Ik reageerde vragend op de bijdrage van @FatAndFurious
Perfect formaat voor dit horloge. Niks meer aan doen.
Zinvol omdat dit is hoe je horloge er daadwerkelijk uitziet en hoe jij 'm van dichtbij ziet, is nog steeds anders dan wanneer je 'm met je telefoon fotografeert van dichtbij. Een dergelijke wristshot, gemaakt met je telefoon dus, levert altijd een vertekend beeld op: het horloge toont zo’n 10 - 20% groter op een aldus gemaakte foto.
Op WUS maakte iemand jaren geleden al een dergelijk punt en ik doe dit sindsdien ook wel eens, hier op HF, als er weer eens op basis van een wristshot, door veel mensen geroepen wordt dat een horloge te groot zou zijn voor iemand. Daarom goed dat @pasd dit nog een keer aanstipt/aantoont in een apart topic. Hoewel de topictitel misschien wat nog duidelijker zou kunnen iets in de sfeer van “Op een wristshot lijkt je horloge groter dan het in werkelijkheid is. Probeer dit maar eens.”
Komt idd door de groothoeklens die in elke telefoon zit.
Even instellen op 2x zoom en wat verder af nemen helpt enorm.
Doordat je in de spiegel fotografeert, past je telefoon de focale afstand aan en heb je minder vervorming, dus een meer natuurgetrouw beeld.
Inderdaad, het is puur een kwestie van perspectief. Zie hier mijn kleinst dragende horloge van 41 mm ooit:
Telefoon (f = 3,56 mm → ergens rond de 20 mm full frame):
Groothoekig shot met APS-C camera (f = 16 mm → 24 mm full frame)
Licht teleperspectief via de spiegel (f = 50 mm → 75 mm full frame)
Dat is zo, maar om te weten hoe ik er uitzie (en of mij dat bevalt) kijk ik in de spiegel. Als ik dan het gevoel heb dat ik een kinderhorloge om heb vind ik het toch niet tof, hoe mooi het van dichtbij ook mag zijn.
Is optisch zoomen normaal op telefoons tegenwoordig? De mijne kan dat in elk geval niet
Volgens mij is het veranderen van het perspectief alleen maar een gevolg van de grotere afstand, niet van een veranderende brandpuntsafstand. Het draait er uiteindelijk om hoeveel graden zichthoek een object inneemt ten opzichte van je standpunt. Zie:
Driemaal hetzelfde horloge en toch ook driemaal optisch totaal verschillend. Perfect in beeld gebracht.
Klopt, maar de look in een spiegel is niet hoe je het zelf ziet. @SwissToni toont het hierboven mooi. De 2de foto met APS-C camera is hoe hij het in het echt ervaart gok ik; als hij naar zijn pols kijkt. De foto in de spiegel is hoe iemand anders het vanop een afstand ziet.
Ik houd er weinig rekening mee alleszins. Anders moet ik mijn 35mm connies niet meer omdoen
Ik zal er thuis eens foto’s van nemen!
Klopt!
Dit is wel hoe ik het dragen van mijn Pie Pan voor mezelf verpest heb ja.
Die heb je toch niet daarom weggedaan? Ja, veel vintage horloges zijn, naar today’s standards, best wel klein en in een spiegel is dat extra confronterend. In de spiegel staan mijn 1521jes en 39mm Carrera mij het best. M’n vintage Omegaatje ziet er dan tamelijk ielig uit. Nou ja, doe ik 'm niet voor weg hoor.
Jawel
Zo geweldig op foto’s en op de pols, zo’n kinderhorloge als ik in de spiegel keek. Ik kon er uiteindelijk gewoon niet aan wennen, hoe mooi het ding ook was. It’s not you, Connie, it’s me. Gelukkig heeft @Climholland geen last van deze vervelende psychische aandoening.
Hiernaast lijd ik ook nog aan de syndromen “horlogebandje moet bij schoenen passen” en “duiker kan niet bij overhemd”.
Jij kan het beter verwoorden
Topic titel gewoon aangepast.
Ik leer er nu ook van dat de lens op de meeste telefoons dus ook groothoeklensen zijn en er daardoor een vertekend beeld is .
Wat een verschillen zeg
Oei dat is zonde want zo op de pols toch echt prachtig
Er is hier nog iets anders aan de hand, namelijk hoe breed je pols is, verandert als je je pols omdraait. Meet maar eens hoe breed je pols is als je naar je horloge kijkt, en draai dan je horloge om en meet dan hoe breed je pols is. Bij mij scheelt dat een hele centimeter in de breedte.
Scherp! Nog niet eerder aan gedacht
Je hebt helemaal gelijk. De bewoording was niet juist.
Mijn telefoon schakelt afhankelijk van de afstand over op een andere lens. Heel vervelend als je iets dichtbij wilt fotograferen, dan schakelt ie wel eens om op het moment dat je net wilt afdrukken.
Ik leef met je mee.
O.k., nu wordt 't echt ingewikkeld…
Je bedoelt “en draai dan je pols om…” ?
Ja.
Whoooow
Dit is precies wat ik bedoel.