Opnieuw vergulden van horloge

Het nieuw vergulden van een goud uitziend horloge, waar kan zoiets, hoe goed werkt, moet hij dan eerst gepolijst worden om de oude laag eraf te halen, hoe duur is het…? Ja, een hoop vragen dus en zelf 0 ervaring hiermee.

Ik heb deze Cartier gekocht en die kan wel een nieuw laagje gebruiken:

Is er iemand van het forum die dat kan doen, helemaal top zou zijn als hij ook het uurwerkje een kleine beurt kan geven. Het is een hand opgewonden uurwerk zoals deze:

Alvast bedankt voor jullie hulp!

3 likes

Dit is geen gouden kast maar zilver dat verguld is. Heet vermeil.

Kijk even in de eerdere berichten want dit onderwerp is vaker gevraagd.

Reken erop dat de kast eerst strak gepolijst moet worden voor opnieuw vergulden want elke beschadigd komt meer naar voren.
Ben zelf geen voorstander van polijsten omdat het meestal niet mooi wordt. Beter opwrijven met een zilver poetsdoek., geeft meestal een goed resultaat.

Vermoed dat de kast al eens opnieuw verguld is. Delen van de vergulding lijken los te komen.

2 likes

Ik heb het aangepast voor alle correctheid :flushed:

Bedankt voor je tips, nog niet zo makkelijk dus?

1 like

Mooi dat het nog de handwinder / mechanisch uurwerk is.

Zie wel een verkeerde kroon. De huidige is voor een kwarts met uurwerkring. Uw horloge zou een kroon met stofbus moeten hebben.

1 like

Met in acht neming van het bovenstaande, waar ik het mee eens ben, zou je als je tòch wilt laten vergulden, eens kunnen informeren bij de Fa. Haveman in Voorburg, daar weten ze alles over het (opnieuw) vergulden van (kleine) voorwerpen. Het uurwerk kan je bij elke goede horlogemaker een service beurt laten geven.

1 like

De bovenste foto is van mijn daadwerkelijke horloge, foto van het uurwerk is van het WWW. Ik ga zo eens kijken hoe het er bij mij uitziet.

Bedankt voor deze tip! Hier ga ik morgen contact mee opnemen. Weet je toevallig of ik de kast dan in gepolijste staat moet aanleveren of kunnen zij hem klaarmaken voor nieuwe vergulding?

1 like

Dat weet ik niet, ik denk dat je dat het beste met hen kunt overleggen.
Succes!

1 like

Volgens mij allemaal afhankelijk van het aantal micron (dikte van de laag) goud dat ze erop doen.
Een horloge, ring of armband zal snel slijten.
Heb ooit een goud vergulde armband gekocht op Cyprus en deze was na een jaar dragen echt afzichtelijk geworden

1 like

De firma Haverman zijn de beste van Nederland en Belgie die er zijn, daar breng of stuur ik altijd mijn horloges naar toe, ik polijst ze altijd Maar bij Haverman controleren ze daar heel nauwlettend daarop, dat ze soms na polijsten, omdat ze het niet goed vinden, Echt grote klasse, Momenteel liggen er hier weer een stuk of 6 klaar om te brengen,

1 like

Dan heb je pech gehad, jammer, dan is het er maar dun opgezet, en die opnieuw laten doen, zal kostbaar worden denk ik

2 likes

Ik laat het lekker zoals het is en deze ligt als herinnering in de kast.
Maar wat ik wil zeggen is alles dat verguld is slijt, zeker om een pols.
Mocht je het toch doen ga dan niet voor de goedkoopste optie en zorg dat er een dikke laag goud op komt 8)

Ps. Het scheelt uiteraard een berg als je er niet meer sport en onder de douche gaat

1 like

Aaah goede ervaring dus met Haverman? Dat is fijn om te horen.
Ik ben alleen benieuwd of ik zelf nog de kast moet polijsten.
Uurwerk etc. is er al uit, glasje ook maar meer dan dat kan ik zelf niet doen. Enige idee wat een klein horloge kost om te laten doen en hoelang dit ongeveer duurt?

Ik ga vanmiddag contact met ze opnemen. Ben momenteel ook niet in de gelegenheid om het er zelf heen te brengen, ik hoop dat ze het terug willen sturen wanneer het klaar is.

Ja, zeer goede ervaring met Haverman hoor, Als je zelf een polijstmachine hebt kun je het voorpolijsten maar probeer de hoeken zo scherp mogelijk te houden, en als je geen ervaring hebt, dan kun je er beter afblijven, en laat Haverman het doen. Je kunt het gewoon naar hun opsturen, daarna als hun de kast etc etc gezien hebben krijg je een offerte van hun per mail, Het terug sturen gaat bij hun met een courier, dus veiliger als bv met de post, Neem eerst per mail contact met hun op zodat hun ook jou gegevens hebben, heel gemakkelijk, ik denk dat het zo ongeveer 70 euro gaat kosten, maar als hij klaar is heb je er voor 300 plezier van, als je hem gaat verkopen haal je de investering er heel dik uit,

1 like

Van hoelang het gaat duren, kan oplopen tot een maand maar niet langer hoor , gezien hoe druk ze het hebben he, je moet je binnenwerk zoals ik lees toch ook ergens binnenbrengen, dan komt het allemaal goed

1 like

Nogmaals bedankt voor het delen van je ervaring!

Ik heb vanochtend contact met ze opgenomen. Over het polijsten zeiden ze dat ze dit sowieso liever zelf doen om er zeker van te zijn dat het goed is. Verder zou het 5-8 werkdagen duren en grove prijsschatting was 75-85 maar zonder de onderdelen te zien.Zojuist heb ik alles opgestuurd.
Ik zal over een paar dagen het resultaat hier posten :smile::+1:

Dit is wel een fijne gedachte. Ik heb het zelf aangetekend met de post verstuurd. Voelt toch niet helemaal fijn. Ondanks dat je er vrij weinig aan hebt en het niet echt van veel waarde is zou het toch wel heeeel zuur zijn als het kwijt raakt.

1 like

Niet om dit topic te kapen maar verwijderen ze ook goldplated? Probeer wat informatie in te winnen voor een two tone band die ik gewoon in stainless wil hebben. Afplakken en met capecod verwijderen is een optie maar als chemisch/ elektrisch ook kan doe ik dat misschien liever omdat de finnish dan gelijk blijft.

1 like

Interessant topic!

Ik heb hier nog het horloge van mijn Opa, die hij van zijn Amerikaanse werkgever heeft gehad na 25 jaar dienst.

Die ga ik hier ook heen sturen! :+1:

3 likes

Ik begrijp wat je bedoeld met het versturen hoor, het voelt niet prettig, Meestal stuur ik mijn man naar Haverman die het dan daar gaat afgeven, In het opsturen van hun, daar heb ik wel vertrouwen in, dat kan niet verkeerd gaan, Niet van veel waarde ??? Je bent nogal verwent door je ouders zeker hi hi

2 likes

Dat heb ik nooit laten doen, dus ik weet het niet, maar je kan de vraag stellen aan Haverman, dat zijn heel aardige mensen hoor, en geven je altijd antwoord, moet je er wel foto s bij sturen, zodat ze het goed kunnen zien

2 likes