Opa's Pontiac project

jup 34775
34775

1 like

Ik heb een setje van deze, bij HBM gehaald:

https://www.hbm-machines.com/producten/zoeken/gereedschap-en-toebehoren/aluminium-opbergdoosjes/hbm-12-delige-53-mm-aluminium-opbergdoosjes-assortiment-in-houten-kist/

1 like

Bij nader inzien zou de tweede “7” ook een “/” kunnen zijn. Het is erg vertekend, omdat er duidelijk ooit een nato onderdoor heeft gezeten (deze heeft zijn sporen nagelaten).

Mbt de nummers: het bovenste nummer is het serienummer, dat heeft bij jouw horloge 6 cijfers. dus het zal 324775 zijn. Is niet zo belangrijk. Voor het zoeken naar de passende wijzerplaat moet je je houden aan het ref.nr. 63001
Mbt de doosjes: in Biel noemen ze die m.i. calotte. Je hebt/had ze passend voor elk caliber. Inkl. sleuf voor de opwindas. In Biel is iemand die oude fournituren verkoopt en waarschijnlijk wel een passende heeft, maar dat lijkt me een beetje ver voor je. En ik ga ook niet elke dag bij hem langs helaas.
En hier kun je ze nieuw bestellen, maar dan wel per 1000 :wink: http://montres.renfer.ch/calottes2/index.html

Ik zou het werk gewoon in één of ander doosje bewaren, dat groot genoeg is. En zo nodig met bubbel plastic opvullen.

2 likes

Ik heb nog wel ergens een laatje waar wat Pontiac horloges in liggen.
Ik wil met alle plezier kijken of ik iets kan betekenen.
Ik heb dan wel de volgende info nodig;

  • Welk Kaliber is het uurwerk
  • Wat is de diameter van de wijzerplaat.
  • op welke locatie zitten de borg pootjes,(uren en minuten)
  • de diameter op de plaat waar die pootjes zijn bevestigd.
  • kan je een foto plaatsen van de zijkant i.v.m. de kromming van de plaat.

Wel, dat is het wel eventjes wat ik nodig heb

1 like

Ik had vinwat even een berichtje gestuurd maar het is misschien ook handig als ik de info (die ik weet) in deze topic vermeld.

Kaliber uurwerk is eta 2390
Diameter wijzerplaat is 30mm

Er werd ook gevraagd naar de verschillende diameters van de borgpennen, nu denk ik te weten wat er bedoelt wordt maar ik heb geen idee hoe ik dit moet opmeten. Hetzelfde geldt voor de borgpennen van de wijzerplaat.

Misschien is er een horlogemaker in Drenthe (liefst omgeving Meppel) die mij even verder kan helpen mbt het verwijderen van de wijzers?

Even een kleine update mbt het Pontiac horloge van mijn opa. Afgelopen tijd veel contact gehad met @vinwat, veel geleerd en wijs geworden over horloges en het zoeken naar onderdelen. Hij bood ook aan om het uurwerk na te kijken (er waren meer mensen die zich aangeboden hebben, allen dank daarvoor).

De kast ligt op dit moment bij de goudsmid om er een nieuwe lug aan te zetten, donderdag is deze klaar en ik zal dan een foto plaatsen van dit resultaat.

Via een oproepje op marktplaats kreeg ik vandaag een wijzerplaat opgestuurd, deze moet aan de voorkant van de kast verwijderd worden maar deze lijkt echt de perfecte match te zijn voor mijn horloge.

Dit was het even voor nu, donderdag volgt er meer :wink:

7 likes

Denk inderdaad ook dat de Rikketik de perfecte plek hiervoor is. Liggen ontzettend veel Pontiacs en zijn goed betaalbaar.

2 likes

Erg leuk dat je hem weer draagbaar maakt !

1 like

Geweldig dat je de gezochte wijzerplaat hebt gevonden. Top dat het horloge in ere wordt hersteld.

1 like

Nog een vraag over mijn Pontiac. Ik moet nog een passende kroon hebben voor het horloge, nu is het horloge van goud maar werden kronen ook van goud gemaakt of werden deze verguld?

Bij Pontiac waren ze alleen verguld.
Bij jouw horloge hoort er eigenlijk een op met Pontiac erop en een ster, maar het zal niet makkelijk zijn er zo een te vinden, dus je neemt gewoon een passende vergulde kroon.

Een klein weetje: De gouden Pontiac horloges werden in twee uitvoeringen gemaakt. 18 karaat en in de kleur 2N18 voor België en 14 karaat in de kleur 1N14 voor Nederland. Daarom moesten de kronen ook in deze twee kleuren besteld (en uiteraard gemonteerd) worden.
Vaak zie je daarom aftermarket kronen waarvan de kleur niet klopt.
Dezelfde kleurverschillen zijn er trouwens ook bij de vergulde Pontiac horloges.
De smaken in de beide landen zijn nu eenmaal verschillend en daarmee werd rekening gehouden.

Edit:

Hier een plaatje ter informatie (van een stalen exemplaar)

grafik

4 likes

Bedankt voor het snelle antwoord, ik ga eens kijken of ik er zelf nog één heb of elders kan vinden om te vergulden.

Dat nieuw vergulden zal niet makkelijk worden. Bij de oude exemplaren is meestal de ster en/of de naam Pontiac weggesleten. Daarbij komt, dat het vergulden van zo een klein object niet makkelijk en ook daarom relatief duur is.
Tenslotte moet je nog rekening houden met de schroefdraad. Meestal zal het wel 0,90 zijn, maar test wel of hij past voor je dure dingen doet.

1 like

Bedankt voor de tips :+1:t2:

Ik heb volgens mij nog wel originele kronen liggen, kan wel even kijken dan moet ik wel een aantal maten hebben.
Diameter van de kroon, diameter van de tube waar de kroon overheen schuift en de diameter van het schroefdraad van de stift.

1 like

Bedankt voor het bericht. De diameter van de kroon weet ik niet, dit komt omdat ik de kroon niet heb. Diameter van de tube kan ik morgen doorgeven, de kast ligt op dit moment bij de goudsmid en kan morgen opgehaald worden. Diameter van de stift is 0.9mm.

4,5 à 5 mm lijkt me geschikt.
Ik denk niet dat dit een watersicht horloge is dus zou ik er geen kroon voor een tube op doen.

Net de kast opgehaald, hoewel de afwerking niet perfect is en het nieuwe pootje iets dunner is dan het orgineel ben ik toch redelijk tevreden. Het deksel is alleen schoongemaakt, de lijnen die er in zitten van de nato band die mijn opa er ooit om gehad heeft wilde ik graag behouden.


Afgelopen dinsdag heb ik een wijzerplaat ontvangen, deze blijkt (net 0.5mm) te groot te zijn helaas.

Gisteren ben ik onverwacht in contact gekomen met een oude buurman die klokken/horlogemaker is. Hij wilde het uurwerk wel onder handen nemen en omdat hij redelijk om de hoek woont heb ik er daarom gekozen het uurwerk naar hem toe te brengen.

@vinwat nog bedankt voor alle hulp en ook het aanbod om het uurwerk voor mij te willen repareren