Meer lopen is meer slijtage. Het is niet alsof er 0 wrijving is. Om in de auto analogie van dit topic te blijven, een motor blijft ook niet eeuwig lopen zonder slijtage en vermogensverlies al vervang je iedere 10.000km de olie.
Laat ik mijn conclusie bijstellen.
Heb je liever dat je horloges ready to go zijn?
Gooi ze op de winder met het risico op een kortere levensduur, ook al smeer je ze.
Wil je je horloges lopend meenemen in je kist?
Dan laten stil vallen bij geen gebruik en onderhoud (olie en pakkingen) tijdig laten uitvoeren.
Vergeet niet in je testament op te nemen om je horloges op te laten winden.
Ik heb nog geen super high-end mechanische merken dus zal ik mijn mechanische horloges op de winder houden voor ease of use.
Wanneer ik mijn eerste Grand Seiko met spring drive koop - zal ik deze zo goed mogelijk houden, zodat ik deze lopend aan mijn zoon kan geven.
Ik stond ook even perplex. Mogelijk denkt @HanDavinci dat t al vrijdag is Hoe gaat het nu met je?
Pootjes borstelen en een dunne NATO erop, dan gaan we naar heel erg oké.
Grappig genoeg heb je met een spring drive een horloge in handen wat zonder botsingen werkt. Er is geen balans, er is geen tik, en dus slaan er geen onderdelen 5-10 keer per seconde op elkaar in.
Daar zou het in theorie overwegend tandwielen smeren en pakkingen vervangen moeten zijn. Misschien dat de veer in de veerton ooit de geest geeft en vervangen zou moeten worden, dat kan.
Onderhoudsvrij bestaat niet, maar mijn spring drive, daar ben ik erg benieuwd van hoe hij zich gaat houden.
Dus ik kan de spring drive dan gewoon op de winder gooien? Dat zal dan een paar maanden na aankoop zijn, want waarschijnlijk draag ik hem na aankoop ook in bed.
Of over de vrouw?
Ik laat hem nu een paar maanden lopen omdat ik benieuwd ben hoe hij naast de GS quartz loopt.
Maar ook die laat ik over een week stil vallen.
Ik ga een heel Cru voorbeeld geven maar als we op insta kijken en de seiko shuffle mee nemen in ons dagelijks gebruik hoeveel extra slijtage geeft dat tov een winder die veel rustiger beweegt.
Ik zie soms een rotor draaien op een toerental waar die absoluut niet voor is gemaakt en ben dan ook van mening dat de relatieve slijtage van bewegen tov een winder enorm mee valt. F=M x A denk dat deze ook zeker geldt in wel of geen winder en het dus wel of niet laten stilvallen van een horloge.