Openen kast Pontiac Hydraulica

Na een vorige vraag van mij over dit topic had @HorloG mij aangeboden om het kastje voor mij te openen. Helaas ben ik vanwege ziekte tijdelijk wat minder mobiel en kon ik hier nog geen gebruik van maken.
Ik heb echter wel tijd genoeg en een mooi werkplaatsje en heb daarom besloten om zelf maar een tool te maken.

Hieronder het resultaat. Het werkt eigenlijk heel gemakkelijk en zonder veel inspanning. Voordeel is dat ik het meermalen kan gebruiken. Nadeel is dat het maar geschikt is voor een heel beperkt aantal horloges.

Groeten,

Coos


Wat ziet zo’n Pontiac uurwerkje er mooi uit.

43 likes

Dat is nog eens een mooi stuk huisvlijt! Keurig!

1 like

erg fraai inderdaad en ben nóg meer onder de indruk van je knutselvaardigheden!

Heel gaaf ,je eigen speciaal gereedschap maken is cool.

1 like

Heel fraai gemaakt! :ok_hand:
Ik wilde dat ik de spullen had om zoiets te kunnen maken. :smiley:

Allemachtig, het gereedschap is stukken mooier dan het horloge. Dat ik dat als Pontiac fan nog eens zou zeggen. Dat heb je heeeel netjes gedaan.

2 likes

Schitterend gedaan! Daar kan je wellicht horlogemakers een plezier mee doen!

Gaaf zeg! Mooi gemaakt! :smile: :+1:

Prachtig. Begrijp hem alleen niet helemaal…

Wauw. Wat een ambacht. Klasse zeg.
Ik deel @lassale zijn mening, je gereedschap steekt haast de pontiac naar de kroon.

Mijn beste,

Een vernuftige creatie!!
Goed hoor!!

Orologio Signaturis Temporis :wink:

Tering, dat heb je knap gedaan zeg!!

Bedankt voor jullie lovende reacties.

@wbcoupe gewoon langzaam beginnen. Mijn eerste aanschaf was een klein draaibankje met een hoogte support. Vanaf dat moment kon ik draai- en freeswerk uitvoeren. Daarna over een periode van twintig jaar ieder jaar wat gereedschap aangeschaft.

@Lasalle het is een mooi tooltje maar de Pontiac is toch nog een stuk mooier wat mij betreft. Zeker het uurwerkje is prachtig.

@Mark020 het horloge kastje zit opgesloten in het huisje van het tool en vastgezet met twee halve maantjes. Het horloge dekseltje zit geklemd in de twee mesjes op het T-vormig onderdeel van het tool. Met de drie schroefjes in het T-vormig onderdeel schroef je de twee van elkaar af.

De uitdaging wordt nu het schoonmaken en smeren van het uurwerkje. Dit wordt de eerste keer voor zo’n klein uurwerkje. Tot op heden deed ik alleen zakhorloges.

6 likes

Dat ziet er verrekte handig uit inderdaad. Misschien als je nu toch de tijd hebt, kan je ook een versie 2.0 maken die wat flexibeler is wat betreft de afmetingen van het horloge wat erin past?

Daar is geen echte noodzaak voor. De meeste horloges zijn eenvoudig open te maken. Een compressor kastje is iets speciaals.

Heel knap. Respect.
Ziet er heel klinisch uit.

Ja, maar.
Het zijn vooral de hydraulica’s met vlakke bodem, die vaak erg moeilijk te openen (en te sluiten) zijn. Ik zal morgen eens kijken of mijn exemplaren allemaal even groot zijn.
En als ik zo rondkijk zie ik ook bodems van andere modellen met min of meer diepgaande getuigenissen van mislukte pogingen de kast te openen.
Dus - als het een apparaat voor de grote massa zou zijn - zou een aanpassing aan diverse kastmaten niet slecht zijn.

1 like

:heart_eyes:Bijna net zo mooi als een zelf gemaakt horlogekast :mage::face_with_monocle::star_struck:
Bedankt voor het delen
Groeten Iwan

Een zelgemaakte horlogekast staat ook nog op mijn verlanglijstje. Heb het titanium al in huis.

2 likes

Nou als je dat lukt :star_struck: sta ik wel in de rij voor een bestelling :male_detective::+1::beers:
Groeten Iwan :motorcycle: