Even een verhaal wat ik toch niet kan laten om te delen…
Afgelopen november heb ik mijn Tudor Ranger binnengebracht bij de lokale AD. Hij is 5 jaar oud en het opwinden verliep niet meer vlekkeloos, vandaar een servicebeurtje.
Ik heb hem zelf tweedehands gekocht in 2017 en toen zaten er al een paar krassen op. Ondertussen 3 jaar als daily gedragen, dus hier en daar wat kapjes en vooral de borsteling had al wat afgezien. Er was ook van de vorige eigenaar tussen de lugs redelijk wat schade, waarschijnlijk van keukenpapier of schurende doekjes. Dat bleef me storen…
Mijn vraag: “kunnen de gepolijste en geborstelde delen wat opgemaakt worden ZONDER teveel weg te nemen of af te ronden uiteraard. Perfect hoeft het niet te zijn”.
Je hoort het al komen. Ik krijg na nieuwjaar mijn Tudor terug van het service punt… Wat een horror! Volledig afgeronde hoeken, asymmetrische lugs, opengepolijste lug holes. En de brushing tussen de lugs was niet eens aangepakt het spijt me nog steeds dat ik er geen foto’s van genomen heb, maar het was niet voor gevoelige kijkers.
Bij de AD druk gezet en een kwade mail gemaakt. Gelukkig had ik mijn vraag omtrent polijsten expliciet op mail gezet en dan in bijzonder “niet afronden!”.
De AD heeft vrij snel de fout toegegeven en beslist van een volledig nieuwe kast te geven, met nieuwe papieren zodat alle nummers kloppen. Eind goed al goed dus! De Ranger is echt een model die je in persoon moet beoordelen, de scherpe lijnen en brushing maken echt het model.
Dus uiteindelijk wel keurig opgelost van Tudor, maar toch heel slordig… Dus opgelet! Je kast niet zomaar laten opmaken bij Tudor via hun AD’s!! Je weet nooit wat er achter de schermen gebeurt.
Nog een paar plaatjes van de nieuwe kast mijn dag is goed!
Dat dus. Tudor doet het machinaal, komt dan als nieuw terug.
PS Als er iets fout gaat in het atelier van de AD zijn ze wel vaker geneigd om te zeggen dat het elders (bijv. bij de fabrikant zelf) is gebeurd. De klant kan het toch niet checken en zij gaan zelf vrijuit bij de gevraagde review. Sterker nog, ze hebben het voor je opgelost. Jippie.
Dat gaan we nooit zeker weten.
Maar aangezien de AD aangaf dat Tudor niet toelaat dat hun horlogemaker de service doet en ik een garantiekaart had van Tudor, ben ik geneigd hen te geloven. Ze hadden me effectief gemeld dat dit door Rolex Brussel uitgevoerd wordt.
Daar mag je gerust mee lachen natuurlijk feit is wel dat je je Tudor altijd via AD’s moet binnenbrengen, dus of het nu Rolex of de AD was die de mist in ging, voor mij is het resultaat hetzelfde. De fout komt op de naam van Tudor.
Assumption is in deze echt the mother of all fuckups … maar goed, als jij het voor waarheid aanneemt. Prima. Het is kennelijk naar tevredenheid opgelost, ook prima.
Ik zeg niet dat de fout perse door Tudor gemaakt is, maar het komt wel op hun naam en reputatie. Jij hebt evenmin bewijs van jouw bewering, dus ik laat het in het midden. Ik ga hier niet roepen dat de AD liegt en mijn kast om zeep geholpen heeft zonder bewijs.
Mijn 1 jaar oude Omega had een beschadiging op 1 van de indexen ontdekte ik. Terug naar de AD met het verzoek de wijzerplaat onder garantie te vervangen voor een nieuwe. Gingen ze regelen.
Zes weken later telefoontje dat ik hem op kon halen. Zit dezelfde plaat er nog in, maar moet ik daarnaast 75E betalen voor het vervangen van bandschroeven met schade. Ik pissig. Meld de AD dat ze de index niet konden herstellen. Mijn vraag om de plaat te vervangen was niet doorgekomen maar wel een erg goed idee. Pffrt.
Nog eens 2 maanden later kwam mijn Omega terug met een verse volle service, servicepas, nieuwe wijzerplaat en service doosje. Ik heb de 75E voor de schroeven maar op de koop toe genomen.
Niks ten nadele van AD’s en hun lokale reparateurs, maar ik zou mij bekocht voelen als een horloge niet door de fabrikant werd behandeld als je 'm bij een AD achter laat. Vermoedelijk betaal je wel de hoofdprijs, dus dan wil je ook waar voor je geld.
Nee, dat doe je niet. Je geeft Tudor (bij herhaling) de schuld, in je openingspost zelfs met vetgedrukte letters. En dat is echt onzin. Ik kan mijn bewering inderdaad niet bewijzen maar ik heb al best veel …, ach laat ook maar.
Dat is uiteindelijk zeer netjes en prettig opgelost Jasper. Blij om het te horen. Nooit leuk dit soort zaken, zeker na expliciete afspraken gemaakt te hebben. Top dat jouw kindje weer heelhuids terug is.