Ook maar even voorstellen

Hallo allemaal,

Mijn naam is Wilko, en zoals veel mensen lees ik al een poosje mee op dit forum, dus ik heb me nu maar eens aangemeld.
Ik ben al vanaf mijn jeugd geïnteresseerd in horloges, maar vanwege een veelvoud aan andere hobby’s had ik nooit een horlogeverzameling opgebouwd. Mijn enige serieuze aankoop was een prisma titanium chronograaf (quartz) die ik twintig jaar lang elke dag heb gedragen. Redelijk onverwoestbaar dus, ik heb hem nog steeds en hij doet het nog prima.

Enkele jaren geleden ontdekte ik de Chinese “wholesale” websites die voor belachelijk lage prijzen best leuke horloges verkopen. Daardoor heb ik inmiddels een horlogeverzameling van zo’ n 20 Chinezen.
Maar het begon toch wel te kriebelen omdat die Chinese horloges nogal wegwerpproducten zijn; reparatie kost een veelvoud van de aanschafprijs of is domweg niet mogelijk vanwege het ontbreken van onderdelen. (Ik geloof ook niet dat ik hier op dit forum veel indruk maak met Chinese horloges dus ik laat ze nog maar even weg).

Omdat ik al veel Chinese automaten heb moest mijn “Europese” aankoop ook een automaat worden, en vanwege mijn voorliefde voor chronografen tevens een chronograaf.
Na veel snuffelen via ebay een “vintage” Tissot seastar chronograaf met valjoux 7750 uurwerk gekocht. Er bleek wel het nodige aan te mankeren (niet geheel onverwacht natuurlijk). Gelukkig kende mijn schoonvader een gepensioneerde horlogemaker die de broodnodige servicebeurt heeft uitgevoerd. Vervolgens heb ik er ook via ebay een origineel ogende Tissot band bij gekocht, ziehier het eindresultaat, ik ben er heel blij mee:

De achterzijde is ooit wel een beetje mishandeld door deze of gene, maar omdat je dat bij het dragen toch niet ziet vind ik dat niet zo’n probleem.
De foto van het uurwerk dateert overigens nog van voor de servicebeurt. Ik weet verder vrij weinig over dit horloge, je ziet ze niet vaak en ik kan er ook weinig over vinden. Ik vermoed zelf dat hij ergens uit de jaren 80 of 90 dateert. Misschien iemand op dit forum hem iets nauwkeuriger kan dateren? Het uurwerk heeft in elk geval geen serienummer waar iets uit af te leiden is.

Groet, Wilko

4 likes

Welkom!

Mooie Tissot :+1:

Mijn beste,

Een werkelijk schitterende Tissot, een plausibele intro en een enthousiast nieuw Horlogeforum lid!!
Ik heet je dan ook van harte welkom in die markante kring van Horloge-passionisten.

En voor straks: “Buona Notte” en morgen gezond weer op!!

Orologio Signaturis Temporis.:wink:

Welkom!

Welkom!

Welkom!

Welkom Wilko! Mooie Tissot heb je en ik moet bekennen dat mijn eerste mechanische horloge ook zo’n Chineesje is. Echter heb ik het bij eentje gelaten maar ben wel verslaafd aan de automaten intussen. Prachtig stukje techniek!

Welkom !
Leuk intro, veel plezier hier .

Pieter.

Welkom! Mooie Tissot!

Een leuke Chinees is niks om je voor te schamen! Welkom, en mooie Tissot inderdaad.

Welkom Wilko!!

Dank allemaal voor het hartelijke welkom!
Ik zal de Chinezen ook wel een keer langs laten komen maar ik heb er op het moment vrijwel geen foto’s van, die zal ik eerst nog even moeten maken.

Alvast eentje dan: Jaragar open heart automaat:


Ontwerp is overigens een halve kopie van de tissot PRC200 Chronograaf

Welkom :grinning:

Welkom op HF!

Welkom op HF. En wat een schitterende Tissot! :+1:

Welkom op dit leerzame forum , mooie tissot overigens .

Geweldige klok … erg mooi !

welkom !

grt. Gerard

Welkom!
Leuk verhaal… en meteen met foto’s :slight_smile:

De Tissot is van de jaren negentig denk ik.
Kijk hier eens:

(ik zag op de foto het caliber 7750 vandaar snel gevonden)

Leuke chrono. Ik ben nog steeds op mijn eerste 7750 aan het jagen - een dezer maanden toch zeker een keer. Heb er aardig wat geserviced dus heb er “recht” op. :wink: Wordt nieuw (Ollech & Wajs) of pre-owned (wellicht Hamilton o.i.d.).

Met Chinese uurwerken maak je horlogemakers inderdaad niet blij. Heb er ooit enkele uit elkaar gehaald in een poging ze te servicen en sindsdien weigerde ik ze. Koop dan maar een nieuwe. :smile:

Wens je heel veel plezier hier!

Dank, ik houd zelf ook van foto’s kijken, dus dat kon niet zonder :smile:

Die aangeboden Tissot ken ik inderdaad, die stond al te koop toen in mijn Tissot kocht vorig jaar november.
Ik denk dus dat die prijs wat aan de hoge kant is, ze raken hem niet kwijt :wink:
Ik heb voor de mijne ook aanzienlijk minder betaald; inclusief de service, die voor zo’n chronograaf niet echt goedkoop is.

1 like