Opgelost: Probleem met Rolex GMT master II uurwerk

Ik heb een probleem met mijn Rolex.

Het betreft een GMT master II uit productiejaar 2002 met 3135 uurwerk.
Dit jaar via het forum overgenomen, servicehistorie onbekend/ongedocumenteerd.
Hij liep constant, maar wel +20 sec per dag, dus ik heb 'm naar “mijn” horlogemaker gebracht. Dit is een ervaren man, die veel Rolex doet en ook b.v. Omega (en daar erkend reparateur voor is; heeft mijn Speedy Pro vorig jaar naar tevreden geserviced), dus ik twijfel niet per sé aan zijn kundigheid.

Lang verhaal kort:
Geserviced, helemaal uit elkaar alles gereinigd in elkaar met verse olieen, er waren geen versleten onderdelen, niets vervangen verder. Liep prima bij hem in de simulator. So far so good, me happy met m’n opgefriste klokje!

Maar een paar uur na ophalen/dragen: staat ie stil. :frowning2:
Meer specifiek: steeds op dezelfde plekken bleef de secondewijzer hangen (je zag m op de plaats wat wiebelen). Met een subtiel tikje tegen de kast liep ie weer verder, tot ie weer bleef stilstaan/hangen.
Ik dacht eerst dat ie geen gangreserve had opgebouwd, dus aantal slagen gegeven met de kroon, maar dat hielp dus niets. Uiteindelijk bleef ie volledig stilstaan.
In retrospect was ik voordat ie dit mankement kreeg met de band aan het rommelen (eraf erop), dus er zijn wat kleine schokjes/beweginkjes geweest, maar niets bijzonders/niet wat niet zou moeten mogen.

Terug naar de horlogemaker, mogelijk toch de veer? deze vervangen, getest in de simulator, liep prima.
Terug naar mij. Paar uur laten: precies hetzelfde! :frowning2::frowning2:

Terug naar de horlogemaker, die begrijpt t niet, herkent dit niet. Hij heeft m opengemaakt en iets met balans afgeregeld (? is me niet helemaal duidelijk geworden). Hij liep weer prima in de simulator. Hij had m ook even willen dragen om te testen, maar de band was niet op zijn maat.
Terug naar mij, ik blij. Tot een paar uur later, ik was er weer mee aan t rommelen (bezel eraf om de insert te vervangen) en WEER STIL! :frowning2::frowning2::frowning2:

Meteen gebeld met de horlogemaker, hij gaat zoals eerder bedoeld er alles aan doen om t te verhelpen. Maar het wordt volgens mij een schot in het donker, want wat er is niet duidelijk wat dit nu veroorzaakt. Volgens mij wil hij nu in ieder geval alle slijtage-gevoelige onderdelen vervangen.

Maar ik doe toch ook hier maar even een beroep op aanwezige technische kennis: heeft iemand enig idee wat dit veroorzaken kan?

Dus zoals ik het bemerkt heb: hij loopt keurig netjes om de pols, maar mogelijk een minimaal tikje o.i.d. zorgt ervoor dat het uurwerk / de secondewijzer op bepaald lokaties blijft hangen, alsof ie ergens niet voorbij komt.
Het is geen gangreserve-probleem volgens mij. Het is ook niet ontstaan met het verzetten van de GMT wijzer (schijnt nog wel eens een gevoelig onderdeel te zijn van deze uurwerken begreep ik).
Ik heb er een filmpje van, zal kijken of ik het kan uploaden.

Uiteindelijk zal alles wel goedkomen, het is alleen jammer dat ik m’n mooie klokje zovaak moet missen (en het doet toch ook afbreuk aan het plezier van het ‘topstuk’ van m’n collectie; maar goed, de GS maakt n hoop goed!)

dank voor het lezen van dit lange verhaal en dank alvast voor evt input!

Bor

Link naar filmpje: https://youtu.be/dtthxnnso1c

1 like

Hoi Bor,

Klinkt alsof de secondewijzer tegen het glas “aanloopt”…

Groet Paul

Hoi, dank voor je reactie.
Zou t zoiets simpels kunnen zijn? Ga t bekijken!

Ja, kan zeker! Als de wijzers en met name de secondewijzer die de bovenste wijzer is, wat teveel naar boven wijst, loopt ie vast. Succes!

Vraag de uurwerkmaker om het horloge twee dagen op een watch tester (of desnoods een watch winder) te leggen, als hij dan nog goed loopt moet hij dat op je pols ook doen.

sowieso de laatste keer heeft ie 1 week zonder problemen op zo’n tester gelegen…

Ik zit ook aan zoiets te denken als ik het verhaal zo lees. De sekondenwijzer kan ook blijven ‘haken’ aan de urenwijzer (of de GMT-wijzer?) die er direct onder zit.

1 like

ik heb even zitten kijken, nu denk ik dat inderdaad ja (dat de wijzer tegen het glas komt, maar goed kan ook bedrog zijn…
wel vreemd dan dat ie dit bij dagen testen op een simulator niet doet en dan opeens met dragen na een paar uur wel?

Het kan zijn dat het uurwerk iets los zit en bij het dragen scheef gaat zitten waardoor de wijzer aanloopt.
Andere kant,als de wijzer steeds op dezelfde plek en ook maar op een heel kort punt (op 1secondestreepje) blijft hangen,zou het mischien ook en tandwieltje kunnen zijn die een versleten of beschadigd tandje heeft.

Edit

Ik zie op het filmpje de secondewijzer iets ‘‘duwen’’ nadat hij vastloopt,alsof hij wel door wil tikken maar door iets tenn gehouden word.
Als de secondewijzer tegen het glas/ander wijzer aan zou lopen ,zou hij abrupt stoppen.

1 like

Misschien toch maar naar een écht Rolex service center…?!
:wink:

2 likes

nee man, lekker beunen :stuck_out_tongue_winking_eye:

Mee eens! Kost wat meer maar dan weet je zeker dat het goed zit

1 like

Wel een dure klok willen dragen, maar geen geld over voor correcte service…

Net zoiets als het dragen van replica’s :smile:

1 like

tja… het is toch een professionele horlogemaker en iemand die veel Rolex service doet, ik denk niet dat het aan zijn kunnen an sich ligt. ik blijf hoopvol gestemd.

maar daar heb ik het topic niet voor geopend, om te horen naar de echte rolex winkel te gaan.
Simpele vraag of iemand het probleem kan plaatsen, zodat ik naar een oplossing toe kan.

mvg

Ik draag je juist een oplossing aan. Namelijk: ga naar een echt Rolex service center…:wink:

2 likes

Hij wordt om je pols natuurlijk wel wat warmer dan op een winder in een atelier.

1 like

Btw, het is idd geen gek idee om betreffende horlogemaker de Rolex te laten dragen. Je gaf aan dat ie met de band niet past, maar je zou er een NATO op kunnen zetten.

ja dat had ik ook al bedacht, is dat opgelost.

En het zou idd kunnen dat de sec wijzer aanloopt tegen het glas. Misschien is het glas er een tikkie te enthousiast ingeperst.

Vergroot de cyclops goed?

Ja cyclops vergroot prima