Die opzet van het wormwiel om het grote tandwiel aan te drijven vind ik nou echt een leuk detail waar goed over is nagedacht.
Het wormwiel in een hyperboolvorm en onder een hoek om een gelijke lijn te hebben met het naastliggende tandwiel.
Is het niet beter je eigen topic te starten?
Nu worden er twee planetariums in 1 topic gepresenteerd. Verwarrend en verdient zeker wel meerdere topics.
Dacht dat ik er bovenop zat maar dit was me ontgaan…
Huh? Door wie is je dat gevraagd en waarom dan?
Ik vind dit één van de betere topics ooit op HF, eeuwig zonde als we hier de vorderingen niet kunnen blijven volgen.
(geabonneerd trouwens!)
In dat geval snap ik het wel.Ik vond het ook wel wat verwarrend worden.
Ik blijf jullie beide volgens erg knap wat jullie doen. Wel jammer dat je dan niet meer via HF te volgen ben.
Ik hoop dat je je eigen topic start.
Ook ik ben groot fan van ieders planetarium Posts!
Ik denk dat je info en je paludarium wel degelijk veel aandacht kregen, net als die van @JeR, maar dat het topic niet geschikt is voor twee.
De vraag was dan ook, maak je eigen topic aan :). Dat is ook wel gebruikelijk in projectopics op vele fora. Het zou mooi zijn als je een tweede topic maakt @illusionmanager. Het is namelijk zeer zeker geschikt voor dit forum en mega interessant. De post van jullie beiden zijn hier een aanwinst.
Je post worden gewaardeerd, echter niet in dit maar bij voorkeur in een nieuw topic
Ah, nu zie ik het, jij bent niet de topic starter.
Inderdaad erg verwarrend dat er nu twee projecten door elkaar lopen, dat is niet handig.
Precies dit!
Misschien kan @Jur helpen om de topics te ontvlechten. Beide initiatieven verdienen een apart draadje.
Aa ik snap je insteek. Jammer vind ik het wel. Je projecten behoren zeer zeker tot de horlogerie.
Ik ga me in iedergeval wel abonneren op je YouTube kanaal
Ach, BBQ, auto’s, poezen en cryptocurrency hoort er ook niet thuis. Toch zijn dat de meest bezochtte topics op het forum
Kan toch prima? Zie het als de Quartz variant van een Planetarium. En laat zowel quartz en mechanisch hier nou welkom zijn… En uiteindelijk is er ook een link met een complicatie in sommige horloges.
Net als bij een quartz horloge.
Gewoon een eigen topic maken please.
Klopt, ik heb inderdaad aangegeven dat het draadje wat onduidelijk wordt als er twee projecten door elkaar lopen. Maar ik zou je ook zeker aanraden om zelf gewoon een draadje op dit forum te beginnen. Past prima wat mij betreft
Heb zelf echt totaal helemaal niets met een planetarium en zou het zelfs verschrikkelijk vinden aan mijn eigen plafond
MAAR, maar, maar
Dit topic is dan weer wel erg gaaf en leuk om te volgen. De verslaglegging, de technische kunde en de daadwerkelijke resultaten zijn super interessant. Ben diep onder de indruk dat je dit als hobby in elkaar steekt… zeker toen ik de tot nu toe bestede uren voorbij zag komen.
Respect voor je keuze. Vind het zelf erg jammer dat je niet in een eigen topic verder gaat met ons updaten. Ook ik kan genieten van dit soort uit de hand gelopen hobby’s. Zoals ik eerder schreef: Quartz is ook OK, dus jouw benadering ook.
Wat je ook doet: veel plezier met de vervolgstappen!
Dit dus!!!
Als ik Jeroen was had ik het ook gedaan, was erg verwarrend door elkaar.
Start een eigen topic & niet zo persoonlijk opvatten.
Het topic heet; Op naar een planetarium aan -mijn- plafond & niet een verzamel topic voor alle planetaria.
Na een paar weken welverdiende vakantie heb ik het werk aan het planetarium weer opgepakt. Het afgelopen weekend ben ik vooral bezig geweest met het afronden van het frame. Het frame is eigenlijk een soort kooi waarin het hele planetarium gebouwd wordt.
Het dient dus als bescherming voor het hele mechanisme, maar de onderdelen van het frame zijn ook zo geplaatst dat ze tegelijkertijd de bevestigingspunten zijn voor de horizontale tandwielen.
Ook de ronde platen van het plafond worden direct aan het frame bevestigd. Het plan is om de buitenste cirkel zo te bevestigen dat hij makkelijk van onderaf te verwijderen is in 2 delen. Dat geeft mij dan de ruimte om in te staan zodat ik aan het mechanisme kan werken als de andere platen geplaatst zijn. Maar dat komt later. Nu ziet het er zo uit (Let niet op de troep er onder. Het blijft ook nog steeds de speelheok van mijn zoontje…).
Daarnaast ben ik bezig geweest met de elektronica en de aansturing. Het geheel wordt aangedreven door een stappenmotor (1) die elke dag om middernacht 18 graden draait (dus een hele omwenteling in 20 dagen). Voor de aansturing gebruik ik een Arduino Uno (2) met daarop aangesloten een Real Time Clock module (3). Deze module houdt nauwkeurig de tijd bij en heeft ook een backup batterij zodat hij dit blijft doen als de stroom uitvalt. De Arduino gebruikt de RTC module als input. Ik ga hem waarschijnlijk zo instellen dat hij elke 5 seconden de tijd opvraagt van de RTC module. Als de uren een waarde ongelijk aan 0 hebben, gebeurt er verder niks en wacht hij weer 5 seconden om opnieuw de tijd op te vragen. Als de waarde van de uren wel gelijk is aan 0, laat de Arduino de stappenmotor 18 graden draaien en wacht vervolgens minimaal een uur met de tijd opvragen. Dat zorgt er dus voor dat ergens tussen 0:00:00 en 0:00:05 het planetarium een stap vooruit gaat. Ik denk dat ik ook nog een knop ga toevoegen die bij indrukken het planetarium meteen een stap vooruit zet. Deze kan dan gebruikt worden als bijvoorbeeld om middernacht de stroom uitgevallen is en het planetarium een stap heeft overgeslagen. De Arduino stuurt pulsen uit die de stappenmotor laten draaien. Dit gaat via een stappenmotordriver (4) die de pulsen van de Arduino omzet naar de juiste input voor de motor. En als laatste hebben we dan nog de voeding (5) van de stappenmotor die werkt op 24V.
De volgende stap is om dit allemaal in te bouwen in het frame. De elektronica wordt ingebouwd in de linker hoek waar je nu in het frame al een houten bevestigingsplaat ziet. De stroomtoevoer gaat via een haspel van een stoefzuiger die afrolt als het planetarium naar beneden gaat en weer oprolt als hij weer naar boven gaat. Op die manier hoef ik de stroom niet los te koppelen bij het bedienen van de takel en heb ik toch geen last van loshangende kabels.