Op zoek naar een kandidaat voor die laatste plaats in de (horloge)kist

Grand Seiko, handopwinder, no date, zowel op leer als staal te dragen.
Met of zonder geblauwde sec. wijzer.
Oude of nieuwe wijzerplaat indeling.


4 likes

Wil toch wel specifiek een lichte wijzerplaat … lekker fris :wink:
Rest van de collectie is immers overwegend zwart, buiten mijn zilver/blauwe TH Carrera Cal. 17.

Al heel vaak zitten kijken naar de Explorer 1, maar om de één of andere reden is er iets aan de wijzerplaat dat me weerhoudt … idd wel een lekkere mix tussen dressy (of classy) en sporty.

Een OP 39 vind ik om de één of andere reden wat meer in balans (qua dial) tov de Explorer.

2 likes

Die eerste maar dan met blauwe secondewijzer zou ik durven overwegen indien automaat of handopwinder :heart_eyes:

Heb je hier het typenummer van ?
Immers niet tegengekomen op de site van GS.

  • Blauwe sec. wijzer met BOR band sbgw035 (oud Seiko ref. nr), sbgw235 (nieuw GS ref. nr).

  • Stalen sec. wijzer met zwarte croco band sbgw031 (oud Seiko ref. nr), sbgw231(nieuw GS ref. nr).

Dus in jouw geval kiezen voor de 235 en eventueel een losse leren band erbij kopen.

2 likes

Welke exacte horloges zitten er al in de kist?:slightly_smiling_face:

Ook met power reserve verkrijgbaar trouwens, dat maakt 'm mijns inziens nog wel fraaier, alleen vind ik de datum daarin weer niet mooi.

En de ivory wijzerplaat is erg fraai, maar met zo’n milanese band past de sunburst weer veel beter.

2 likes

De Oyster Perpetual vind ik persoonlijk niet echt interessant.

DateJust 36mm met smooth bezel?

116200 op Jubilee?


Groeten,

Noel.

2 likes

Een van deze?

1 like

Alledrie prachtig, al vind ik de Connie en Nomos specialer, terwijl de Rolex de ultieme single piece is van deze drie.

Je kunt ons deze vraag eigenlijk niet stellen zonder te vertellen wat er exact in je kist zit.

De GS sbgw235 die @vierport noemt is prachtig. Echt prachtig. Maar voor dat geld zou ik willen dat ie, net als de meeste Grand Seiko’s, gewoon 10ATM WR was. Waarom ze dat hier niet doen is mij een raadsel.

Evenzo de Nomos. Ik heb specifiek voor de 36mm Ahoi gekozen omdat ik me dooderger aan die splash proof cases. De mijne is Dunkel, maar er bestaat een witte:

De wijzerplaat zal je te druk zijn, maar m’n punt moge duidelijk zijn.

Op specificaties zou de Nomos voor dat geld afvallen. Blijven over de Connie en de OP. Allebei fantastisch robuuste horloges. Qua lisprijs is de Connie echter veuls te duur, en ik weet ook nog niet of ik een fan ben van co-axiaal op lange termijn.

Vandaar:

Koop voor 4000 een OP 39 wit.
Koop voor de 1000 die je over hebt een mooie vintage Constellation met gewoon uurwerk.

EDIT: Ik zie net nieuw en ongebruikt, en die Rollie gaat je rond de vijf kosten. Oh well. Dan maar geen vintage Connie.

2 likes

De Grand Seiko heeft een handopwind uurwerk en daarom is de kroon niet verschroefd. Ook is de deksel met schroeven bevestigd ipv met schroefdraad. Hoewel elke schroef een rubber sealing heeft kan de wr van 10 bar niet gegarandeerd worden.

De OP :+1:

Is dit misschien omdat bij de OP de kroon op de 12 zit en bij de Explorer de kroon onder de lume? Dat heb ik nogal, de kroon maakt het bij de Explorer de wijzerplaat zo vol.

1 like

Die witte op leer is zeker niet slecht … maar vrees dat ik nog nog klaar ben voor een ‘einzeiger’ :wink:

1 like

Kan ik me voorstellen. Kleine tip: Ik was ook niet klaar voor kinderen, tot m’n vriendin zei dat ze zwanger was.

Je gaat er nooit klaar voor zijn, je moet er gewoon voor durven gaan. Als je ze eenmaal hebt houd je er onvoorwaardelijk van.

Laat ik het even aan jouw fantasie over of ik het in die laatste zin over kinderen, einzeigers of allebei had :smiley:

2 likes

Wat vind je niet interessant aan de OP 39 ?
Ik vind het persoonlijk één van de mooiste Rolexen, juist door de soberheid en doordat de dial perfect in balans is. 39 is voor mij ook nog eens de perfecte maat voor een ‘dresser’ :heart_eyes:

Mbt de DJ 36 : voor mij te klein en die lelijke datumpuist op 3 vind ik niet echt passen op een dressy watch :wink:

1 like

Die JLC is zeker niet mis :ok_hand:

En als we toch over JLC spreker is de Master Ultra Thin Moon mss wel dé ultieme dresser in mijn ogen … maar jammer genoeg ver boven het budget dat ik momenteel wil uitgeven.

Zou best kunnen zijn + mss het feit dat je cijfers hebt op 3,6 en 9 … maar niet op 12.

Of een IWC Ingenieur ref 3239? Daar kan alleen geen leren band aan volgens mij.

Met de OP 39 is op zich helemaal niks mis maar ik vind 39mm wel een sportswatch maat. Ongeacht hoe dik de pols is.

Ik bedoel meer dat als het dressy moet zijn ik persoonlijk een maatje kleiner zou gaan.

De witte dial oogt ook nog eens een stuk groter op een 39mm.

Maar dat is natuurlijk persoonlijk.

Groeten,

Noel.

1 like

Ben een grote fan van IWC, vooral dan van de Pilots, maar deze vind ik net wat te veel ‘tool’.
Niet voor niets een Ingenieur hé :wink:

1 like

OK - bedankt voor je verduidelijking :+1:

Ik weet dat velen vinden dat een echte dresser eerder 36 of kleiner moet zijn, maar voor mij is 38 echt wel de ondergrens (al zien sommige horloges er idd groter uit dan de maat laat vermoeden, zoals mijn Intra-Matic indertijd).

2 likes