Ik draag hem liever om de pols…
Leuk om die discussie weer eens te volgen, opwinden of stil laten staan. En dan de verschillende meningen van experts. Ben het er wel mee eens dat je moet oppassen dat de olie niet uitdroogt, maar zo lang laat je een horloge toch niet liggen.
En dan het op tijd zetten, gewoon een paar radio controlled horloges of perpetuel horloges en als je dan geen zin in het gelijk zetten hebt, slinger je gewoon zo’n horloge voor die dag om de pols.
Vindt het wel verstandig van HanDavinci dat hij een tandenstoker gebruikt in plaats van iets van metaal. Minder kans op een krasje toch!
Daar zal de tandarts het mee eens zijn.
Onderhoud van een Rolex kost geen paar duizend euro. Onderhoud kost een paar honderd euro.
Dan staan ze toch gewoon goed?
Is nu toch ook weer zomertijd?
Die gaf hem ook die tip
De mijne zegt alleen maar “goed flossen”. En m’n chick zich maar afvragen waarom alle handdoeken bruin zijn
, je moet ook niet met staaldraad flossen
Dan heb ik het verkeerd begrepen. Ik las er hier eens over, maar aan die horloges moest ws meer gebeuren.
Dus: het maakt niet zoveel uit. Vandaag had ik mijn Seiko5 weer eens om en die deed het weer na flink slingeren. Het goed zetten van dag en datum was eigenlijk ook zo gebeurd. Haast heb ik 's morgens nooit.
Bedankt allemaal.
Ach als die soms een paar dagen stil ligt is er niets aan de hand hoor .
Die conclusie is fout.
Gewoon stil laten vallen. De huidige olie waar Han het over had droogt niet zo snel uit, maar mechanieken slijten wanneer ze lopen. Pakkingen kunnen om veel redenen wel vergaan, maar dat gebeurt of het horloge nu loopt of niet.
Kortom: horloges in roulatie gewoon stil laten vallen.
Er zijn twee uitzonderingen: horloges met een capacitor zoals Solar of kinetic vinden het niet leuk om leeg te lopen, en quartz moet je nooit met lege batterij er in laten liggen.
Je zou op z’n hoogst kunnen zeggen dat een watch winder de veerton misschien niet volledig op spanning brengt, maar de slijtage zit hem veeleer ook in de tandwielen en het echappement. Ik zou die uitspraak zeer in twijfel trekken. Een 28.800 bph uurwerk gaat niet plotseling 18000 slagen per uur draaien omdat de veer niet op 100% van z’n spanning zit.
Ik snap je punten en heb deze ook allemaal gelezen. Toch denk ik dat een fabrikant een horloge ontwikkeld voor dagelijks gebruik. Vanuit dat perspectiek denk ik dat de winder geen kwaad kan.
De vergelijking met een auto vind ik scheef. Een auto heeft de meeste slijtage bij het starten, omdat de olie niet optimaal op temp is slijt alles veel sneller.
Ik koop bijv liever een auto met 180000 km die 4 jaar oud is dan een auto met 80000 km van 10 jaar, maar dat is een compleet ander verhaal voor een ander forum.
Ik ben echt benieuwd naar de mening van iemand als @stefanketelaars die een horloge 100% inhouse maakt.
De motor van je auto altijd stationair laten draaien, of uit zetten als je deze niet gebruikt?
De extra slijtage aan de onderdelen overschaduwd het iets sneller uitdrogen van de olie bij lange niet gebruiken (lijkt mij). @Inca kan je hier vast een beter een antwoord op geven gezien zijn ervaring.
Uitzetten natuurlijk of je moet in Yakutia wonen, daar bevriest je olie in de winter.
Mijn punt is dat een auto ontwikkeld is om te rijden.
Lange stukken het liefst.
Anyway - gaat om horloges en het laten stilvallen of niet. Was benieuwd naar een mening van iemand die horloges ontwikkeld en/of maakt.
Wat kost de winder? En de energie om die 20 jaar draaiende te houden? En hoe vaak gaan die stuk?
Alle apparaten zijn ontwikkeld met een bepaalde duty cycle in gedachten. Ik denk dat de ingenieur die een vrachtwagen- of scheepsmotor bouwt een zwaardere belasting per etmaal inbouwt dan degene die een VW Up motor maakt.
Dan nog is m’n vader dertig jaar monteur geweest en die riep ook altijd dat alles wat draait slijt. Lang stilstaan kent zo z’n eigen problemen, maar da’s vaak een kwestie van vloeistoffen en rubber in de gaten houden.
Fundamenteel dus dezelfde vraag.
Je kan hem zeker ook dagelijks dragen. Dan zal alleen het service interval verkleinen en er meer gesleten onderdelen vervangen moeten worden bij een service.
Kijk je wel eens naar klokje rond?
Er zal geen extra slijtage plaatsvinden bij dagelijks dragen als het horloge recent onderhouden is (minder dan circa vijf jaar geleden). Er zal extra slijtage plaatsvinden als je het horloge blijft dragen/opwinden als een onderhoudsbeurt aanstaande is en de olie (deels) ingedroogd is. Dan lopen bepaalde onderdelen zonder voldoende smering en dan gaan deze onderdelen versneld slijten. Daarom is het schadelijk om een mechanisch horloge te blijven dragen als het onderhoud meer dan pakweg vijf jaar geleden is uitgevoerd. Sommige mensen blijven een horloge dragen zolang het horloge loopt en laten hem pas onderhouden als het uurwerk van ellende is stilgevallen. Dan kun je er vergif op innemen dat er onderdelen vervangen moeten worden. Soms is de schade zelfs blijvend en is het uurwerk vervangen de enige overgebleven optie.
Ik begrijp je punt over het gelul in de marge, maar de oorsprongsvraag was ook niet “hoeveel beter is het om 'm opgewonden te houden versus stil laten vallen”, maar “wat is de betere optie?”
Evengoed, als je over ROI begint moet je altijd akelig goed beslagen ten ijs komen, heb ik in m’n loopbaan gemerkt. Maar ook voor de slijtagevraag geldt: Wat zijn de omgevingsvariabelen? Welk horloge is het? Hebben we het over moderne olie of is het een NOS vintage met koek er in of zo?
Simpele vragen roepen negen van de tien keer steeds moeilijker wordende vragen op.