Opzet stuk dremel

Misschien dat het al besproken is maar kon zelf niks vinden.

Bestaat er een opzetstuk voor een Dremel waarin je het deksel van een horloge kunt klemmen? Of heeft iemand ervaring met een alternatief? Lijkt mij handig voor schuren en afwerken etc.

Zelf wel eens zitten overwegen om een soort houten vormpje te maken, die ik op een boormachine kan zetten met een schroef/bout, waar ik dan de deksel op vast klem of eventueel plak. Dat komt een beetje in de buurt. Erg beunerig en bewerkelijk, dat wel.
Als ik me niet vergis ook wel eens gezien dat je het deksel ergens aan vast kan lijmen met een lijmpistool. Dat schijn je goed weer los te kunnen krijgen. Again - beunwerk :slight_smile: Maar áls het werkt, en voor een enkel keertje, zo gek misschien niet?

1 like

Ik heb ooit zelf een klemmetje laten 3D printen. Geen idee of zoiets ook ergens te koop is.

8 likes

ABSOLUUT NOOIT een Dremel gebruiken voor dat soort dingen, dat toerental is echt véél te hoog waardoor je te snel uitschiet o.a., maar ook omdat je met schuren en polijsten geen ruimte overlaat voor het maken van een foutje. Lage toerentallen zijn beter voor dit soort fijn werk. Duurt wat langer, maar als je een foutje maakt is dat niet gelijk catastrofaal. Het gezegde “haast en spoed zijn zelden goed” gaat extra op voor het bewerken van onze polsjuwelen.

4 likes

Ik heb 'm even naar Gereedschappen en Technieken verplaatst.
Gaat over (het gebruik van) een dremel als ik het goed zie, vandaar … :slight_smile:

2 likes

Goed punt, vandaar dat ik eerder een boormachine zou pakken - mits je een redelijk bereik in toerental hebt. Voor het voorbereidende werk/meer groffe werk kun je dan wel wat snelheid gebruiken, bij het afwerken lage snelheid.

1 like

Je kunt een mini klauwplaat nemen (gemaakt voor een draaibank). Ik gebruik deze van AliExpress.

De ‘klauwtjes’ kun je omdraaien (op de foto zie je de twee mogelijkheden) zodat je de deksel van binnen kunt inspannen.

En ehh … gebruik geen dremel, toerental is veel te hoog. Een accu schroevendraaier werkt prima (mits je die inspant op je werkbank). Ik gebruik een houtdraaibankje van de Lidl met variabel toerental. Lekker stabiel.

8 likes

Ja, ik weet het, maar goed dat je het toch nog benoemd. Ik heb een dremel die ik laag in toerental kan zeggen en dan in een standaard. Wil het toch eens proberen. Heb nog wat oude kasten liggen waar ik wat dingen wil op gaan experimenteren.

1 like

Super! Ga ik hier eens naar kijken. Bedankt

1 like

Zou je hier een .stl of download link van kunnen delen?

1 like

Zal eens kijken of ik die nog ergens heb :+1:

1 like

Kwam toevallig vanmiddag een klein slijptolletje op lucht tegen waarvan ik dacht dat ik 'm weg had gemikt :partying_face:

Dus meteen maar geprobeerd wat daarmee kan. Slijper in de bankschroef zodat die vast staat en ik enkel “gas” hoef te geven, en met de andere hand een schuurpapiertje er tegenaan kan houden. Heb met dubbelzijdig tape een caseback op een schuurschijfje geplakt en eens gekeken hoe dat uitpakt:

De caseback was nog niet helemaal schoon van krassen, dat zie je nog. En het om een mooi egaal gedraaid patroon te krijgen kost nog ff wat aandacht, maar het principe werkt :ok_hand:

1 like

Dus je gebruikt een roterende schuurmachine als basis om het deksel te laten draaien, zodat je er handmatig een schuurpapiertje tegen aan kunt houden. Kun je dan niet beter het deksel stationair maken en de toch al roterende schuurschijf gebruiken waar hij voor bedoelt is :yum:

Ik heb deze ervoor gemaakt.

6 likes

Nou, ja maar nee, want je wil dat het center van de rotatie zoveel mogelijk in het midden van de caseback zit anders zijn je schuurcirkels niet concentrisch met de omtrek van de caseback. Om dat zo goed mogelijk voor elkaar te krijgen heb ik een paar cirkels op de tape gemaakt, stift ertegenaan tijden draaien. Dat geeft een richtlijn om de caseback centraal te plaatsen:

Heb de caseback een aantal schuurrondes gegeven om gebruikssporen er wat af te halen ( grit 1500 tot 3000) en na een beetje draaiend schuren met korrel 600 heb ik dit. Heel dik tevreden mee :tada:

Wat sporen zijn nog wel zichtbaar, maar als ik teveel schuur dan wordt de tekst dun. Prima zo.

6 likes

Heb ze gevonden; het zijn 3 onderdelen; kijk maar of je er wat mee kunt.

2 likes

Bedankt voor het delen. kan ook in het 3D print tools verzameling topic

1 like