Tof idee! Als enorme Planetarium-nerd (of eigenlijk alles wat zich buiten onze blauwe bol begeeft) is dit super mooi om te zien. Gaan we volgen en succes!
Dit weekend ben ik rustig met de installatie begonnen. De eerste stap was het installeren van een takel om het planetarium naar boven en naar beneden te kunnen bewegen. Ik heb straks van bovenaf geen toegang tot het planetarium, dus als ik er aan wil werken, moet het planetarium op de grond liggen. Het planetarium wordt opgehangen aan staalkabels die via katrollen naar de takel worden geleid. De takel beweegt horizontaal, wat door de katrollen resulteert in een verticale beweging van het planetarium. De takel kan 125kg tillen zonder een poelie en 250 kilo met een poelie. Ik weet niet hoe veel het hele planetarium uiteindelijk gaat wegen, maar ik vermoed toch niet veel meer dan 50-80 kilo. De takel zou dus ruim voldoende moeten zijn, ook zonder de poelie. Het ziet er allemaal wel massief uit. Maar als het geheel straks hangt, zie je het gelukkig allemaal niet meer.
Na het installeren van de takel wilde ik aan de slag met het frame van het planetarium. Hiervoor gebruik ik een aluminium profiel zoals je hier onder kunt zien.
Bij het uitpakken van de profieldelen kwam ik er echter achter dat het bedrijf 4 delen heeft geleverd die 2cm langer zijn dan wat ik had besteld. Dat gaat dus niet passen. Nu maar hopen dat ze dit snel gaan oplossen. Voor nu dus de eerste vertraging…
Ja, 2 cm korter was wat dat betreft inderdaad een groter probleem geweest… Ik zal eens kijken of ik hier in de buurt ergens op een strakke manier 2cm er af kan laten halen. Met de hand is geen optie. Dan wordt de kopse kant nooit mooi recht met als gevolg een gammel frame.
Ik zou het bedrijf met een oplossing laten komen. Enige tolerantie daargelaten, maar 2cm is me nogal wat .
Dat gezegd hebbende, vast metaal bedrijven in de buurt die wel even de zaag erin willen zetten voor een doosje gebakjes.
Als je een haakse slijper hebt en je netwerk/lokaal bedrijfje niet lastig wilt vallen, kun je ook voor 25 euro een standaard bij de Lidl halen. Zaagsnede zal recht genoeg zijn voor je toepassing lijkt me.
Die hebben ze hier in de werkplaats op de UT wel ja. Lijkt me inderdaad de makkelijkste optie. Anders ben ik zo weer 2 weken verder als het bedrijf het moet oplossen.
Dan zou ik gewoon die zaag gebruiken, het werkstuk goed vast zetten en rustig alles op lengte zagen. Aluminium is zacht genoeg, dus echt veel slijtage zal er niet ontstaan aan de zaag.
Zoals ik eerder al aangaf zullen de updates hier de komende tijd waarschijnlijk niet heel vaak komen, maar dat betekent niet dat de boel stil staat. De laatste tijd ben ik vooral bezig geweest met het frame en met het klaar maken van alle componenten voor het lasersnijden. Lasersnijden kun je ondertussen op heel veel plekken laten doen, maar het bleek toch nog lastig om een partij te vinden die het tegen acceptabele kosten kan doen op het formaat dat ik nodig heb. Veel lasersnijders hebben namelijk een standaard max oppervlak van rond de 1m20 x 0m60, wat niet groot genoeg is voor mijn ontwerp. De partij waar ik nu mee werk kan snijden tot 2m50 x 1m30. Wat prima past. Alle bestanden liggen nu dus bij de lasersnijder en als het goed is, kan ik het half juli ophalen.
De plafondplaten en de grootste plafondringen zijn in twee stukken opgedeeld. Dit wordt uitgesneden in 9mm dik populieren multiplex.
De andere onderdelen worden uitgesneden in 6mm dik populieren multiplex.
Alle stipjes die je op bovenstaande onderdelen ziet zijn punten waar uiteindelijk een pin in moeten komen. Dat wordt dus nog heel wat werk om alles straks in elkaar te zetten…
Prachtig verhaal dit. Bij de sterrenwacht Mercurius te Dordrecht, waar ik als vrijwilliger werk, heeft één van onze mensen ook een planetarium gemaakt, alles van hout. Zeer speciale plankjes tri- en multiplex die hij meen ik in Arnhem of daar in de buurt moest halen. Indien gewenst kan ik je in contact brengen met hem (mits hij dat ook wil uiteraard, maar daar staat hij meen ik wel voor open). En mocht alles tegenzitten, dan kun je altijd nog overstappen op de digitale projectieversie, zoals we die momenteel bij de sterrenwacht in opbouw hebben (sterrenwacht-mercurius.nl). Succes met dit project.
Ik heb de persoon in kwestie gevraagd of hij wat info heeft/wil verstrekken. Het ging meen ik om een flink “tafel-model”, waarbij hij alle tandwielen etc zelf maakte van dat speciale hout. Zal zien wat hij zegt.
Daar ga ik zeker op letten ja (ik doceer niet voor niks mechanica van materialen op de universiteit…). Het geheel komt onder/in een aluminium frame te hangen waar ik waar nodig ophangpunten voor de platen kan maken.
Interessant. Ik ben ook wel benieuwd waarom dit hout speciaal was, maar dat heeft waarschijnlijk te maken met het (handmatig?) maken van de tandwielen? Ik heb zelf vooral gekeken naar een materiaal dat licht is maar toch sterk.
dat klopt. Hij heeft al die tandwielen volgens mij gezaagd! Heeft er vorig jaar bij ons een presentatie over gegeven. Hij heeft me inmiddels al geantwoord en wat foto’s gestuurd, zie bijgaand. Staat ook open voor communicatie, ik kan jullie desgewenst zijn emailadres geven.
nee, want volgens mij wordt er nog aan gewerkt. Anders zelf even contact met hem opnemen indien gewenst
per PB gedaan
Deze week heb ik de gesneden onderdelen kunnen ophalen. Ik heb nu de meeste onderdelen thuis liggen, dus het grote opbouwen kan beginnen.
Als eerste stap het frame opgebouwd en hier de eerste platen aan bevestigd.
En dan alles aan het plafond. Het frame wordt nog in de hoogte uitgebreid tot een soort kooi waarin het hele mechaniek past. Maar dat komt na de vakantie.
Het geheel is met staalkabels en katrollen verbonden aan de takel die ik al eerder had geïnstalleerd. Ik kan dus met een druk op de knop het planetarium naar beneden en boven halen om er aan te werken.
Na de vakantie zal ik ook op mijn gemak met de opbouw van het mechaniek beginnen. Ik heb nu een heleboel houten ringen waar ik nog tandwielen van moet maken. De stalen pinnetjes heb ik gelukkig kant en klaar, maar het zijn er een goede 1700 die ik er voorzichtig in moet hameren. Daar gaat dus nog wel wat tijd in zitten…
wat een prachtig systeem!
Schitterend!!!