Oplage van 3 stuks Tourbillon horloge. Titanium Horlogekasten

Een poosje geleden informeerde een horlogemaker bij mij over de mogelijkheden om titanium horloge kasten te laten maken voor een horloge wat hij ontworpen had.

Ik kreeg via de Mail een pakket tekeningen, keurig uitgewerkt, met alle maten, afwerkingen en dergelijke gespecificeerd, daar kon ik wel wat mee, dus… even in de titanium voorraad gedoken, Ja… genoeg op voorraad…dus, tekeningen bewerkt voor mijn CNC machines, en “aan de slag”

Het uiteindelijke resultaat ziet er aldus uit:

een strak vormgegeven kast, met een tourbillon uurwerk erin…

Tegen het eind van het project, kreeg ik tevens de vraag: “Kun jij ook kronen maken van Titanium?”… nog nooit eerder gedaan, dus zei ik volmondig “Ja”… en ben me vervolgens af gaan vragen hoe dat te doen… in overleg besloten een setje “Kapjes” te maken, en daar een bestaande kroon in te persen… afmetingen van de kroontjes ø6mm, x 3.5 mm, met 30 ribbels…

Maar. hoe maken we dat allemaal?.. wel, eerst heb ik de binnenkanten van de kasten uitgedraaid, en vervolgens de voorzijde van de kasten gedraaid, voor zover dat mogelijk was.
Toen de schijven naar de draadvonker gebracht, zolang ik nog niet zelf over een dergelijk apparaat beschik, moet ik dat nog uitbesteden…

de draadvonker heeft ze netjes uitgesneden, zodat ik kasten had met nog onafgewerkte lugs,

op de CNC Freesbank zijn de lugs in vorm gefreesd, en tevens zijn er gaten in de kasten geboord voor messing busjes met schroefdraad M1.2 erin, om de achterkanten op het horloge te monteren.

Dus, er moesten 18 busjes gedraaid worden, ø1.8 mm, 3.5 mm lang, gaatje 0.95 erin geboord, en…

Vervolgens de schroefdraad erin getapt

Daarna konden de kastjes één voor één plaatsnemen onder de Triebniet zodat ik de busjes met “Zachte dwang” op hun definitieve plaats kon persen, in de kast.

Daarna heb ik de kroontjes gemaakt, ik had nog een plaatje Titanium van 3.9 mm dik, dus eerst 0.3 mm aan de bovenzijde weggefreesd, gaatje erin gefreesd van ø4.4 mm, om het “binnenkroontje” erin te persen, en daarna de omtrek gefreesd tot een diepte van 3.5 mm, de oplettende lezer merkt dat er dan nog 0.1 mm overblijft… klopt… aan dat “vliesje” bleef het kroontje in de plaat zitten, zodat ik ze na het frezen eruit kon “scheuren”, afgebraamd en op dikte gedraaid op de Boley, en vervolgens op de CNC voorzien van kartels.

Daarna was het tijd voor de achterdeksels, gedraaid uit een ander stuk van 4 mm dikte, glaszitting erin gedraaid, schuin kantje aan de buitenkant… klaar om gaatjes voor de schroefjes in te frezen…

Meteen even passen natuurlijk…

en een stuk aluminium “opgeofferd” om een “plug” te maken zodat bij het stralen van de kasten de binnenkant van de kast, de onderzijde van de kast, en de binnenkant van het deksel NIET gestraald zouden worden…

Alle delen op elkaar gemonteerd… klaaar om te stralen…

Zoek de verschillen… links, nog niet gestraald, rechts “Vers uit de oven”…

't is een leuk project geweest, weer veel geleerd, de volgende stap zal waarschijnlijk worden, het maken van een complete kroon, inclusief binnentube en o-ring…
Echter… voor het zo ver is, zal ik nog wel wat gereedschapjes moeten ontwerpen en maken… er moet tenslotte een zuivere passing van pak em beet 2.5 mm gemaakt moeten worden in de kroon, zodat de tube er strak, maar met net genoeg speling inpast, en dan een groef voor de O-ring erin… en een ingeperst ringetje om de o-ring op zijn beurt weer op z’n plek te houden… maar… ik heb wat tekeningen gekregen van hoe kronen opgebouwd zijn (dankzij het Subdelta Periscope project), en in de tussen tijd heb ik bij dit project ook ontdekt hoe je groefjes/ribbels op kronen kan frezen… en ik heb een freesje gevonden waarmee ik zelfs fliegerkronen en uienkronen zou moeten kunnen maken… kortom… wordt vervolgd…

