Opa's Pontiac project

Update: Het uurwerk van mijn Pontiac is schoon maar nog niet afgesteld en geolied.

Het zal dus niet heel erg lang gaan duren voor het horloge verder in elkaar gezet kan worden.

Het horloge is nog niet helemaal compleet, ik moet nog wijzers hebben en een glaasje. Iemand een idee of ik speciaal wijzers moet hebben voor het uurwerk of is dit een standaard maat? Het glaasje is volgens mij ook iets apparts, ik zal dadelijk even een foto maken maar misschien is hier al iemand die hier wat meer informatie over kan geven?


Echt duidelijk krijg ik het niet op de foto, ik weet dat vlakke glaasjes met druk in de kast komen en bol glaasjes dmv een klauw in de kast komen. Bij deze lijkt het of er een gebold glas ā€œgezetā€ wordt in een smalle open rand van de kast.

1 like

Hier kan gewoon een standaard bol glas in, dat valt altijd een beetje onder zoā€™n schuin randje.

1 like

Super, bedankt!

Je moet dan alleen nog even kijken welke hoogte je moet hebben. De wijzerplaat is vrij vlak, dus ik denk dat je gewoon met een normaal laag glas uit de voeten kunt.

1 like

Ja, de maten zijn te vinden op de page van Ranfft (zie boven)
grafik

1 like

Glas is inmiddels geregeld, wijzers had de horlogemaker niet voor mijn uurwerk. Daar ben ik nog naar opzoek.

De maten die @Maurits geeft zijn van belang voor een goede passing. Maar ik wil je op esthetische gronden aansporen vooral geen te korte wijzers te kiezen.

Origineel (!), maar in mijn ogen te kort:

Mooi op lengte:

https://blog.esslinger.com/replacing-watch-hands/
Lees vooral vanaf "The lengths of the hands chosen for a particular watch should be carefully decided. "

1 like

Ondertussen intensief aan het zoeken naar wijzers voor mijn horloge. Wederom is @vinwat erg behulpzaam!
Als het goed is krijg ik Ć©Ć©n deze dagen het volgende horloge binnen.


Deze Studio heeft hetzelfde uurwerk (eta 2390), dus qua buismaat zal het moeten passen. Ik moet alleen even kijken of de lengte van de wijzers goed zijn en of ik ze bij mijn horloge vind passen.

Het leek een beetje stil te staan omdat het uurwerk bij de horloge maker ligt maar nu ineens toch weer grote stappen! Het einde komt nu echt nabij, ik kan niet wachten om het eindresultaat te delen en het horloge van mijn opa te gaan dragen!

Ik wist dat het ging lukken :stuck_out_tongue:, uiteraard met enorm veel hulp van het forum!

2 likes

ff fotootje van de wijzers op de plaat. Lijkt goed, hoewel de wijzers een goede schoonmaakbeurt nodig zijnā€¦

1 like

Kwestie van op plankje (balsa) hout pinnen met een speld en met een wattenstaafje polijsten met polijst- of reinigingsmiddel naar keuze, in de richting vd wijzer. Geen probleem in dit geval, want de lume ontbreekt tochā€¦
Daarna re-lumen
Ziet er goed uit, qua match met de plaat, al vind ik de secondenwijzer op de foto nogal ā€˜off centreā€™ (of heb je die er even los opgelegd?)
Zoā€™n secondenwijzer leg je gewoon in een gaatje in je (bals) houten plankje en kan je in een lijn polijsten over de gehele lengte. Scheelt gedoe tov het polijsten van de delen achter en rond de speld (uren en minuten wijzer)

2 likes

Thnks voor de tip! De wijzers liggen los op de plaat, het uurwerk ligt bij de horlogemaker. Ik denk dat ik de wijzers niet ga re-lumen, persoonlijk vind ik lumen niet zo heel erg mooi op een oud/vintage horloge. Daarbij heeft het ook wel iets, die open wijzers (persoonlijke smaak).

Die balsa houten plankjes kan je kopen bij de (betere) modelbouwzaken :+1:
Daar zaag je dan af en toe een stukje van af
Ik vind het heerlijk werken met (onder andere) wijzers

1 like

Is er een speciale reden waarom je balsa hout gebruikt?

Balsa hout is hard genoeg voor meerdere taken (oa de wijzers), maar tegelijkertijd heel erg zacht voor hout.
Je kan heel makkelijk een gaatje maken in het hout van een gewenste diameter (vwb de wijzers), maar het is toch hard genoeg om vlak te blijven tijdens je werkzaamheden. Het neemt vocht op als een spons maar vervormd niet (vocht van de polijstpasta etc, niet van een beker water :wink: ). Etc etc.

1 like

Ik vind de grote wijzer iets te kort en de kleine wijzer iets te lang. Maar het kan.
Verder is dit niet het soort horloge waarbij lume op de wijzers (of bij de indexen) hoort.
Ik zou eerder de ruimte in de wijzers met zwarte verf opvullen (dat werd vroeger veel gedaan)
Succes.

Edit: lak is een beter begrip dan verf.

1 like

Helder! Bedankt.

Dat vind ik ook, er komen ook geen lumen op.

Ik hou de wijzers open, zwart zou ik te aanwezig vinden op de wijzerplaat.

:joy:

1 like

Het ging toch allemaal iets te snel blijkbaar. Het horloge zat in elkaar maar de ballans wilde niet draaien, het uurwerk bleek vol zand te zitten (hoe dan?). Maargoed, het ligt nu weer uit elkaar en toen kwam de maker er ook achter dat de secondenrad tekort is, deze is waarschijnlijk afgebroken toen het horloge, ergens in huis, de secondewijzer verloor. Gelukkig had ik net een eta 2390 gekocht voor de wijzers, dus we hebben ook reserve onderdelen! Maar het herstel gaat dus nog even een paar weekjes duren.

Of draai het om en doe de wijzer op je vingertop en beweeg deze op zā€™n kop in de lengte richting door het schuur of polijstmidddel. Gebruik een wat zachte onderlaag i.v.m. de kromming van de wijzers. Doe het polijst of schuurmiddel op een doekje of vel stevig plastic.

1 like

Zand na een service? Waar komt dat dan vandaan?