Opwinden of stil laten staan

Ik heb een automaat met 4R36 uurwerk. Ik draag dat horloge vaak, maar af en toe doe ik een andere om. Dit uurwerk kun je ook handmatig opwinden en tot nog toe doe ik dat steeds als ik hem laat liggen. Anders moet je je tijd, en niet te vergeten dag en datum, steeds weer instellen.
Maar is dat handig? Ik heb hier weleens gelezen dat het horloge minder snel slijt als hij niet altijd loopt. Aan de andere kant: het ding zal het best een tijd uithouden en het is geen Rolex ofzo waarvan het onderhoud een paar duizend kost.
Een watchwinder wil ik niet (niet nog een apoaraat erbij in huis)

3 likes

Ik vraag me dat ook af….zo zeggen anderen weer dat stilstand niet goed voor het horloge is🙃

De motor van je auto laat je ook niet draaien als je hem niet gebruikt, lekker stil laten vallen!

Als een horloge 5 jaar stil ligt gaat de olie uitdrogen, brokkelen, met alle gevolgen van dien, maar in roulatie boeit dat niet.

27 likes

Goed vergelijk. Mee eens.

1 like

Bij een horloge met maanfase (of day-date) kan ik me voorstellen dat je hem in een watchwinder wilt houden, maar verder zoals de wijze @HanDavinci zegt:

2 likes

Nee joh, maanfase is doorklikken met een tandenstoker, die laat ik ook stilvallen.

Een perpetual of annual calendar zou ik niet elke keer opnieuw in willen stellen.

3 likes

Jij rijdt zeker geen V8? Ik zeg lekker op de achtergrond laten draaien tijdens de barbecue.

11 likes

Dus jij draait de Lange door met een tandenstoker?:grimacing:

5 likes

Wel bij het tanken uitzetten, anders krijg je hem nooit vol. :rofl:

11 likes

Heb er veel meningen (horlogemakers, AD’s, fora, etc.) over gelezen en dit is mijn conclusie.

Een horloge is gemaakt met de gedachte dat deze dagelijks wordt gedragen en dus opgewonden word.

Een winder of zelf opwinden staat gelijk aan dragen. Ik laat mijn horloges niet stil staan. Uitzondering zijn de paar handwinders die af en toe stil komen te staan.

Een winder windt je horloge trouwens minder op dat het dragen ervan, dus de slijtage is nihil.

4 likes

Mijn auto en brommer start ik ook af en toe bij lang stilstand, accu’s gaan kapot als ze niet gebruikt worden. Mensen ook.
Af en toe opwinden zou ik zeggen 1 x per maand doe ik

3 likes

Misschien is het het leeftijdsverschil, maar dat is niet zoveel

1 like

boeit het allemaal niet zo wat je er mee doet. Om de paar jaar service en geen extremen zoals 5 jaar stil laten liggen. Verder gewoon dragen en niet over nadenken.

2 likes

als je het horloge draagt dan krijgt dit ook je lichaamswarmte en houdt die warmte ook de oliën soepel,

op een winder heeft het horloge geen lichaamswarmte maar blijven de oliën wel in beweging,
daarom gebruik ik ook horlogewinders,
de anderen die niet op de winder zitten houd ik regelmatig in beweging (opwinden)

Ik prik hem door op dat knopje.

Jahaaaa en eens, maar die is er toch alleen in maatje pauper? Ik heb het over chique annual calendars.

6 likes

Stil laten staan.

Wind jij je maar 1 x per maand op ja? :stuck_out_tongue_closed_eyes:

1 like

Man, dat is geniaal bedacht door ze!

3 likes

Hmm, samengevat dus toch beter aan het lopen houden. Heb je wel een batterij winders nodig als je een paar automaten hebt. En anders elke dag een lekker klusje, al dat opwinden :thinking:

Niet doen; dat is juist slecht voor je accu en je motor. Gewoon een druppellader aan de accu en alleen starten als je er ook daadwerkelijk mee gaat rijden. Bij een poosje stationair pruttelen wordt je motor niet goed warm en hoopt zich overal vocht op.

8 likes