OPGEPAST !!! PaultjeP account gehacked !

Niet vervelend bedoeld maar vind dit toch best heftig.

5 likes

Ik ben ook de generatie iPhone 1. Eerste telefoon was een Nokia 5510. 2FA wordt overal uitgelegd op het web. Google is your friend. QR code scannen en code overnemen. Moeten we hier een 65+ handleiding van maken? Lijkt me beetje omgekeerde wereld toch.

Dat snap ik best. En het is eigenlijk best begrijpelijk. Maar … er staat nergens een handleiding. Denk dat dat hetgeen is waar ze tegenaan lopen. Als ze een voorbeeld hebben: doe dit doe dat, dan zijn ze vast bereid. Maar dit zijn ICT zaken en ik kan tientallen namen noemen die NIETS met ICT hebben en het niet begrijpen. Die zijn blij dat ze kunnen internetten, mailen etc.

Een linkje gehad ook gekund. Er is gewoon niet goed over nagedacht.

2 likes

Misschien is het internet dan niet de meeste veilige plek. En wordt het tijd dat ze iets vaardiger worden. Neem aan dat ze de bank ook niet bellen of een bank app aub zonder pincode kan worden omgezet.

ICT is een ruim begrip. Als je monitoren uitpakt, in copiers papierstoringen verhelpt, met kassa’s loopt te slepen, uitleggen hoe Voip werkt, dan werk je ook in de ict en heb je niks met beveiliging te maken.

Ik had de 2FA al aanstaan maar kan simpelweg mijn wachtwoord niet veranderen ik krijg geen e-mails binnen voor wachtwoordherstel terwijl mijn mail adres wel klopt.

En er staat Venray Limburg bij mijn laatste inlog? Alles uitgelogd en nu staat er nog steeds dat ik actief ben in die omgeving terwijl ik me in Noord-Holland bevind.

Moet HF nou eigenlijk ook melding maken van de hack :upside_down_face: Of zijn we er nog niet uit of de database gelekt is?

Ik hoop dat HF hier uit komt. Misschien even 2FA uitzetten en een handleiding maken?

Bij mij staat tegelen limburg, ik woon en ben in Amsterdam. Ik ontken ten stelligste dat ik ooit in limburg ben geweest.

4 likes

zuchtende stem Heb je al geprobeerd om je computer uit en weer aan te zetten?…

5 likes

Hahaha ik weet het, ik ben een fossiel :rofl:.
Heb mijn @hotmail.com adres sinds 1998, mijn @live.nl adres sinds 2006 en mijn @gmail.com adres sinds 2012 :sunglasses:.

2 likes

:stuck_out_tongue_winking_eye::joy: Bedankt voor je reactie

1 like

Ze willen wel, maar begrijpen het niet. Denk dat het grootste knelpunt is dat het totaal onaangekondigd is gebeurt.

Als er een aankondiging zou zijn geweest met een verkorte handleiding met tekst en uitleg dat het probleem minder groot zou zijn geweest.

Jij kan zeker ook ALLES zelf.

Iedereen heeft zijn eigen kwaliteiten. En wat jij niet kan, kan een ander wel. Dat maakt het een leuke club mensen bij elkaar en een stukje bereidwilligheid om elkaar te helpen.

Tis meer van dat.

1 like

Even voor de duidelijkheid. Als iemand zijn inloggegevens zijn buitgemaakt dan zijn die niet per se via HF buitgemaakt. Of diegene zijn PC is gehacked of diegene heeft een wachtwoord hergebruikt. Zo iets is dus niet een datalek bij HF en het is dan ook niet meteen van toepassing op andere HF leden.

HF slaat geen wachtwoorden op, die worden op een erg veilige manier (argon2 voor de kenners) gehashed. Ook al zou iemand heel de database van HF hebben gestolen dan kunnen ze nog niet aan je oorspronkelijke wachtwoord komen - en het feit dat je een waarschuwing krijgt dat je wachtwoord gelekt is betekent dat het op een andere manier is gebeurd.

13 likes

In mijn geval Giethoorn maar daar woon ik niets een in de buurt, verre van.

1 like

Vreemd dat ik mijn wachtwoord niet kan veranderen terwijl mijn e-mail adres wel klopt.

1 like

Maar even serieus hoor. Mijn zus werkt ook in de ICT sector en die kan nog geen laptop opstarten… Ze is toiletjuf bij ASML, maar echt 0 verstand van computers.

2 likes

Helaas…dat is niet meer volledig de waarheid, AI kan hiervoor al ingezet worden. Het gaat om het aantal schillen in de server beveiliging. Hoe meer tijd een hacker nodig heeft om binnen te komen, hoe kleiner de interesse wordt, tenzij er zeer veel geld omgaat op een platform. Het is dus echt en…en …en.

1 like

Kan verkopen en gezocht al weer bijna open, alleen toegang met mfa nu toch? Ik heb al bijna een horloge op Marktplaats gekocht.

1 like