Op weg naar een Omega Seamaster (Feb. '21)

Op weg naar een Omega Seamaster (Feb’ 2021)
Ik zit nu een jaartje op het horlogeforum en heb inmiddels al aardig geflipperd in de klasse van SKX, Mini-Turtle, Steinhart, NY0040 en misschien vergeet ik er nog wel een. Ik haal hier nog steeds ontzettend veel plezier uit, maar ik vind het nu tijd worden om een echt doel te stellen en ergens groots naartoe te werken in plaats van weer een SKX te kopen.

Er wordt vaak gezegd ‘als je het niet kan betalen dan moet je het niet kopen’ maar dat is bij mij niet helemaal aan de orde. Het heeft vooral te maken met prioriteiten en dan heeft de nieuwbouwwoning (die over 2 weken wordt opgeleverd) het afgelopen jaar voorrang gehad bij mijn spaardoelen. (Voor het geld van de erker had ik ook een Sub kunnen kopen…). Maar nu het budget voor de woning redelijk op orde is durf ik ook wel een nieuw doel te stellen, een ultieme grail!

Ik heb natuurlijk al heel veel gelezen en hou de laatste tijd ook een notitieboekje bij met wat modellen, specs en prijzen. Inmiddels heb ik er heel wat modellen op mijn lijstje gezet en weer doorgestreept, van OP36 tot Submariner, Seamaster en BB58. Behalve dat ik veel heb gelezen en via filmpjes heb gezien van deze horloges heb ik ze nog maar zelden in het echt gezien laat staan om de pols gehad. Daarom heb ik gisteren m’n schoenen aangetrokken en richting S&C in Rotterdam gekoerst om me verder te oriënteren.

S&C
Ik was al vroeg bij S&C en werd allervriendelijkst geholpen. Ik heb uitgelegd dat ik me aan het oriënteren was en graag enkele horloges wil passen. Na eerst even een rondje te hebben gelopen vroeg de winkelmedewerker welke ik allemaal graag zou willen passen. Hij keek natuurlijk ook even wat ik nu al om de pols had en sprak zijn waardering uit over de SKX013. Hij vertelde dat hij zelf een Turtle heeft die hij regelmatig op vakanties draagt. Leuk!

Tudor Black Bay
Allereerst heb ik het horloge om gedaan waar ik eigenlijk voor kwam. De Tudor Black Bay Fifty-Eight. Natuurlijk was die er niet met een stalen band, dus dan maar de leren band gepast. Een heel mooi horloge maar op een of andere manier deed hij in me real-life minder… Het domed saffier is wel werkelijk prachtig! Het lijkt alsof de secondewijzer boven het glas zweeft. Daarna ook even de gewone Black Back gepast om ook even gevoel te krijgen bij de band, die is werkelijk waar prachtig en de sluiting is ook subliem.

Seamaster
Vervolgens heb ik de Seamaster 42mm omgedaan met de grijze dial en blauw bezel. Wow wat een prachtig horloge! Wat een prachtige hoog-opgelegde indices en wat is de dial mooi. Ik was best betoverd! Een paar minuten later pakte de medewerker ook de witte dial erbij die misschien nog wel sprekender is, zeker in combinatie met de rode tekst.

Size
Dus zo gek kan het lopen… ik kwam binnen met de gedachte om me in te schrijven voor een BB58 op staal en raak vervolgens betoverd door de Seamaster. De Seamaster vond ik altijd al heel mooi, maar ik was bang dat hij veel te groot zou vallen op mijn bescheiden pols. Maar in werkelijk valt dat best mee. De lugs steken niet uit? Voor het mooie zou ik hem liever in 40 of 41mm zien, maar die is er helaas niet. Het vorige model lijkt ook al schaars te zijn. Het formaat is denk ik ook de reden dat ik de witte dial af zou laten vallen, omdat die optisch groter oogt op mijn bescheiden polsmaat. Wat denken jullie?.. Ook als je hem om mijn pols ziet?

