Opleiding horlogemaker duurder.

Hello! Heb me vorig jaar ingeschreven om in september ( binnen 2maanden ) een opleiding Horlogemaker in volwassen onderwijs te starten in Antwerpen. De inschrijving was toen 300€ voor een cursus van ongeveer 6maanden. Net krijg ik een mailtje van de school dat er 450€ extra betaald moet worden. Blijkbaar heeft onze overheid net beslist dat mensen die zichzelf gaan opleiden daarvoor extra diep in de buidel gaan moeten tasten. Voor mij is de opleg niet echt een probleem, maar ik denk dat ik redelijk eenzaam ga zijn in mijn klasje :slight_smile: . Niet iedereen kan even 750€ missen voor een opleiding toch? :flushed:

10 likes

In Nederland is het een 4 jarige mbo opleiding.

3 likes

Inderdaad wel een flinke prijsstijging in percentage. Maar relatief lijkt het mij nog steeds heel gunstig geprijsd, voor een cursus van 6 maanden. Ik neem aan klassikaal op een locatie? En dan iets van 12 bijeenkomsten? Inclusief materiaal?
Noem het een ‘managementcursus’ in een hotel langs de kust en ze vragen met gemak 10k voor 3 dagen. :crazy_face:

8 likes

Het zijn 160 lesuren ongeveer. :nerd_face:
En idd klassikaal op locatie.
Werkhorloges zijn inbegrepen, materiaal dient uiteraard nog aangekocht te worden.

1 like

Dat is maar liefst €4,69 per lesuur.
Heftig.

19 likes

Dat vraag je op een forum waar men enorm veel geld uitgeeft aan horloges? :upside_down_face:

21 likes

Is Petje pas bij De Baak geweest ja? :wink: Gratis geld verdienen inderdaad!

5 likes

Leiderrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrschap

2 likes

Betrapt :smiling_face_with_tear: Jij was er ook? Wel echt een cursus voor in de zomer. :sunglasses:

hotel-de-baak-seaside-lowres-33_709911926

1 like

Ik ga elke 2/3 jaar om het geld van de belastingbetaler uit te geven. Volgende keer boek ik die horlogecursus, zelfs met hotelovernachting na elke lesdag is dat nog goedkoper. Lijkt me een betere deal.

6 likes

Mij draait het niet om het geld, maar ik kan me voorstellen dat er mensen hebben afgehaakt toen ze de verhoging kregen. Meer bedoel ik er niet mee :wink:

6 likes

Voor 750 euro kan je met je gezin bij de Griek uit eten tegenwoordig

14 likes

4 likes

Snap hem hoor Tom. Een negatieve verrassing. En inderdaad gewoon echt geld wat je kwijt bent. Maar per saldo is het natuurlijk alsnog heel goedkoop en waarschijnlijk zwaar gesubsidieerd.

4 likes

Tuurlijk, naar je wilt natuurlijk ook dat mensen opleidingen volgen.

Nu is de vraag hoeveel mensen van zo’n avond/deeltijdcursus hun werk maken maar toch.

Gesubsidieerd zal het nog zeker zijn.

3 likes

En dat vind ik helemaal prima. Blijven leren mag van mij gratis zijn; naast een vaste basis (huis, baan, gezondheid) is dat de ruggegraat van een gezonde samenleving.

4 likes

Precies.

2 likes

Dan is het alsnog een koopje. Ik heb cursussen van een paar weken gehad die in de duizenden euro’s liepen.

2 likes

Ik van een of een paar dagen :joy:

Commerciële opleiders :cold_face:

1 like

Dat dus. En als ik af en toe zie wat je er voor terug krijgt…. Man, man, man… Schrijven met een hark

3 likes