Opleiding horlogemaker duurder.

Zojuist in schoonhoven cursus horloge 2 afgerond.
Horloge 1 en 2 inclusief de 2 ETA uurwerken en gereedschap kleine 6500 euro.
Valt dus heel erg mee die 750 euro

3 likes

Zie het als volgt: voor de prijs van de servicebeurt van een duurder merk, kan je dat nu zelf doen voor 1 horloge onder begeleiding en daarna kan je de rest van je collectie zelf een servicebeurt geven! Zag dat je in totaal ca 5 van deze modules moet doorlopen om allround horlogemaker te worden = 2,5 jaar tegen ca 3750 kosten. Is geen geld voor een beroepsopleiding, die investering haal je er altijd uit. Is alleen wel even slikken als het ineens 2x duurder is dan je verwacht had, maar dat soort tegenvallers heb je nou weleens.

Graaiflatie is een feit, de prijs van een kuub gas is nog steeds 1,30 euro. Deze is al jaren zeer laag. Maar de prijs houd men hetzelfde.

Nagenoeg de meeste producten zijn twee keer zo duur dan in Duitsland.

Een gaasje in een ziekenhuis rekent men 2 euro aan de zorg verzekeraar.

Ik laat mijn schade repareren bij de dealer, men rekent 2k aan de verzekeraar. Ik kan het ook zelf betalen, dan kost het 800??

Etc etc

In dit geval zal het subsidie zijn. Maar het feit dat overal wordt geprofiteerd van c.q. Geaccepteerde corruptie is duidelijk.

1 like

Tja . Je verwachtingspatroon stond op 300 euro.
En niet op nog eens 150% erbij.

Let wel dat de bedragen in beide gevallen fictief zijn.
Een goede horlogefixer (leraar dus) zou minimaal 60/70 euro per uur moeten maken.

Begrijp dat het bedrag je tegenstaat.
Maar op de eeuwigheid maakt het geen ene flikker uit.

Maak er het beste van.

1 like

Menig horloge-reparateur en zelfs horlogemáker heeft zichzelf opgeleid.

George Daniels, de meester-horlogemaker, is in Westeuropa toch wel de bekendste.

P.S. @Baerttom, Tom, je hebt gelijk dat een 150% prijsstijging abnormaal is, aan dezelfde school een jaar later!

3 likes