Ik heb m ook en ben er erg blij mee. De dial is niet zo zeer groen maar blauw/groen. Binnen is de kleur inderdaad donker, vaak donker blauwig. Ook buiten blijft het vaak vrij donker. De bezel is wel groen maar binnen valt dat niet echt op. In feller licht is dat wel duidelijk.
Ik zit even terug te kijken naar de foto’s die ik hier gepost en op zeker de tweede lijkt het alsof ik het een blauwe dial is: foto en foto. Deze derde foto is denk ik wel representatief: foto.
Het is echt een leuk horloge. Tien jaar geleden heb ik al ‘ns wat langer een Mako gehad en drie jaar terug kort een Ray II die ik voor iemand als cadeau kocht. Het design en de afwerking zijn sinds die tijd een heel eind gekomen, de look en overall kwaliteit zit een stuk dichter bij bijvoorbeeld Seiko. Mijn eerste ervaringen zijn redelijk in lijn met de reviews die ik online lees:
Positief
Afwerking van de wijzerplaat is echt een stap vooruit. Voor mij persoonlijk is de meer ingetogen sunburst een hele grote plus.
Saffierglas, ook omdat het een wat ‘koeler’ beeld op de wijzerplaat geeft.
De verzonken lume pip in bezel a-la Seiko is een verbetering t.o.v. de ‘pukkel’ bij de Mako en Ray.
Hacking & handwinding is fijn om te hebben. Er is iets meer speling dan bij een Seiko 4R36, maar het voelt nog steeds goed.
Het ontwerp is een stuk strakker, voelt meer modern en volwassen aan.
Neutraal
De dag/datumwissel duurt nog steeds erg lang. Het process begint rond 22.00 en was vanacht om 02.00 nog bezig.
De bezel ‘action’ is beter dan bij de Mako en Ray, in de zin dat de bezel nu enigzins bruikbaar is is. De bezel draait nog steeds lang niet zo soepel als bij een Seiko of Citizen duikhorloge.
Negatief
De kroon is erg lastig te gebruiken. Ik begrijp niet waarom ze kroon zo klein en gepolijst hebben gemaakt. Ik heb ook het idee dat de schroefdraad vrij kort is, waardoor de kroon soms lastig ‘pakt’ en het vastschroeven niet echt een geruststellende feedback geeft.
De kwaliteit van de stalen band is niet in lijn met de rest van het horloge. Waar op andere vlakken stappen zijn gezet is de band volgens mij nog hetzelfde als die van de Mako. Ik vond het te goedkoop aanvoellen en heb het horloge meteen op een andere band gezet.
Voor ongeveer 200 euro krijg je erg veel waar voor je geld, al is dat ook een heel stuk meer dan de 90 euro die in in 2011 betaalde voor een nieuwe Mako.
Hier hetzelfde model met dezelfde kleur en ik kan je bevindingen alleen maar onderschrijven.
De bezel klikt wel mooi maar is wel iets te strak om echt prettig te zijn. Anderzijds is het voor die enkele keer dat die gebruikt niet echt een issue.
De kroon is eigenlijk wel irritant. En dat is niet een irritatie die over gaat. Maar de horloge wordt vaak genoeg gedragen dat opwinden of verstellen niet vaak hoeft, mede omdat de horloge vrij consistent +4 s/dag loopt.
De band heb ik opgelost door de strapcode bracelet te kopen. Het is een bedrag t.o.v. de aanschaf Kamasu maar het totaal is het mij meer dan waard.
Leuk dingetje: mijn kapper overweegt er nu ook serieus een nadat hij de mijne aan mijn pols zag.
Ik ben het helemaal eens met jouw bevindingen. Heb zelf de Maroon.
De band heb ik inmiddels ingewisseld voor een Miltat Jubilee. Kostte een paar centen maar wat mij betreft een flinke verbetering.
Ik vind hem oprecht mooi maar het is niet waar mijn voorkeur op dit moment naar uitgaat. En kan niet maar alles kopen wat ik mooi vind
Maar ik vind het wel verbazingwekkend dat deze zo lang te koop staat.