57 likes

Ziet er supervet uit!
Wat een vakmanschap, knap hoor!
Mooi om te zien hoe je dat met al je enthousiasme wil delen met ons. Leuk om te lezen

Zie ik daar een hfle 2017???

Ik denk dat als ik een HFLE moet gaan maken, dat ie te duur wordt… ik kan het me momenteel niet veroorloven om voor 't HFLE budget een oplage horloges te maken… tevens… zal ik een andere kast moeten ontwerpen… ik heb de opdrachtgever beloofd zelf deze kast niet te maken zonder zijn uitdrukkelijke toestemming…

Bovendien… mist ie mijn “flutes” een Dumet kast moet Flutes hebben… :slight_smile:

Als ik voor anderen kasten bouw, dan mag de opdrachtgever bepalen hoe het eruit moet gaan zien… en in dit geval was dat dus een strakke gladde kast… 'k vind ze echter wel mooi… maar… 'k mis iets… flutes!.. :smiley:

Delen doe ik graag… 'k heb veel plezier gehad aan dit project, en ik heb weer dingen geleerd… de lat gaat steeds hoger en hoger… momenteel denk ik er ook aan om zodra de mogelijkheid zich voordoet flink te gaan investeren in machines… om beter en sneller te kunnen werken, en ook meer dingen in eigen beheer te kunnen doen…uitbesteden geeft weliswaar ruimte in mijn eigen werkplaats… maar je hebt wel de logistiek om de boel daar te krijgen , en ze uit te leggen wat de bedoeling is…

1 like

Wow, knap gemaakt weer hoor!

Wauw, dat is gaaf zeg!

Stap toch eens van dat idee af…
Het mag dan wel jouw ‘trademark’ zijn,je moet ook eens de markt verkennen.

Niet iedereen vind die ‘‘flutes’’ geweldig!

9 likes

Wow, mooi project!
Knap dag je zo iets kan :+1:

Mooi hoor. Dat bewijst dat een tourbillon niet altijd suf hoeft te ogen.
Kan dus ook een sportievere uitstraling meekrijgen.
Als de afmetingen binnen de perken blijven, zou ik er wat mee gaan doen!

1 like

Mooie klus, horloge ziet er top uit!j

Fijn dat zulk vakmanschap nog bestaat.
Iemand die van niets iets kan maken.
Respect :+1:.

Supergaaf fotoverslag Arie. Jij blijft een van de laatste echte vakmannen, en wij maar gewoon kopen (en zeuren). Complimenten :+1::+1::+1::+1::+1:

1 like

Super tof! Leuk om zo mee te krijgen hoe dat een beetje in z’n werk gaat.

Groet,

Heb je dat tot nu toe altijd gedaan? Dus eigenlijk de boven en onderkant zelf gedraaid en de vorm laten uitsnijden?

Wel of geen losse bezel?

Hoe deed je dan voorheen dan? Titanium kronen van een andere partij inkopen?

Prachtig werk, wat een uren moeten daar in zitten! Respect voor de vakman

Respect voor deze vakman.

een genot om hier naar te kijken ! :thumbsup: prachtig!!

Geweldig mooi! Kun je iets meer vertellen over het uurwerk?

ge-wel-dig !!

Wow wat een gaaf project! En inderdaad het bewijs dat een Tourbillon niet persé een superklassiek uiterlijk hoeft te hebben, heel mooi dit!
Wat voor type uurwerk is er gebruikt @Arie_Kabaalstra Seagull TY8000?

Prachtig om te zien, je hebt twee rechterhanden. :ok_hand: