Op bezoek bij... Holthinrichs Watches

In de reeks op bezoek bij… ben ik bij het atelier van Michiel Holthinrichs langs geweest, gewapend met foto-equipment. Voor diegenen die niet weten wie dit is, Michiel is een horlogemaker gevestigd in Delft. Hij is enkele jaren geleden voor zichzelf begonnen met het maken van horloges waarvan de kast 3D geprint wordt, in staal of goud, de Ornament 1.
Deze wordt vervolgens volledig met de hand afgewerkt. Michiel is lid van DWP, Dutch Watch Professionals waar oa. ook @Motormuis met Subdelta, Pellikaan Timing, Aevig en Florijn deel van uitmaken.
Ik vind het werk van Michiel zeer interessant en heb een hele zaterdagmiddag doorgebracht met fotograferen en praten over de passie van Michiel. Wat dat is laat zich raden :wink:

Na een ontvangst met een goede espresso ging ik aan de slag, het atelier, de horloges uiteraard en Michiel himself aan werk, tijdens verschillende processen.

Van de ruwe kasten tot de volledig afgewerkte horloges:

Het afwerken van een wijzer:

Hier gaat Michiel een wijzerplaat tamponneren:

Het mengen van de juiste kleur verf:

De plaat, in dit geval voor een Delft Blue onder de tamponneer apparaat:

En het bedrukken:

Het zou ter voeren om hier de hele reeks te plaatsen maar ik ben behoorlijk onder de indruk van het werk van Michiel.
Tot slot nog wat foto’s van de Ornament 1:

Bedankt voor het kijken!

128 likes

Prachtige foto’s Stef!

3 likes

Bedankt Han!

1 like

Ik ben echt totaal geen type voor dressers, eigenlijk alleen sportieve horloges. maar ik moet zeggen dat dit er toch wel echt uitziet als vakwerk.

Misschien nog een beetje aan de ruwe kant qua afwerking, maar je kan zien dat er tijd in zit. Gaaf.

3 likes

Dat ruwe is ook een beetje zijn signature natuurlijk. Ik vind het heel vet in ieder geval.

7 likes

Hartstikke leuk topic en prachtige foto’s. Ik ben benieuwd naar het vervolg, want die zal er gezien de titel wel komen . Ik verheug me er nu al op.

Mooi gedocumenteerd! De getoonde modellen zijn niet helemaal mijn ding maar dat is een kwestie van smaak natuurlijk.

Uurwerken worden ook 3D geprint?

1 like

Ik heb het idee dat ik meer wil weten! Dit is prachtig!
Zelf heb ik een idee voor een rauwe dresser.
Ik denk dat ik eens een mailtje er aan waag.

2 likes

Gaaf zeg, coole foto’s ook.
Wist helemaal niet dat je ook staal kon printen?
Wordt alles geprint dan? Vind die zwart/grijze wel chic hoor.
Heb je enig idee wat zoiets mag kosten?

2 likes
3 likes

Thnx, dat had ik natuurlijk ook zelf kunnen verzinnen :wink:

2 likes

:joy:

2 likes

Respect :+1:

1 like

Heel gaaf!!! Staat op mijn lijst van wannahaves!

1 like

Dat maakt het horloge! Afgaande op de foto’s vind ik de mix van gepolijst met het grove printwerk geweldig!

4 likes

Erg gaaf om weer eens te zien. De combinatie van grof met fijn afgewerkt maakt inderdaad het horloge. Ben benieuwd waar dit in de toekomst heen gaat. Een groep waarmee ik samenwerk kan momenteel al heel precies metaal printen op micrometer schaal. Maar ja, een groter volume printen is met die techniek an weer een probleem. Bij 3D printen gaat een hele hoge resolutie helaas nog niet samen met bruikbare afmetingen.

2 likes

Zag ze vorig jaar al eens op de Het Juweel beurs. Da’s volgend weekend weer, zal er ook weer komen rondneuzen. :slight_smile: Erg fraai, zeker in 't echie! Dank voor de repo!

2 likes

Prachtige foto’s!

En heel leuk om te zien, zeker van een ambachtelijke landgenoot.

1 like

@malus65 dank je wel! wat een super leuk verslag, goed gedaan!

ik ken het merk ook wel maar vond het een beetje populair doen met het eerste 3D geprinte horloge (ik weet hun exacte claim niet). mij persoonlijk interesseert me dat echt totaal niet en daardoor spreekt/spraak het mij niet zo aan…

verder, horloges zien er top uit! ook het delfts blauw is goed gevonden en ziet er mooi uit (dacht dat hij met iemand samenwerkte voor die dails!)

dank voor je verslag, geeft een mooie en voor mij een andere inkijk!

1 like

I feel you! is ook beetje wat ik bedoelde, 3D geprint dus complexe kastvorm en daardoor ook wat anders afgewerkt. Aan de andere kant, wel onderscheidend zo!

2 likes