Op weg naar een Omega Seamaster (Feb’ 2021)
Ik zit nu een jaartje op het horlogeforum en heb inmiddels al aardig geflipperd in de klasse van SKX, Mini-Turtle, Steinhart, NY0040 en misschien vergeet ik er nog wel een. Ik haal hier nog steeds ontzettend veel plezier uit, maar ik vind het nu tijd worden om een echt doel te stellen en ergens groots naartoe te werken in plaats van weer een SKX te kopen.
Er wordt vaak gezegd ‘als je het niet kan betalen dan moet je het niet kopen’ maar dat is bij mij niet helemaal aan de orde. Het heeft vooral te maken met prioriteiten en dan heeft de nieuwbouwwoning (die over 2 weken wordt opgeleverd) het afgelopen jaar voorrang gehad bij mijn spaardoelen. (Voor het geld van de erker had ik ook een Sub kunnen kopen…). Maar nu het budget voor de woning redelijk op orde is durf ik ook wel een nieuw doel te stellen, een ultieme grail!
Ik heb natuurlijk al heel veel gelezen en hou de laatste tijd ook een notitieboekje bij met wat modellen, specs en prijzen. Inmiddels heb ik er heel wat modellen op mijn lijstje gezet en weer doorgestreept, van OP36 tot Submariner, Seamaster en BB58. Behalve dat ik veel heb gelezen en via filmpjes heb gezien van deze horloges heb ik ze nog maar zelden in het echt gezien laat staan om de pols gehad. Daarom heb ik gisteren m’n schoenen aangetrokken en richting S&C in Rotterdam gekoerst om me verder te oriënteren.
S&C
Ik was al vroeg bij S&C en werd allervriendelijkst geholpen. Ik heb uitgelegd dat ik me aan het oriënteren was en graag enkele horloges wil passen. Na eerst even een rondje te hebben gelopen vroeg de winkelmedewerker welke ik allemaal graag zou willen passen. Hij keek natuurlijk ook even wat ik nu al om de pols had en sprak zijn waardering uit over de SKX013. Hij vertelde dat hij zelf een Turtle heeft die hij regelmatig op vakanties draagt. Leuk!
Tudor Black Bay
Allereerst heb ik het horloge om gedaan waar ik eigenlijk voor kwam. De Tudor Black Bay Fifty-Eight. Natuurlijk was die er niet met een stalen band, dus dan maar de leren band gepast. Een heel mooi horloge maar op een of andere manier deed hij in me real-life minder… Het domed saffier is wel werkelijk prachtig! Het lijkt alsof de secondewijzer boven het glas zweeft. Daarna ook even de gewone Black Back gepast om ook even gevoel te krijgen bij de band, die is werkelijk waar prachtig en de sluiting is ook subliem.
Seamaster
Vervolgens heb ik de Seamaster 42mm omgedaan met de grijze dial en blauw bezel. Wow wat een prachtig horloge! Wat een prachtige hoog-opgelegde indices en wat is de dial mooi. Ik was best betoverd! Een paar minuten later pakte de medewerker ook de witte dial erbij die misschien nog wel sprekender is, zeker in combinatie met de rode tekst.
Size
Dus zo gek kan het lopen… ik kwam binnen met de gedachte om me in te schrijven voor een BB58 op staal en raak vervolgens betoverd door de Seamaster. De Seamaster vond ik altijd al heel mooi, maar ik was bang dat hij veel te groot zou vallen op mijn bescheiden pols. Maar in werkelijk valt dat best mee. De lugs steken niet uit? Voor het mooie zou ik hem liever in 40 of 41mm zien, maar die is er helaas niet. Het vorige model lijkt ook al schaars te zijn. Het formaat is denk ik ook de reden dat ik de witte dial af zou laten vallen, omdat die optisch groter oogt op mijn bescheiden polsmaat. Wat denken jullie?.. Ook als je hem om mijn pols ziet?
Rubber
Terug naar het passen. Natuurlijk was de band niet op maat gemaakt en daarom heb ik hem nog even op rubber gepast om hem even strak aan te kunnen trekken. Ik moet zeggen, op rubber zit hij echt als gegoten. Dus als ik hem op staal koop wil ik er zeker een rubberen band bij. Op rubber komt deze SMP echt tot z’n recht. In het goud vind ik hem helemaal mooi, maar goud lijkt ook iets met de prijs te doen, dus dat moet ik snel uit mijn hoofd zetten.
Doel
M’n doel is dus middel-lange termijn (managementterm) maar dat komt voornamelijk omdat ik verwacht dat er ook nog wel een beetje budget naar het huis en de tuin moet. En daarbij vind ik het niet erg om ergens op te moeten wachten. M’n idee is om de komende 9 maanden een paar honderd euro per maand opzij te zetten om in Februari 2021 de Seamaster (de listprijs momenteel 4.900) te kopen. Ik ben wel benieuwd naar jullie ervaring m.b.t de listprijs. Zijn er juweliers waar ik misschien 15 of 20% korting kan krijgen op een Seamaster? Tips mogen ook per pb.
Daarnaast twijfel is nog om naar het vorige model, de SMPc te gaan zoeken omdat én de prijs veel aantrekkelijker is, én hij net iets kleiner is én ik er waarschijnlijk net zo veel plezier van zou hebben. Maar voorwaarde is dan wel dat hij in nieuwstaat is.
Dan is mijn laatste keuze nog, welke kleur? Ik zit te twijfelen tussen Black, White and Blue (die laatste was dus niet op voorraad in R’dam).