Tot nu toe kocht ik alleen automatische horloges (of quartz) maar sinds kort heb ik nu een mechanisch horloge wat ik regelmatig met de hand moet opwinden (NA volgt asap )
Het horloge heeft na het volledig opwinden een 80 uur power reserve, maar ik vraag mij nu wel af, moet ik dit horloge dagelijks een klein beetje opwinden, of bv 1 x per 3 dagen helemaal opwinden? Ik heb eigenlijk geen idee hoe hier met dit opwinden proces om moet gaan.
Hoe doen jullie dit?
En wanneer weet ik dat het horloge helemaal is opgewonden aangezien ik na 40 x ronddraaien nog steeds geen weerstand voel?
Zo’n horloge met 80 uur gangreserve zou je natuurlijk ook best om de dag kunnen opwinden, maar zelf vind ik dat een lastig ritme, heb ik hem nou gisteren wel of niet opgewonden?
Dus gewoon elke dag tot het eind opwinden is de handigste routine
Wat betreft het opwinden van een handopwind mechanisch horloge, gewoon jouw eigen ritme hierin vinden. Ik geloof erin dat het allemaal niet zoveel uitmaakt wanneer en hoe vaak je dat doet.
Gewoon doordraaien voorbij die harde stop hahaha geintje natuurlijk zou proberen er altijd net voor te blijven aangezien dit oorzaak nr1 is voor het niet meer lopen van handwinders.
Huh, geen probleem met mijn Speedmaster en Panerai, je geeft toch ook geen gas bij als je tegen een muur gereden bent en denkt dat je er wel doorheen kan rijden?
Punt is dit, en ik heb al wel de nodige handwinders met kapotte veren gezien ondertussen, de gedachte van veel mensen is door de weerstand die ze voelen dat ze nog niet op de stop zijn en dan nog net een tandje er bij kunnen geven. Daarmee overwind je het uurwerk krijg je enorme amplitude die voor problemen kan zorgen of te veel torsie op de raderen. Beste is net voor de stop en dan zou ik zelf persoonlijk niet dagelijks winden maar om de dag met een pr van 80 uur.
Ik heb gewoon een ochtendritueel.
Zodra ik wakker ben en aangekleed ben dan wind ik al mijn horloges op. Handwinders tot de “harde stop” en automatische horloges gewoon 20 slagen.
Oh, niet al mijn horloges, heb ook paar quartz .
Weerstand of een harde stop is voor mij wel een merkbaar verschil maar zal wel wat meer WIS zijn dan diegenen die denken dat ze nog wel door kunnen draaien…
Je zou dat voor de grap eens moeten proberen op een oud barrel, maar ik ben er vrij zeker van dat je de veer niet gebroken krijgt door een horloge te hard op te winden, eerste wat is breekt is vrijwel zeker de stift.