Rubber
Terug naar het passen. Natuurlijk was de band niet op maat gemaakt en daarom heb ik hem nog even op rubber gepast om hem even strak aan te kunnen trekken. Ik moet zeggen, op rubber zit hij echt als gegoten. Dus als ik hem op staal koop wil ik er zeker een rubberen band bij. Op rubber komt deze SMP echt tot z’n recht. In het goud vind ik hem helemaal mooi, maar goud lijkt ook iets met de prijs te doen, dus dat moet ik snel uit mijn hoofd zetten. :grimacing:

Doel
M’n doel is dus middel-lange termijn (managementterm) maar dat komt voornamelijk omdat ik verwacht dat er ook nog wel een beetje budget naar het huis en de tuin moet. En daarbij vind ik het niet erg om ergens op te moeten wachten. M’n idee is om de komende 9 maanden een paar honderd euro per maand opzij te zetten om in Februari 2021 de Seamaster (de listprijs momenteel 4.900) te kopen. Ik ben wel benieuwd naar jullie ervaring m.b.t de listprijs. Zijn er juweliers waar ik misschien 15 of 20% korting kan krijgen op een Seamaster? Tips mogen ook per pb.
Daarnaast twijfel is nog om naar het vorige model, de SMPc te gaan zoeken omdat én de prijs veel aantrekkelijker is, én hij net iets kleiner is én ik er waarschijnlijk net zo veel plezier van zou hebben. Maar voorwaarde is dan wel dat hij in nieuwstaat is.

Dan is mijn laatste keuze nog, welke kleur? :grin: Ik zit te twijfelen tussen Black, White and Blue (die laatste was dus niet op voorraad in R’dam).

27 likes

Ik vond de witte erg mooi staan op je pols
En als je gaat kopen gewoon vragen om korting nee heb je ja kun je krijgen.

Succes met je nieuwe huis

Fijn weekend Jeroen

1 like

Volgens mij is 15-20% op een Omega helemaal geen probleem. S&C zou dat prima moeten kunnen, anders even binnenlopen bij Ace & Dik in Amsterdam. Over het algemeen wat vriendelijker dan bij de grote ketens.

Ik zou ‘m niet zonder korting halen, dus laat je niet afwimpelen.

4 likes

Ik vind de zwarte het mooist. Dat staat de bezel erg gaaf bij. De witte met zwarte bezel doet het voor mij niet.

2 likes

Zwart :ok_hand::ok_hand:, vraag ook even wat juwelier Eugene van Baal (Omega AD) kan doen met de prijs :+1:

Edit: vraag naar Auke, medewerker van Eugene van Baal

2 likes

Die witte is geniaal maar dan wel naast wat andere horloges. Als het je enige is denk ik dat je er snel op uitgekeken bent.

Ik zou persoonlijk voor een ouder model gaan waar de kop af is. Scheelt een berg.

1 like

Die 20% korting haal je wel, alternatief is het horloge via een grijze dealers aanschaffen via chrono24 als je zoveel mogelijk geld wilt besparen.
(Dan haal je wel 30% maar is minder leuk)

Ik heb ook het oude model en wel om de reden dan die kleiner draagt. Vond de 42mm te doen maar wél aan de grote kant voor mijn pols.
Het oude model is nog wel te vinden mocht je dat persé willen maar dat is wel een zoektocht denk ik.

V.w.b. kleur zou ik gewoon kiezen wat je mooi vind en wat redelijk combineert met jou gemiddelde outfit.
Zwart en blauw zijn wel courant mocht je het horloge ooit weer willen verkopen.

Last but not least zou ik die blauwe Seiko Turtle die jij hebt verkopen. :upside_down_face:

1 like

Ik zou voor blauw gaan!

1 like

Mooi verhaal. Veel succes met kiezen. Heb persoonlijk een aantal Rolex gehad. Sub, Datejust en Explorer 2.
Van Omega 2 Seamasters (chrono en planet ocean) en van Tudor de Pelagos gehad. Mijn ervaring:
Rolex betaal je te veel voor de naam, en zowel met de sub als explorer had ik quality controle issues. Sub met de bezel en explorer 2 met de lume. Zo ook beiden Omega’s terug met issues. Losse kroon en beschadiging op de dial en niet egaal geverfde wijzers, was echt geen gezicht. Zijkanten half wel half niet. Dat zou niet mogen voor een horloge van 6.000…komaan. Tudor mijn absolute nummer 1 aanrader met 0 problemen. Buiten dat, mooi betaalbaar merk met vrijwel dezelfde kwaliteit als Rolex. Alleen in mijn geval betere quality controle dan Rolex zelfs. Misschien heb ik 2x ongeluk gehad maar als 2 van 3 Rolex iets mankeert…sja. Ben redelijk klaar met Rolex nu. Voor dat geld moet het echt foutloos zijn.

Natuurlijk gaat het ook voornamelijk om stijl. Welke vind je de mooiste. Dat snap ik als horloge freak maar al te goed.

