Super gaaf project
🫶
Je hebt volgens mij overal aan gedacht. Kun je de politiek niet in?
Nee, in de politiek moet je volgens mij vaak niet al te diep over dingen nadenken
Overigens is wat ik hier post vaak ook het resultaat van verschillende dingen uitproberen en niet van alles precies uitdenken en dan pas uitvoeren. In de foto van het frame hierboven zie je boven in het midden bijvoorbeeld een houten rondje aan de kabel hangen. Die moet er voor zorgen dat de takel precies op de juiste hoogte stopt bij het omhoog takelen. Simpel in theorie, maar in de praktijk bleek de hoogte toch nog wat te variëren door hoe de kabel oprolt op de takel. Dat zijn echt van die dingetjes waar je pas achterkomt als je het uitprobeert. Ik probeer dus juist niet om alles van tevoren uit te denken, omdat er dan nooit een planetarium komt…
Hoe dan ook, ik vind het fantastisch om de weg naar het eindresultaat te volgen.
Vandaag toch maar naar aanleiding van dit topic richting het noorden gereden. Echt een aanrader, prachtig museum voor een schappelijke prijs. Geweldige vertoning van Hollandse glorie!
Een feest van herkenning!
Dank daar voor, en ik snap nog steeds niet hoe die man dit ooit in elkaar heeft geknutseld.
Onze man in Franeker
Zit je in de verkeerde provincie
Owjeej een Friese patriot op het forum
Nou bij deze, Friese glorie😋
Een beetje Friese roots, maar Holland is van oudsher Noord en Zuid Holland, niets meer, niets minder. behoudens de zandopspuitingen dan
Precies. Nederland is veel meer dan Holland. Die (sommige) Hollanders hebben het veel te hoog in de bol.
Hahahaha zag je edit live gebeuren, maar zal niks zeggen🤣
Gaaf!! Lang geleden ook een keer geweest en inderdaad de moeite!
Deze man had vast ook een aantal briljante opmerkingen kunnen delen in het -opmerkingen van je wederhelft- topic
Maar weer eens een korte update van deze kant. De elektronica is ondertussen geïnstalleerd. De bedrading ga ik nog wel wat netter wegwerken, maar het geheel past mooi in de hoek van het planetarium waar het niet in de weg zit.
Ik heb ondertussen ook een knop toegevoegd die bij indrukken het planetarium 1 dag vooruit zet. Dit komt overeen met een rotatie van 1 tand (het aandrijvende tandwiel heeft 20 tanden, dus een rotatie van 18 graden)
Het programma voor de Arduino werkt ook zoals het moet. Het bedienen van de stappenmotor is eigenlijk heel simpel. De controller heeft 2 ingangen. De ene ingang ontvangt een signaal die aangeeft welke kant de stappenmotor op draait. De andere ingang ontvangt de pulsen die de stappenmotor vooruit zet. Elke puls zet de motor 1 stapje vooruit. De motor draait op 1600 stapjes per rotatie (eigenlijk 200, maar ik gebruik microstepping voor een vloeiendere rotatie), dus elke keer als het planetarium een dag vooruit moet, moet de controller 80 pulsen ontvangen. De tijd tussen de pulsen bepaalt hoe snel de motor draait.
Ik heb eerder alle tandwielen laten lasersnijden uit 6mm dik hout. Bij het monteren van de stappenmotor merkte ik echter dat het tandwiel niet echt stabiel op de as zat, deels omdat 6mm wat de weinig was om echt stabiliteit te geven. De stappenmotor is het begin van het hele mechanisme, dus stabiliteit is daar wel belangrijk. Ik heb dus maar een wat dikker wiel geprint (let niet op de surface finish; dit was voordat ik de extrusie van mijn nieuwe printer goed afgeregeld had) die perfect stabiel op de as van de stappenmotor zit.
De volgende stap wordt om de grote ringen van de plafondplaat te bevestigen. Het frame is er bijna klaar voor, maar omdat dit een werkje is wat precies moet gebeuren, moet het nog even wachten totdat ik een keer wat meer tijd heb.
Super gaaf! Zou je- nu je toch bezig bent- niet ook een soort demo-knop kunnen maken die het planetarium gewoon laat draaien? En dan met een andere knop weer terug naar de juiste positie. Kun je een show off doen bij visite.
nou ook meteen even nadenken over hoe je al die bezoekers gaat ontvangen, catering, toiletten, valet parking etc…
Leuk idee. Hoewel het dan makkelijker is om gewoon even een anders scriptje in de Arduino in te laden (ik laat een USB kabel in de Arduino zitten, dus aansluiten op de laptop is makkelijk) voor de demo. Ik kan dan gewoon aangeven dat het planetarium # stappen vooruit doet en dan weer # stappen terug. Daarna kan dan het originele script weer worden ingeladen.
Dat is de theorie. Of het in de praktijk ook gaat werken, hangt er nog een beetje van af hoe ik het geheel ga implementeren. Ik zit er aan te denken om veren op alle aangedreven elementen te zetten die er voor zorgen dat ze maar 1 kant kunnen opdraaien. Anders heb je altijd een speling van 1 tand, wat je vooral bij de datum en maanfase niet wilt. Maar goed, of dat nodig is hangt vooral af van hoeveel wrijving ik in het systeem ga hebben. Misschien hoeven de veren dus helemaal niet.
Erg indrukwekkend!
Je kan er ook een museum van maken