Jammer van de wijzerplaat.
Als de wijzerplaat wel zou passen m.b.t. de bevestigingspinnen in de platine en als de opgelegde uren aanduidingen niet gedeeltelijk verdwijnen achter de bezel, dan zou het mogelijk moeten zijn om de diameter van de wijzerplaat kleiner te maken op een draaibank.
De plaat goed met een houten blokje borgen en de diameter voorzichtig kleiner maken met een diamantvijl, niet met een beitel om inhakken en vervorming te voorkomen.
Denk er eens over na.
Succes ermee
Daar heb ik inderdaad ook al aan zitten denken, het is nog geen nageldikte wat er af moet…
Ja, daarom juist, zeker als het minimaal is.
Maar kijk eerst of de plaat met de pinnen op het uurwerk past.
Anders heeft het geen enkele zin.
Dan pas de plaat diameter aanpassen.
De plaat past op het uurwerk daar heb ik gisteren naar gekeken.
Dat moet een Perlon band zijn geweest. Weet je gelijk wat je moet zoeken om het ‘origineel’ te maken.
Ik heb het horloge gevonden met een goudkleurig fixo flex bandje, beiden (Perlon en Fixo Flex) hebben niet mijn persoonlijke voorkeur. Het horloge heeft een emotionele waarde maar mag (vind ik) wel met persoonlijke smaak gedragen worden. Ik denk zelf dat ik hem liever op cognac/bruin leer zie.
Wel, dan kan je de plaat op maat maken.
Denk er wel om dat je de plaat goed moet centreren op de draaibank en goed stevig moet vastmaken.
dan rustig met een diamantvijltje de diameter aanpassen.
Om de plaat stevig vast te monteren gebruik ik geen hout maar een plat rolletje PTE,(poly tetra ethyleen), dat is heel soepel en beschadigd de markers niet.
Als de plaat gebogen is, kan je de holle kant opvullen met het materiaal dat tandartsen gebruiken om voor een gebit te happen. dat wordt hard genoeg om de plaat niet te beschadigen. Daarna is het gemakkelijk te verwijderen.
Je zou dan jouw tandarts eens lief aan moeten kijken, tenminste als dat een vrouwelijke tandarts is,en vragen of je iets daarvan mag meenemen.
Dat is een poeder wat met water wordt gemengd kneedbaar is en in een mum van tijd hard wordt.
Wel, veel succes.
Even terugkomend op de tube, die heeft het horloge helemaal niet…
Ik ga eens in mijn netwerk rondkijken, ik heb zelf namelijk geen draaibank
jouw oude buurman, heeft die geen draaibank?
Ik zal hem eens vragen
Dan kan ik je niet helpen aan een originele kroon, je hebt dan een kroon met stofbus nodig.
Toch bedankt voor het meedenken @Floris155!
Ik heb vanmiddag mijn stoute schoenen aangetrokken. Ik heb de wijzerplaat op de tool van de slijpschijf voor de dremel gezet, die paste precies door het gat voor de wijzers. Mijn dremel heb ik dus gebruikt als draaibank en de wijzerplaat met een vijltje op maat gemaakt.
“Swiss made” valt nu net iets onder de bezel, maar dat vindt ik niet zo zeer storend.
Wat vinden jullie ervan?
Ik zeg: goed bezig! Ik houd er ook van om zo veel mogelijk zelf te doen en te roeien met de riemen die ik heb. Ga zo door en over een jaartje reviseer je ook gewoon zelf de uurwerkjes.
Dat begint wel te kriebelen! Ik heb ondertussen het één en ander aan gereedschap besteld haha. Ik ben gisteren bij mijn oude buurman langs geweest met een aantal horloges, het horloge van mijn opa heb ik achtergelaten maar hij heeft mij van een aantal horloges uitgelegd wat ik moet doen om ze weer werkend te krijgen! Daar ga ik zeker mee aan de slag zodra mn gereedschap binnen is
Nogmaals, goed bezig! Ik zou inderdaad niet meteen beginnen met het horloge van je opa, de kans dat je je eerste uurwerkje verklungelt is best groot. (Ik spreek uit ervaring ) zo te horen heb je al een goede mentor en dat is goud waard.
Succes!
Haha, dat risico wilde ik inderdaad niet lopen met het horloge van opa!
Mijn oude buurman is inderdaad een goede mentor! Maar, en dat wil ik zeker vermelden, @vinwat is ook zeer behulpzaam geweest en heeft mij ook al enorm veel verteld en geleerd. Die kennis en het delen daarvan mag zeker gewaardeerd worden!
Leuk project om te volgen. Zit duidelijk veel passie in
Bedankt @BeQuietAndDrive! Ik vind het zelf ook een enorm leuk project, vooral natuurlijk omdat hij van mijn opa is geweest maar het motiveerd nu al om hierna meer aan te pakken!
Het forum brengt ook enorm veel motivatie trouwens, geweldig hoeveel mensen meedenken en iets willen betekenen! Dat siert dit forum! Veel kennis, profesionaliteit maar ook hobby fanaten die mij (en anderen) echt verder helpen!
Laatste bericht is alweer een tijd geleden, maar het project staat niet stil! Het uurwerk ligt bij een oude buurman van mij die horloge/klokkenmaker is. Hij werk 2 a 3 dagen in de week aan klokken en horloges en vertelde bij aflevering al dat ik wel gedultd moest hebben. Ik hoop dat jullie dat geduld ook hebben . Zodra er weer vorderingen zijn mbt de Pontiac laat ik het jullie weten!