Maar van alle merken die ik heb gehad, en dat zijn er echt heel veel. Breitling, Tag, Rolex, Omega, Iwc, Zentih, Cartier en nog een handvol… van al die merken was mijn Tudor Pelagos de enige die echt 110% foutloos was. Dus mijn stem zou gaan naar de prachtige Black Bay. Groot voorstander van Tudor als merk. Betaalbaar, origineel en betrouwbaar. Of niet aangegeven hier maar de Pelagos. (Niet geheel neutraal ondat ik hem zelf ook heb). Maar aan de andere kant. Heb geen belang bij het wel of niet aanschaffen van welk merk dan ook dus wel een objectieve mening betreft de merken.
Als bonus, zie dagelijks 10’tallen Rolex, Omega, Breitling en whatnot. Tudor daarentegen zelden. Veel origineler mijn inziens.

Hoe dan ook. De omega is ook wel gaaf hoor! Maar dan wel met zwarte dial. Die witte en zilveren vind ik helemaal niets. Ook niet echt weg van die open wijzers. Allemaal persoonlijk voorkeur uiteraard maar aangezien er om een mening gevraagd werd…bij deze.

Haha dus voor mij zou het een makkelijke keuze zijn…Tussen deze 2, Tudor all the way.

4 likes

Wat een leuke post! Erg herkenbaar voor mij, ik heb ook een SKX013 en wil upgraden naar een Seamaster. Ik heb precies dezelfde twijfels over het door de jaren heen toegenomen formaat en kijk daarom (en toch ook wel door mijn beperkte budget) naar de 1e generatie SMP (“Bond”). Deze is 41mm maar vooral een stuk dunner en past dus beter bij mijn smalle polsen. Sterker nog, ik neig zelfs naar de 36mm midsize!

Passen is weten dus als deze COVID situatie wat meer tot rust gekomen is ga ik eens kijken of ik wat kan passen. Helaas ligt de 1e generatie niet meer in de winkel dus zal ik het forum een verzoek moeten doen of via marktplaats.

Zo te zien kan jij de nieuwe nét hebben, toch is het misschien het overwegen waard de 1e generatie om te doen voor het formaat. Wie weet draagt ie een stuk comfortabeler. Wel iets minder luxe natuurlijk…

1 like

Ik heb sinds een aantal dagen de Seamaster van de vorige generatie zonder wave dial, een uit 2018. Vind dit persoonlijk een stukje mooier en de maat is ook top met 41mm op mijn kleine polsen.

8 likes

Mooi verhaal! Leuk om naar toe te leven en werken.

Voor 3920 euro om precies te zijn koop je er een bij William Wien. Dat is 20% korting op de list prijs. Gewoon op bestelling.

http://www.wwwatches.nl/horloges/omega/omega-seamaster-master-zwart/

Zelf ook net (vorige maand) een besteld en geleverd gekregen voor de ouwe.

8 likes

Erg mooi, deze twee Seamasters, beide zijn geweldig! Zelf heb ik sinds april 2018 (nieuw gekocht) een SMPc 41 mm met blauwe dial, telkens als ik hem om doe, is het weer genieten. Dit gevoel krijg je ook bij de nieuwe Seamaster. Mooi vooruitzicht in februari 2021!

7 likes

Het horloge is trouwens ongekend fotogeniek! :smiley:

Ik heb em óók!

Vind de nieuwe óók érg mooi maar die draagt wel wat groter en is wat drukker met de witte cijfers op de bezel…

4 likes

Knap om zon doel te stellen. Ik kan niet op die manier sparen. Wel kan ik zuinig doen en als ik een groter bedrag bij elkaar heb ineens een grotere uitgave doen… maar stelselmatig opzijzetten is lastig

1 like

In mijn hoofd ‘heurt’ de smp300 in t blauw. Dat gezegd te hebben, als 1 grail watch, zou ik voor zwart gaan. Bovendien zijn veel andere kleuren inderdaad ook mooi.
Maar de witte versie spreekt me niet zo aan.

1 like

Leuk verhaal, heb zelf de bond versie sinds kort en man dat is echt een top horlohe, ben er alleen wel bewust van dat wanneer je die naast de nieuwere legt deze wel gedateerd oogd echt een jaren 90 stijl zoals de kenners zeggen.

Als je naar goud kijkt dan is een grijze dealer vele malen goedkoper check maar eens op chrono

Veel plezier met je keuze zolang het een seamaster is maak je eigenlijk geen verkeerde!

Edit: zal er even een foto bijzetten

6 likes

Bedankt voor de tip @Youri! Dat was ik ook zeker van plan. Ook na alle prijsstijgingen van Omega het afgelopen jaar.

@SAT, ik heb inderdaad al veel goede dingen gehoord over Eugene van Baal, dus die ga ik tegen die tijd zeker nog benaderen. Thanks voor de naam, die schrijf ik even op.

