Opa's Pontiac project

Ik heb werkelijk geeeen idee :roll_eyes:

De wijzers gooi ik eerst ff in de ultrasoon, daarna eens kijken hoe ze daar uit komen. Ik vond de naald en wattenstaaf wel een erg goed idee, ik denk dat dat wat gecontroleerder gaat dan de wijzers op mij vingers te leggen. (Ik neem altijd een grote telefoon om het toetsenbord beter te kunnen handelen, ik denk niet dat het verstandig is om die fragiele wijzers op mn vingers te leggen :joy::rofl:)

Gebeurd tijdens de fotosessie misschien?

relĆ³gio-de-bolso-enterrado-na-areia-43390611

2 likes

Ik heb wel fotoā€™s van mn opa op het strand, daar heeft hij een horloge om maar ik weet niet of het deze is :yum:

1 like

Vandaag even met de wijzers bezig geweest. Met een droog watenstaafje werd het metaal al zichtbaar. Ik heb de wijzers daarom met Commandant helemaal kaal gemaakt

Ik heb ooit een handgalvaniseer setje gekocht, daar ben ik maar eens mee aan het experimenteren gegaan. Hier het resultaat:

Edit, op de foto lijkt het wel slechter dan het werkelijke resultaat

2 likes

Ik kreeg vorige week een filmpje van mn horlogemaker opgestuurd, hij had het uurwerk bijna in elkaar maar het liep nog niet helemaal 100%. Hij denkt dat er toch nogsteeds ergens zand tussen zit. Ik zal dus nog even moeten wachten omdat hij nu eerst met klokken en horloges van andere klanten bezig moest.

Even een vraagje tussendoor, iemamd enig idee waar en hoe ik als particulier aan F45 kan komen?

https://www.cousinsuk.com/product/bergeon-f45-cleaner

Mag niet verstuurd worden ! :unamused:

kan ook dit gebruiken.

https://www.bijoumoderne.nl/default.aspx?wsmt=wsitemlist

Je hebt gelijk, was ik even vergeten. :grimacing:

1 like

Miss ergens in NL waar ik het op kan halen?

1 like

Probeer Peter v.d. Kraats hij zit in met zijn bedrijf Capelle a/d Ijssel tel. 06 51966432.
Zeg hem dat ik je heb gestuurd.
Hij heeft ook het gereedschap geregeld voor de clinics die ik in Mei heb gegeven voor wat forumleden.

1 like

Sorry, dit snap ik nietā€¦
Hij heeft dit horloge geserviced?
Hoe komt er dan ā€œzandā€ in?
Hoezo haalt hij niet al het ā€œzandā€ eruit door middel van: totale demontage, ultrasone reiniging, balans in de one dip etc. etc.?

Het komt op mij over als de kantjes er vanaf lopen, tenzij er iets bijzonders aan de hand is en dan ben ik HEEL nieuwsgierig naar wat er dan aan de hand isā€¦

1 like

Ik durf het niet te zeggen @Bernard, wat dat betreft ben ik ook een leek.

Ik heb begrepen dat het horloge nu twee of drie keer gespoelt (of hoe je het mag noemen) is. De eerste keren wilde de balans niet eens gaan draaien, nu draaide het wel maar niet 100%. Vermoedelijk dat er nog zand in zat en anders was er iets anders aan de hand?

Vreemd verhaal

Zoek een andere horlogemaker, want deze heeft zaagselā€¦ pardon, zandā€¦ op een plek waar gewoonlijk het verstand zeteltā€¦

:wink:

Nog nooit zoā€™n wazig verhaal gehoord.

Als een uurwerkje niet schoon uit de ultrasoon komt moet je dat zien bij inspectie met een loupe. Tijd voor penhout, rodico en eventueel nogmaals een ritje in de reinigingsmachineā€¦

Niet de bedoeling om het uurwerk eerst op te bouwen om dĆ”n vast te stellen dat het nog steeds smerig isā€¦

EDIT: mij is het een raadsel wat die spoeling te betekenen heeftā€¦ is het uurwerk wel volledig gedemonteerd? Zo niet, dan is beun de haas de kantjes er vanaf aan het lopen, vrees ikā€¦

Of wellicht heb je een uitgebreidere uitleg gekregen en zijn we wat verloren in de vertaling van technisch jargon naar normaal Nederlands?

De horlogemaker is een oude buurman van mij, opzich (voor mij) betrouwbaar.

In een soortgelijke machine als deze maakt hij de onderdelen schoon:
abb66beaa79d69008979d1f85760ebffff71a6c2_1_333x500

Of slijtage door zand? Zand schuurt.

Dan zou je versleten tappen hebben, mogelijk slechte rubies, versleten tandwielenā€¦ Eigenlijk gewoon een total loss uurwerk. Zandkorrels zijn best groot, dat laat naar ik zo inschat een uurwerkje vlot stoppen. Ik verwacht eigenlijk: ruim voor alles helemaal weggeschuurd/weggesleten is.

Ik ben heel erg benieuwd wat nou uiteindelijk het verhaal is en eventuele fotoā€™s van het uurwerk voor en na service.

Ik ben het helemaal met @Bernard eens Als je uurwerkje dat apparaat heeft gezien kan het volgens mij niet zo zijn dat er nog zand in zit. Uurwerkje gaat helemaal uit elkaar en in onderdelen in de korfjes.
Als na assemblage blijkt dat ie nog niet goed loopt dan is een (of meer) van de onderdelen naar zā€™n grootje. Het lijkt me dat een horlogemaker alle onderdelen checkt bij de assemblage en het probleem vanzelf tegenkomt en verhelpt (met een vervangend onderdeel).

Is het een hobby horlogemaker? Zo ja, dan is het aan te bevelen om op het forum een horlogemaker met een goede reputatie te zoeken bij jou in de buurt. Ik denk dat het horloge van je opa, als je er echt waarde aan hecht, een vakkundige blik verdient.