Agreed. Ik merk wel vaker een kanteling naar “marktplaats-achtige” praktijken. Niet meer reageren op PB, lowbal biedingen…maar goed, er staan daar nergens regels voor. Wellicht komt dat ook doordat er, naar mijn mening, veel leden hier zitten voor enkel en alleen de horlogemarkt. De vaste bijdragers op de overige subfora herken ik wel aan hun nickname. Daar koop ik ook zonder meer een klokje van. Van de grofweg 15000 leden is er een harde kern van naar mijn schatting 300 man wat de topics levend houd.
Tot nu toe vind ik de horlogemarkt het betrouwbaarste verkoopmedium op nationaal niveau, nog nooit issues gehad. Daarnaast koop ik ook enkel en alleen van de BHF. Van de overige leden zou ik niet snel iets kopen. En wat @Boetje zegt, F2F kopen geeft op voorhand al weinig risico.
Koop bij iemand die je kan vertrouwen. Ervaringen van andere leden met die verkoper zijn hier een goede indicatie.
Ik ben als verkoper altijd op zoek naar een situatie waarbij beide partijen tevreden zijn, ook al betekent dit een full refund of wat dan ook. Samen kom je er altijd uit.
Mogelijk wordt er door @watchagain gerefereerd naar het verschil van inzicht dat ik onlangs had, levert een interessante vraag op!
Mijn voornemen na deze ervaring is ook dat ik alleen nog koop van BHF’ers, als ze nog aan mij durven te verkopen
Wanneer iemand niet al te lang lid is of weinig actief is ga ik voortaan om meer foto’s vragen en deze ook grondiger bestuderen. Als f2f niet mogelijk is zal ik deze verkoper vragen of retourneren een optie is als de staat niet conform beschrijving is. Als dat sowieso niet kan lijkt mij dat al een duidelijke reden om er niet aan te beginnen.
Overigens, mijn negatieve ervaring wil ik ook niet groter maken dan het is, volgens mij heeft de verkoper verder alleen maar positieve feedback. Uiteindelijk gaat het ook slechts om kleine beschadigingen, maar ik ben nogal precies met dit soort dingen (vandaar dat ik deze keer ook nieuwstaat zocht). Het horlogeforum heeft mij al met al zo veel plezier (kennis en horloges) opgeleverd, dat dit kleine smetje prima te relativeren is.
Volgens mij ging het in het specifieke geval waar jij op doelt, zal niet ingaan op de details, juist om een face2face overdracht. Dit is dus zeker geen garantie voor een goede deal dan?
Ben nog erg nieuw hier maar in de afgelopen tijd wel enkele horloges gekocht en verkocht hier. Moest zeggen dat het wel een heel erg grote stap was om opeens honderden euro’s in goed vertrouwen over te maken. Gelukkig blijken hier toch veel eerlijke mensen op HF te zitten! Verder ook nog geen dure klokken verkocht hier dus heb ik mischien niet heel veel recht van spreken nog. Tot nu toe is alles goed gegaan bij mij (knocks on wood). Wel een keer een beetje teleurgesteld achteraf toen ik een klokje had gekocht, zag er op de foto’s toch beter uit dan in het echt. Maar ja voor die prijs had ik dat eigenlijk wel moeten weten. Verder achter niet moeilijk gedaan en gewoon de verkoper bedankt. Is gewoon natuurlijk ook zo dat als je weinig voor een horloge betaald je geen wonderen moet verwachten.
Ik hou zelf ook niet van de marktplaats praktijken. Ik probeer zelf gewoon naar waarde van het horloge te bieden. Als iemand een eerlijke prijs vraagt zal ik niet opeens daar nog een hoop van af willen. Weet eigenlijk niet wat het etiquette hier voor is op HF (ben hier nog niet lang genoeg denk ik )
Probeer ik mooie foto’s van mijn horloges te schieten als ik ze verkoop? Absoluut! Probeer ik gebreken te verbergen op foto’s? Absoluut niet. Zou mezelf ook niet meer lekker in de spiegel kunnen aankijken als ik wist dat ik net iemand te veel heb laten betalen voor een slecht horloge. Zeker aangezien iedereen met dezelfde hobby bezig is.
Vandaag in ieder geval nog een klokje op de post gedaan. Hoop dat de koper er blij mee is
Jongens, we hebben hier heel recent 2 cases in het openbaar uitgesmeerd gezien, ik denk dat beide partijen, zelfs doorwinterde kopers en verkopers, hier schrik van krijgen. Toeval, of veranderd de mentaliteit/de groep hier toch wel echt de laatste tijd? Je kan toch maar eerlijk en oprecht in je rol staan, toch? We zijn niet enkel kopers/verkopers maar ook liefhebbers?
Een compromis, waar beide partijen blij mee kunnen zijn gegeven de omstandigheden, dat moet toch altijd te sluiten zijn? Of zijn we allemaal CETA Europeanen geworden?
Er is hier een steeds grotere groep die dit gewoon als alternatief voor Marktplaats beschouwt en niet meer dan dat. Ik heb dan ook een flinke blacklist van mensen waarvan ik gewoon geen zin heb om iets van te kopen.
Wat mij betreft enkel kopen f2f. Niet alleen omdat je dan zeker mag zijn over de staat van het horloge, maar ook zodat je het horloge in het echt om de pols kan zien.
Een onderdeel van de hobby is het zoeken, vinden en leven naar het moment om deze op te halen. Het contact met de verkoper en de rit van en naar de bestemming zijn voor mij een van de leukere dingen. Uiteraard zal een pakketje aan de deur ook leuk zijn, maar naar mijn idee bij lange na niet hoe ik het graag zie. Met name bij een verkoper die de tijd neemt voor het verkopen van een horloge d.m.v. een bakkie koffie, een leuk gesprek en ondertussen gluren naar de mogelijke NA.
Er zijn hier twee type’s. De liefhebbers en de rest. De liefhebbers komen brengen, de rest komt halen.
Dat tweede type vooral maandenlang laten uppen en het raakt vanzelf in de vergetelheid.
Ik heb goedkope, middelmatige en voor mijn doen… dure horloges gekocht, verkocht en geruild hier. En moet zeggen dat dat eigenlijk altijd probleemloos is verlopen.
Ik ervaar dat goed of eventueel zelfs enkele malen wat foto’s bekijken en anders via pb wat vragen stellen goed voldoet.
Ik heb hier sinds 31/12 vier horloges, een kist, een bandje en wat push pins gekocht en gelukkig nog nooit een probleem gehad.
Mijn dure aankoop heb ik via een grijze dealer gekocht.
Verkopen heb ik nog nooit gedaan. Misschien wel tijd daar de kist al weer vol is…
Ook nog 3 horloges laten repareren overigens wat ook perfect verlopen is.