Ik denk idd wel dat je gelijk hebt @Rolopalooza. Ik denk dat ik op lange termijn meer plezier zou hebben van een zwarte Seamaster dan wit of blauw.

Haha die blauwe Turtle is helaas al weg @Jaroen. Maar anders had ik hem zeker willen inruilen voor jouw Seamaster. :rofl: Ik vind het inderdaad wel het leukste om hem via een AD te kopen, of het moet een betrouwbare en fijne dealer zijn zoals CrownGuard of Wristcandy.

1 like

Bedankt voor je persoonlijk verhaal @LuckyStrike! ‘Flawes’ wil je inderdaad absoluut niet zien op een Tudor, Omega of Rolex. Dus ik snap dat die ervaringen je wel tekenen. Wel tof dat je zoveel merken hebt uitgeprobeerd en hebt ervaren. Tudor met zijn stijlelementen en natuurlijk het grotere Rolex wat er op afstraalt is gewoon heel gaaf. Volgens mij hoopt ook iedereen dat ze weer een sub uitbrengen?:wink: Maar misschien is dat ijdele hoop. Ik had m’n zinnen dus ook echt wel gezet op Tudor! Maar ik weet niet of het door de afmetingen komt of de leren-band, maar het pakte me niet.

Wat leuk dat je in hetzelfde vaarwater zit als ik @Pantarhei! :smiley: Vorig jaar zomer heb ik veel de SKX013 op nato gedragen, dat draagt voor dit model trouwens super. En daarom had ik ook heel erg zoiets van, m’n volgende horloges mogen ook niet groter zijn dan 40mm. Maar nu ik een tijdje met de Turtle en SKX011 heb rondgelopen heb ik het gevoel dat ik ook makkelijk iets groter kan dragen. Terwijl mijn polsen ook smal zijn met 16,5cm, maar dan wel plat.
Ik vind het nog moeilijk om een gevoel te krijgen bij de Seamaster op staal omdat de band nog niet op lengte was natuurlijk, maar op rubber droeg hij best heel comfortabel. Maar tof dat je aan het oriënteren bent op een eerdere Seamaster! Qua model gewoon heel gaaf. Hou me maar op de hoogte! :grinning:

Wow prachtige foto @Jelle! Staat je goed. Dit is zwart toch? Bevalt hij goed de eerste dagen??
Ja dit model is ook gewoon super tijdloos en inderdaad een voordeel dat hij net een slagje kleiner is. Hoe ben je er aan gekomen? :grin: Had je de huidige SMP nog wel geprobeerd? Geniet van je Seamaster!

Bedankt @Jurk. Het ernaar toe leven is inderdaad al heel leuk! Vooral ook het gevoel dat je keuzes krijgt binnen het budget. Maar jij hebt nu dus een Seamaster in je collectie? :grin: Heel gaaf!! Ik vind de witte indices tegen de blauwe plaat zo mooi.

2 likes

Jouw foto’s heb ik al veel voorbij zien komen @HansT. :grin: Hij staat je ook heel goed! Echt een prachtig horloge. Ik begrijp goed dat je er nog iedere dag veel plezier van hebt. Draag je hem ook weleens op een rubberen band?
Ik vind het nog moeilijk kiezen zo tussen de SMPc en SMP. Het is alleen jammer dat het vorige model moeilijk in nieuwstaat te vinden is tegen een goede prijs.

Ja ik begrijp wel dat je zegt @Joris2312. Toen ik nog studeerde en geen vaste lasten had spaarde ik ook gewoon voor het sparen. Maar nu ik meer uitgaven heb maak ik meer potjes en spaar ik zo naar doelen toe zonder ervoor krom te liggen. Nu moet ik wel zeggen dat dit een flinke uitdaging wordt, ik vind het geen klein bedrag. :grimacing:

Goede afweging die je maakt @marnixmoed. Zo heb ik ook al een beetje zitten denken. Ik vind eigenlijk alle kleuren wel iets hebben en heel tof. Wit op een duiker vind ik ook wel gaaf omdat het best uniek is. Maar ik denk dat ik er eerder op zou zijn uitgekeken en hij draagt gewoon groter.

Tof dat je ook een Seamaster hebt @j1sp3r. Leuk op rubber! Draagt fijn zeker? Echt gedateerd aandoen vind ik nog niet eens. Je ziet natuurlijk dat hij wat ouder is maar omdat vrijwel alle stijlelementen zoals kast en wijzers zijn gebleven kan hij nog goed meedoen. :grinning: Want hoe oud is je horloge? Volgens mij wel in hele goede staat!
Ik heb me nog niet heel erg verdiept in de eerdere Seamasters… want niet alle modellen zijn een automaat toch?

4 likes