Ook Seiko is een goede investering?

In december 2003 heb ik een Seiko 5 gekocht omdat ik denk dat iedere liefhebber een 5’je moet hebben. Ik koos een klassieke vormgeving en voor $35 werd het de SNX113K. Ik heb hem nog steeds, en draag hem frequent. Het leuk is als ik nu het typenummer op ebay zoek staat er een nieuwe te koop voor $95, hoezo niet waardevast :slight_smile:

Oftewel een reden om een foto te plaatsen :

Jij wordt rijk!

Leuk toch?

Dat is toch al langer bekend.
Als je ziet wat er voor sommige vintage duikers gevraagd en betaald wordt.
En de chrono’s gaan ook lekker mee de hoogte in.
Probeer maar eens een poosje wat uitvoeringen te volgen op het net.
Of dit een ontwikkeling is die goed is voor de verzamelaar,ik weet het niet.

met vriendelijke groet,

Ja, dat is het mechanisme maar dat het ook op gaat voor goedkope horloges waar je er massa’s van kunt kopen is toch apart.
Maar goed, deze verkoop is niet meer, die $39 is al afgeschreven in de negen jaar dat ik hem heb.

Seiko is redelijk waardevast.
Vooral de duikers.

Dit topic is al wat ouder, maar mijn vraag kan hier ook prima dus geen reden om een nieuw draadje aan te maken.

Weet iemand misschien wat de Seiko SNXJ89 (en zijn vergulde en two-tone broertjes) pakweg 10 jaar geleden nieuw kostte?

Stel je zou nu op dit moment van alledrie de modellen meerdere exemplaren kunnen kopen. Nieuw in de stickers met hang-tag maar zonder doos en papieren.

Wat zouden scherpe prijzen zijn, zodat als ze over laten we zeggen 10 jaar verkocht worden je een leuke winst kan pakken? (ervan uitgaande dat je ze nu koopt en in ongedragen staat verkoopt)

En welke zullen het best hun waarde behouden, de meer gangbare volledig stalen of toch de meer zeldzame vergulde?

Ik durf het niet te zeggen. Er is vast een lid met een glazen bol die je antwoord kan geven.

Het is maar net wat je een goede investering vindt.

Er zijn in ieder geval veel betere investeringen te doen dan Seiko horloges als je wat wil verdienen.
Wat mij betreft mis je andere kansen als je hier je geld in investeert.

Seiko is een goede investering in draagplezier. Voor een termijn van tien jaar adviseer ik aandelen.

3 likes

Er zijn maar een paar horloges van Seiko die echt flink in waarde zijn gestegen. De grootste grail van Seiko die de afgelopen jaren in prijs is geëxplodeerd is de 6159-7001.

Verder kun je qua investering beter voor (bijvoorbeeld) een Rolex Submariner gaan. Laatst was er ook een oud draadje uit 2006 waarbij de officiële AD-adviesprijs van een Submariner Date welgeteld €4000 is. Nu is dat voor een keramische al zeker het dubbele.

Rolex submarine geen chronometer?

Reken je ook 12 jaar inflatie mee?

2 likes

Laten we net als de ECB zeggen dat er nauwelijks inflatie is, dus 1,02^12= dik een kwart erop.
Dan zijn ze dus goedkoper geworden, zeker als je het vergelijkt met andere horloges.

1 like

Nou dat is dus precies mijn gevoel. Alles is bijna exponentieel duurder geworden, dus ook de Rolex Submariner. Het zomaar vergelijken met 12 jaar geleden, zonder het algemene prijspeil, de koopkrachtontwikkeling en ook de inflatie mee te rekenen geeft toch een vertekend beeld.

1 like

Opzich kan je de prijzen wel vergelijken, maar om dan te zeggen dat het explosief is gestegen is wat kort door de bocht.
Procenten over procenten is ook een kracht die veel mensen onderschatten waardoor men de loonstijgingen lekker laag kan houden :stuck_out_tongue:.

1 like

Precies.

:0 dat is inderdaad wel een heel prijzige Seiko. Vanwaar deze verschrikkelijk hoge prijzen ?

Het kan best. Als je een paar jaar geleden een voorraadje 6105-8110 ‘Capt. Willard’, 6139 ‘Pogue’, 6138 ‘Bullhead’ of ‘Kakume’ had aangelegd had je nu een flinke plus gehad…

1 like