Opwinden of stil laten staan

ik laat ze ook stilvallen. die dingen verdienen dat ook. en het is een leuk idee om na een week of een paar weken dat ding weer aan te slingeren. dan hoor je haar juichen.

3 likes

Gaat dat over horloges, of over vaatwassers?

3 likes

wat mij betreft nog gewoon over horloges

Gewoon de Seiko shake toepassen…
Dan slijt er ook weer een tandwieltje minder door het opwinden met de kroon :grinning_face_with_smiling_eyes:

zo gaat de datum van de speedmaster (3330?) ook
met z’n knopje

Ik kan maar een argument bedenken (buiten hetgeen @handavinci schreef over enkele jaren stilstand): als je een horloge hebt met allerlei ingewikkelde complicaties (maanstand, perpetual calendar etc.) dan is het een heel gedoe om alles weer opgelijnd te krijgen na stilstand. In dat geval is het handig om hem toch maar op een winder te zetten. Zo niet: lekker af laten lopen tot stilstand, IMHO.

Ik heb er nu een routine van gemaakt om mijn automaatjes die geen draagtijd krijgen 2 à 3 maal per maand wakker te schudden om ze wat te laten lopen, maar ik heb 2 oude Seiko’s die zo’n 10 jaar hebben stilgestaan en die geven na al dat lange stilstaan toch geen noemenswaardige problemen.

Mijn oude 2cv neem ik ondanks dat ik haar in de wintermaanden amper gebruik minimaal 1 keer per maand een blokje om.

Boxermotortje even warm laten lopen, al het vet in de diverse koppeling even gangbaar houden.
Als ik dat niet doe wordt ze sjagreinig en ben ik na een paar maanden weer lang bezig om haar aan de gang te krijgen.
1 x per maand draaien is sleutel omhalen 2 slagen startmotor en draaien.

Kortom oude techniek vindt het in mijn beleving lekker om gangbaar te blijven. Doe je dat niet dan pluk je daar de wrange vruchten van.
Mijn horloges houd ik ook gangbaar door lekker te rouleren en alles minimaal 1 keer per maand een dag om de pols te hebben.

Of dat goed is geen idee maar voor mijn gemoedsrust werkt het perfect :wink: een en ander berust dus totaal niet op feiten of wetenschap.

2 likes

Waar hebben we het over?! Een 4R36. Dat loopt zo 20 jaar zonder service.
Een nieuw uurwerk kost 7 tientjes een service is duurder.
Ik zou me er niet druk over maken.

@PetraO veel plezier met de Seiko! :+1:

4 likes
  • boeit het wat als die maanfase niet goed staat? Zou mij echt verrekken. Vier zelf geen maanfeesten en je vriendin houd voor de joga zelf wel de stand van de maan bij hoor.
    Maar ik heb makkelijk lullen. Heb geen maanfase :upside_down_face:

OT, lekker stil laten vallen. Tijd en data goed zetten hoort bij mij bij het ochtendritueel. Juist kalm starten met de dag.

Voor de gehaaste grab en go momenten gewoon een leuke kwaliteits kwarts in de doos en gaan.

2 likes

Zeker! Mij boeit het wel, is vast de inner nerd.

6 likes

Ik heb quartzen die nog op wintertijd staat en met de verkeerde datum. En ook nog die nog op zomertijd staan, van vorig jaar. :grin: Zo grab en go is het ook niet dat quartz haha.

3 likes

Och, ik zet de dag van de week ook goed, al ben ik nog niet dement :rofl:.
Dus mocht ik ooit tot een maanfase komen, zal het me niet verbazen dat ik verander van gedachten.
Nu, met een nuchter hoofd, zou het me verrekken.

2 likes

Haha maar jij hebt ook erg veel horloges koekoek. Dan krijg je dat soort taferelen.
Heb maar 1 quartz waarbij ik zorg dat ie goed staat.

1 like

Yep; herkenbaar probleem :grin:

1 like

Hoppetala! en gratis! :grin:

1 like

Op die manier valt er over ieder horloge wel iets te zeggen wat er aan mankeert :sweat_smile:

Blijft een terugkerende discussie inderdaad.
Sinds kort heb ik een winder waar ik 4 stuks in kwijt kan. Prima ding tot dusverre.

Hoewel ik best snap dat stil laten vallen de onderhoudsinterval iets zal verlengen, denk ik dat het in de praktijk wel mee zal vallen.

Daarnaast, de meeste die flipperen hun horloges zo gigantisch snel, dat al zou je hem vastmaken aan een schroeftol en die 24/7 vol laten draaien, dat het horloge nóg geen onderhoud nodig heeft voordat die weer verkocht wordt :rofl: :thinking:

Denk dat het vooral belangrijk is wat je zelf prettig vindt. Ik merk persoonlijk dat wanneer de horloges grijpklaar liggen, ik meer rouleer dan voorheen. En dat vind ik dan weer leuker/fijner.

4 likes

Conclusie is dat de meningen verschillen……

Een jaren ‘60 automaat liep toch niet meer goed nadat hij 2 jaar had stilgelegen, hoewel goed onderhouden

1 like

Ja, maar er is nu veel betere olie(en) die langer (ca. 10 jaar) meegaan.
Er is dus veel minder kristalvorming, verdamping en oxidatie in de olie.

2 likes