Opa's Pontiac project

Ik heb het een professional voorgehouden en die verwacht dat het uurwerk maar deels gedemonteerd is.

Vervolgens even spoelen, opbouwen en wat olie op de buitenste lagers. Dan kun je dit soort problemen ondervinden.

Het horloge dient totaal gedemonteerd te worden, het uurwerk moet goed gereinigd worden, gecontroleerd op slijtage en dan opnieuw gemonteerd, met vervanging van versleten delen en smering op alle plaatsen waar die hoort.

1 like

Hmmmm lastig. Ik weet dat hij een opleiding heeft gehad en hij werkt drie dagen in de week als horloge/klokkenmaker.

Dat zegt niets over het al dan niet de kantjes eraflopen…

Het is alweer een tijdje geleden dat ik iets geplaatst heb over het horloge van opa maar er zijn vorderingen en ik verwacht dat ik het horloge voor het eind van dit weekend klaar heb.

Ik zit midden in een verhuizing naar mijn vriendin, die overigens 12 weken (van mij) zwanger is!

Het uurwerk heeft al die tijd bij de maker gelegen omdat ik helaas geen tijd had om het op te halen. Gisteren heb ik het uurwerk opgehaald en heb ik meteen de wijzerplaat en wijzer geplaatst.

Ik ben vanaf het begin niet echt tevreden over de wijzers dus hier ga ik nog iets anders voor zoeken maar voor nu is het goed. Ook heb ik nog niet een pontiac kroon kunnen vinden dus de kroon die ik ga plaatsen is te groot voor het horloge.

Het uurwerk is gerepareerd met meerdere donor uurwerken. Ik heb nu 3 stiften welke (helaas) alle drie tekort zijn. Ik hoop dat ik vandaag een verlengstukje kan ophalen.

Ik heb op dit moment mijn kastje met banden ed nog in de auto staan dus ik weet niet of ik een passende band heb.

Later vandaag of dit weekend volgen er meer foto’s en vorderingen

10 likes

Leuk om te lezen dat het projectje nog in de lucht is.
Ik zou niet met verleng stiften gaan klooien. Die stiften zijn nog wel nieuw te krijgen en dan kun je hem perfect op maat maken. Overigens ben ik benieuwd hoe het uurwerkje gaat lopen. Als ik naar de windingen van de balans spiraal kijk voorspelt het niet veel goeds.

Succes
Men

1 like

Inderdaad.

1 like

Hij is nog op zoek naar een originele kroon; als tussenoplossing lijkt mij een verlengstift dan geen gekke oplossing; anders heb je straks nog een keer een nieuwe stift nodig. :wink:

2 likes

@menkepie Zou je dit nader kunnen verklaren?

@wbcoupe dit was inderdaad ook mijn idee.

1 like

Valt dat even mee!

Mooi project. Pontiacs zijn prachtige horloges!

1 like

Ik heb deze restauratie niet gevolgd omdat ik toen nog geen lid was maar wat gaaf dat je hem al zo in deze staat hebt gekregen.
Qua uurwerk enzo heb ik er geen verstand van maar dat moet vast goed komen als het nog niet goed is.
En gefeliciteerd met je aanstaande vaderschap. Tip: zorg dat je dat horloge héél snel afkrijgt want je gaat er geen tijd meer voor hebben straks :sweat_smile:
Wel een leuke gedachte dat je het horloge straks (over 18 jaar ofzo :sweat_smile:) weer kunt doorgeven aan de volgende generatie.

Hoi,

Zekers. Je ziet dat de spiralen niet netjes parallel lopen. Vermoedelijk komt dit door dat de spiraal tegen de binnenste poot van de regelsleutel aan hangt. Het gevolg hiervan is dat je het horloge nooit netjes krijgt afgeregeld en de beat error bij iedere stand van de regelsleutel anders is. Hierdoor krijg je heel veel verschil in verschillende posities van het horloge. Wellicht dat hier gewoon afgeregeld is op dragen maar zo hoort ie niet terug te komen van een horlogemaker. Ik houd nog een slag om de arm dat er vertekening is in de foto en het in het echt anders uitziet.

Gr
Men

2 likes

Ik zou, ongevraagd advies, het horloge terughalen, er zelf ook niks meer aan doen, en het naar een goeie horlogeman brengen, eentje van het forum.
Zelf aandacht en energie richten op vriendin en baby.
Met een beetje geluk is het zo rond de bevalling weer werkend thuis.
Hoe leuk zou dat zijn…
Krachtig ingrijpen dus !

1 like

Bedankt voor uw advies, het horloge ligt al thuis :wink: en tot nu toe geen problemen.

De zwangerschap gaat nog zo’n 27 weken duren, ik denk dat ik nog wel ergens tijd vind om een kroon een stift en een band te vinden :yum:.

1 like

Als ik goed naar de foto kijk, dan zie ik dat de spiraal niet centraal op de as staat, dus ook scheef ten opzichte van de lagerstenen waar de balans as tussen draait.
Op zich een simpel klusje om weer in orde te maken, zeker voor een geroutineerde horlogemaker.

1 like

Zit er nog leven in dit topic en Pontiac?

2 likes

Het is nog altijd een lopend project maar het staat op een heel laag pitje.

Vanwege de emotionele waarde van het horloge moet het zeker af! Maar daarvoor moet het uurwerk echt naar een horlogemaker.

Verder ben ik redelijk compleet. Zodra het uurwerk loopt is het een kwestie van kroontje erop, bandje erom en gaan.

3 likes

Ben benieuwd

1 like

Zal een eta 2391 ook kunnen ipv eta 2390?

Helaas niet. De 2391 is qua omvang/doorsnede groter dan de 2390.
Je kan dit checken op:

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk

Bedankt voor het snelle antwoord

1 like