Opleiding horlogemaker duurder.

Vraag en aanbod telt ook mee, overal wachtlijsten, ook in Hasselt bij de 3 jarige opleiding is het aanschuiven. :sunglasses:

1 like

Zal inderdaad niet om het eindbedrag gaan, maar vooral om het feit dat de cursus maar liefst 60% goedkoper was. En 60% is behoorlijk wat.

1 like

160 uur opleiding is een koopje voor € 750,- maar noem je dan nog geen horlogemaker! Is een basis cursus uurwerkmaker en daarna moet je nog zeer veel leren.

8 likes

WTF? Hoe doen ze dat zo goedkoop? Voor 160 lesuren op locatie? Ik zou een prijs van 1800 ballen verwachten, minstens.

2 likes

In Nederland is dat heel goedkoop! :slight_smile:

2 likes

In Hasselt betalen we ong. € 850,00 per cursusjaar. Dat zijn 30 lessen van 3,5 uur met elke les 2 (!) zéér ervaren vakdocenten op max. 12 studenten. Gebruik van materialen (oliën, vetten, poetsmachine etc) is inbegrepen. Een béétje sportschool in Nederland is al duurder… :thinking:

8 likes

Als die 750 te duur is, moet degene gaan denken over een andere hobby of omscholing. Dit is namelijk nog maar het begin en de prijs is behoorlijk scherp.

Als je tijdens en na de cursus je atelier gaat uitbreiden, is die 750 wisselgeld. Dat ben je tegenwoordig al kwijt voor een opgeknapte vintage Elma. Laat staan al de rest.
Alleen al een optelsom van gekopieerd gereedschap uit China is een veelvoud van het totale cursusgeld. Als je Zwitsers gereedschap wilt, zul je gaan bloeden.

Daarnaast heeft de cursus hoge kosten. Als je weet wat de prijs van bijv. Kluber p125 is (die door cursisten royaal en vaak meermaals als chocopasta in de tonnen gesmeerd wordt) of de prijs van een klein potje snel verdampende epilame (die door cursisten ondanks meerdere waarschuwingen open blijft staan en binnen no time leeg dampt) dan snap je dat dit echt niet heel duur is.

Laat staan het regelmatig verkeerd gebruik van peperduur materiaal, die dan toch echt weer door de school opnieuw aangeschaft moet worden…

Het klinkt duur, maar daadwerkelijk is het een scherpe prijs.

9 likes

Prijs vind ik niet gek. De verhouding van de bijbetaling t.o.v. oorspronkelijke bedrag wel. Veel plezier en succes gewenst trouwens.

2 likes

Bedankt!

2 likes

Het is de schuld van de overheid, niet van de cursus…

Al met al nog steeds heel goedkoop.

2 likes

Is toch geen geld man. Serieus! Je gaat straks nog een hoop meer uit moeten geven aan de inrichting van je eigen werkplek. VEEL meer nog.

4 likes

Met een beetje planning lukt dat dan wel in Griekenland. :wink: Maar OK, horeca is bizar duur in heel west-Europa.

1 like

Daar draait het helemaal niet om, ik ben niet wereldvreemd. Ik ben al jaren met horloges bezig en weet echt wel wat het allemaal kost… het enige wat ik bedoel is da voor SOMMIGE mensen een meer dan verdubbeling van het inschrijvingsgeld een hindernis kan zijn.

9 likes

Die staan dan al 0-1 achter in allicht meerdere opzichten.

2 likes

Dan is mijn advies voor die SOMMIGE mensen: beter de opleiding niet gaan volgen.

Als je de 1800 uur opleiding in Zwitserland bij Wostep gaat volgen dan ben je rond de €25000,- kwijt.

Ik vind het wel vreemd dat de kosten na inschrijving verhoogd worden, ze zullen echter wel ergens in de voorwaarden dit afgedekt hebben.

4 likes

Van die absurde prijsverhogingen word ik ook altijd spontaan principieel.

Ik had ooit een F1 TV abo voor 19 - 25 euro per jaar ofzo. Die app werkte toen ruk, F1 was ook op tv, maar ik nam het toch. De kwaliteit ging eindelijk omhoog en toen werd het 45 euro, geloof ik. Al een relatief hoge prijsverhoging, vond ik, maar prima.
Opeens schoten de prijzen naar 95 of uiteindelijk 125 euro (bind me er niet op vast). Dat vond ik toen zo absurd, dat ik alles heb opgezegd en uit principe niet meer ben teruggekeerd. Ik kijk nu curling… :face_with_open_eyes_and_hand_over_mouth:

Wat ik zeggen wil: plotselinge prijsverhogingen zijn oneerlijk.

Het gaat niet om die paar euro, maar het principe. De TS ook. Lezen mensen überhaupt??

Mijn klanten zouden het nooit accepteren als ik na (hun) binnenkomst opeens de prijzen ga verhogen. En iedere reaguurder zou me online kielhalen als ik dat deed. Kielhalen is deze week in de bonus op Hf. Gratis.

Dat de cursus in feite goedkoop is - of mijn F1 abo - dat doet niet terzake, vind ik. Want dat zijn we allemaal met elkaar eens*.

Je kunt wel de prijzen verhogen voor toekomstige inschrijvingen, maar niet voor iedereen die reeds is ingeschreven. Dat is mijn mening. Ze zullen zich met kleine lettertjes hebben ingedekt, anders kan het gewoon niet.

*Een cursus als deze staat ook op mijn lijstje, maar ik verbaas me eerlijk gezegd ook dat het zo goedkoop was. Dus dit is geen onaardige marketing (zij het door de overheid “bedacht”). :grinning:

7 likes

Ik snap dat het om het principe zou kunnen gaan maar buiten het feit dat TS ons laat weten dat hij het wel kan betalen en denkt dat weinig anderen dat ook kunnen, lees ik verder niets over een bepaalde verontwaardiging voor wat betreft het principe in de openingspost.

Ik lees het nogmaals.

Nee, het lijkt toch niet om het principe te gaan maar om het geld en het feit dat TS zich zorgen maakt dat hij een van de weinige is die €750,- kan betalen :slightly_smiling_face:

Eens. Het wil er maar moeilijk in.

1 like

Is het punt van andere mensen niet dat als je niet die €750 kunt betalen, je ook weinig tot geen fatsoenlijk horlogemakersgereedschap kunt betalen? En dat je er dus niet aan moet beginnen?

Net zoals dat je wel een tennisles kunt nemen voor €75, maar als je geen tennisracket kunt betalen, en geen tenniskleren, tennisschoenen, en tennisballen, en huur van een tennisbaan, en een fiets om naar de tennisbaan te fietsen, dat je dan je nieuwe vaardigheden niet in de praktijk kunt brengen en niet verder kunt ontwikkelen?

Blijft staan dat het de potentiële tijdstukjesmaker extra op kosten jaagt, en dat is niet leuk.

Ik denk niet dat de cursus duurder geworden is.
Ik denk dat de overheid de subsidie ingetrokken heeft en de leerlingen nu het hele bedrag (of toch een groter deel) van de cursus moeten betalen.

Organisator van de cursus lijkt me bij deze evenzeer slachtoffer.