kwaliteit, jammer dat in de toekomst alle seiko duikers die x er op krijgen.

5 likes

1 like

Ben vooral blij dat ze weer de oude wijzers gebruiken. En voor de rest nog steeds fan. Mijne was van een voormalig IDF duiker, dus gebruikt waarvoor ie bedoeld is.

5 likes

2 likes

Om nu voor een logo een mooi horloge niet meer mooi te vinden gaat me te ver,aan en opmerkingen over dial en of wijzers en ook shroud zijn daarentegen wat mij aan betreft meer als terecht

Hoezo niet? Marine Master 300 stond ergens voor. De horloges hadden meer een eigen gezicht. Nu is alles voorzien van een X op de dial en lijkt alles op elkaar.

1 like

Neen.
Een Tuna lijkt niet op een Samurai, lijkt niet op een Sumo, lijkt niet op een MM300, lijkt niet op een MM200 etc etc etc. Daar verandert een Prospex logo niets aan.

6 likes

Ok… nou dit logo veranderd toch het gene waar je naar kijkt?
De looks daarvan worsen anders, dus je kan het dan toch niet meer mooi vinden.

Ik heb de BFK gehad en vond de uitvoering zonder dit loge saai… niet compleet…een no go.
Met het logo, ja dat was wat hij nodig had voor mij.

De alpinist zonder logo? Prachtig.
Met logo, een absolute no go. Ziet er niet uit, past er niet bij. Bah.

Duikers kunnen vaak naar mijn mening het logo wel hebben.
De rest NIET.
Ja, zo een mooie dresser die ineens dit logo gaat krijgen.
Kan toch niet, is toch niet meer mooi.

Dus, dat logo erop kan het compleet veranderen …

Ik vind het veelal zonde dat ze dit doen en ze verprutsen vele mooie platen door het logo.

Er zal wel goed over nagedacht zijn en de toekomst zal uitwijzen of ze het bij het rechte eind hadden bij Seiko om dit zo te doen.

Helemaal mee eens. Alles wordt onder een grote eenheidsworst Prospex of Presage geschaald en mijns inziens verliezen de verschillende types daarmee een deel van hun eigen identiteit. Zo was er voorheen een duidelijk verschil tussen de Sumo en de Turtle. Bij de introductie van het Prospex logo verloor de Sumo zijn mooie unieke dial.

2 likes

Is mij te puristisch,de mm 300 staat naast de spb077j die ik eind vorig jaar heb aangeschaft zeker nog op mijn verlanglijst,maar in deze geef ik van het hek gelijk;over smaak moet je altijd blijven twisten,maar dat marinemaster er niet meer op staat gaat er niks aan veranderen dat ik het nog steeds een zeer begeerlijk horloge vindt.