Op het forum is genoeg te lezen over het opknappen/ polijsten van stalen horlogebanden.
Nu ben ik benieuwd of jullie tips of wondermiddelen hebben om lederen banden weer mooi en schoon te maken.
In mijn geval gaat het om een voorheen mooi glanzende zwart leren band. Ik dacht zelf aan bijvoorbeeld zwarte schoenpoets of iets dergelijks te gebruiken.
Jazeker. Kijk eens naar Angelus acrylic finisher, high gloss of mat.
Angelus heeft zeer goede verf voor leder. De finishers worden aangeraden om het verf mooi te houden en
is tevens soort van beschermlaag. Ik heb het vaak gebruikt en het werkt goed.
Ik gebruik het door meerdere dunne lagen aan te brengen met een vezeldoek.
Vooral doen , ., schoenpoets, en je weet zeker dat je alle manchetten van je overhemden verknald.
Lijkt mij dat een lederen band niet verder āevenā is op te kalefateren⦠( met een āsmeerseltjeā dan ) Misschien wat alcohol? Verder niet teveel aan rotzooien.
Alles wat je er op smeert blijft m.i in meer of mindere mate afgeven.
Die hierboven genoemde finisher ken ik niet.
Maar zal wel weer gaan barsten of schilferen of zoā¦op den duur. Dat is een soort plastic laagje danā¦
Als het een chroom gelooid leren bandje is,kan je het beste wat ledervet gebruiken om de band weer op te poetsen.
Voor veg tan leer heb je speciale āāvoedendeāā olien die de collageenvezels weer soepel maken en zo het bandje kunnen laten herleven.
Als het bandje echt gaat barsten,dan is het eigenlijk te laat.
Angelus finishers schilferen niet en zijn voor professioneel gebruik.
Ik gebruik het al jaren en zelfs op schoenen. Het is ook weer en water bestendig.
Bedankt voor de tips. Het bandje is nog in mooie conditie geen scheur of iets dergelijks. Enkel wat matte āvlekken/ slijtageā.
Ik laat de schoenpoets maar links staan ;). Ik benieuwd naar de werking van Fiebings Acrylic Dye/ Angelus Acrylic finsher en zal dit zeker uitproberen.
Coos, wat een vriendelijk aanbod. Ik kan er helaas niet op ingaan gezien het voor mij minimaal een uur rijden is.
Het is net als bij lederen schoenen, jouw DNA gaat in dat leer zitten
en dat krijg je er niet meer uit.
Als schoenen een beetje dof of kaal zijn gebruikt men ook gewoon schoensmeer.
In laten trekken en dan goed uitpoetsen.
Prutsen met Dye wordt een smeerboel zeker als je er geen ervaring mee hebt.
Probeer het eerst eens met blanke schoen crĆØme alvorens met diverse middeltjes aan de slag te gaan
Licht insmeren laten intrekken en met schone doek uitpoetsen desgewenst herhalen
Wanneer het stiksel bijvoorbeeld wit is en je gaat met zwarte crĆØme aan de slagā¦
raar maar waar,
een tip die ik vroeger ergens gelezen heb en met succes ook toegepast is het reinigen van lederen vesten ( en dan vooral de kraag/nek partij) met gewone Nivea gezichtscreme van moeder de vrouw (ondertussen is er ook een mannenlijn, maar die heb ik nog niet geprobeert)
misschien werkt dit dan ook voor horlogebandjes, Skin is Skin