Dag allemaal,
Hoewel ik niet echt een horlogeverzamelaar ben heb ik toch wel een meer dan gemiddelde interesse erin. Ik weet niet hoe jullie dat ervaren, maar ik heb meerdere interesses die elkaar om de zoveel tijd afwisselen. De afgelopen paar jaar ging het vooral om vulpennen, maar omdat ik me voorgenomen heb om geen nieuwe te kopen voordat ik de exemplaren die tender loving care nodig heb onder handen genomen heb, maar ik daar geen tijd voor heb… rakel ik de horloges weer even op.
Mijn smaak ligt vooral op vintage en minimalisme. Ik hou van Bauhaus-design, dus dat geeft wel een indruk. En zowel in vulpennen als horloges heb ik een groot zwak voor de periode van de jaren ‘50 t/m jaren ‘70. Zeg maar een beetje de Mad Men-periode. Dressers en een niet te drukke dial hebben over het algemeen mijn voorkeur - maar ik moet bekennen dat ik nog nooit een duiker of chronograaf heb gehad. Ik besteed - verhoudingsgewijs - niet veel aan horloges, maar als ik een keer geld teveel heb komt er een Omega Seamaster Cosmic 2000. De hedendaagse Certina DS1 vind ik ook mooi.
Anyways: plaatjes!
Tissot Seastar uit 1973. De eerste automaat die ik het waard vond om een beurtje te laten geven.
Deze Braun. Typenummer zou ik moeten opzoeken. Subtiel ding, want met ander lichtinval worden de minuten- en urenwijzers een heel klein tikje grijs, terwijl de minutenindexjes soms zwart worden. Mooi minimalistisch ontwerp. Wel jammer van het goedkope Chinese uurwerkje dat erin schijnt te zitten. En nog meer jammer: de secondenwijzer tikt net naast de indexen
Toch een mooi ding.
Deze goedkope Braun.
Beetje een tegenvaller. Goedkoop bandje dat niet bevalt. Maar vooral de kast valt tegen. De bezel ziet er in real life gewoon cheap-ass uit. Gedegradeerd tot horloge voor onder het klussen.
Deze Certina. Paar maand geleden gekocht voor weinig. Leren bandje was versleten, en nu vervangen voor een NATO maar ik twijfel nog wel een beetje.
En op mijn wensenlijstje:
Die Omega Cosmic 2000 dus
Een tank horloge
Een automaat met een blauwe sunburst dial.
Zo. Genoeg getikt voor nu. Ik denk dat dit wel even voldoende is om een beeld te schetsen.
En gister deze Certina 288 binnengekregen. Leuke high beater (zo wordt dat toch genoemd?). Ik weet nog niet of hij netjes op tijd loopt, dus daarom draag ik ‘m om ‘m een beetje op gang te laten komen. Mooie 70’s uitstraling met vooral een mooie wijzerplaat.
En dan heb ik deze Rado nog. In een opwelling gekocht, maar volgens de plaatselijke juwelier kan het bandje niet meer bevestigd worden omdat de lug kapot zou zijn. Misschien maar een andere juwelier bevragen, want zo vriendelijk waren ze niet.
Zo, dat is wel even genoeg getypt om een beeld te schetsen, nietwaar?